Letošní výzkum vědců z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého V Olomouci mezi 27 177 žáky ve věku 7 až 17 let prokázal, že pokud školy mobily povolují, značnou část přestávkového času tráví děti právě na nich. Podle České školní inspekce lze zákaz používání mobilů uplatnit jen při vyučování. Přesto 41 procent žáků uvedlo, že mobil nesmějí využívat vůbec. K tématu se vrací Deník.
Kamil Kopecký (upol.cz) |
Připomíná, že zákaz mobilů není řešením, pokud škola nenabídne dětem alternativní aktivity. Ve finských školách je například běžné, že děti bez dozoru dospělých běhají po hřišti, pohybují se po chodbách, pracují v dílnách, hrají na hudební nástroje či si čtou.
Celý text naleznete zde
13 komentářů:
Pohybovat se po chodbach a cist jsme si mohli i za hluboke totality. Dnes se to nesmi?
Na druhem stupni jsme pak byli radi, ze jsme stihnuli behem peti minut dojit na zachod nebo do jine ucebny.
"Ve finských školách je například běžné, že děti bez dozoru dospělých běhají po hřišti, pohybují se po chodbách, pracují v dílnách, hrají na hudební nástroje či si čtou."
To je fakt tak těžký pochopit, že podle našich zákonů dítě bez dozoru na hřiště nesmí, má-li za něj škola zodpovědnost?
K čemu je novinář, který si nezjistí základní fakta?
A pokud si je novinář zjistil, a stejně školám předhazuje, že mají dělat to, co nesmějí, tak je křivák.
Pane Portwyne, Váš výpad proti novináři, respektive Kamilu Kopeckému je naprosto neadekvátní.
Úplně pomíjíte možnost, že novinář fakta zná, školy z ničeho neobviňuje a finský příklad uvádí jako inspirativní model dobré praxe.
To snad kvůli tomu, že je tady špatně nastavena legislativa, se má mlčky našlapovat po špičkách kolem faktu, že jinde to funguje lépe?
A tvrdí někdo v tom textu, že za to mohou školy?
Žáci se nudí o přestávce, ve vyučování, pořád se nudí. Jako by bylo úkolem školy žáky bavit. Že by učitelé hráli žákům zábavné scénky? V sobotu večer, v neděli ráno. Včera, dnes a zítra. Tondy má ženskou. Techtle mechtle. Jen namátkou jsem si vzpomněl na opravdové perly naší zábavné tvorby a mistry, kterými byli a jsou V. Menšík, J. Bohdalová, J. Lír, L. Kozderková, I. Janžurová...
Kdo brání žákům, aby se inteligentně o přestávce zabavili? Učitelé to nejsou. Jde o to, aby se chovali podle elementárních pravidel slušného chování. Ta pravidle platí nejen ve škole, ale i v životě celé společnosti.
A ve Finsku si opravdu deti behaji po skolnim hristi bez dozoru dospelych? Jak se to resi, kdyz se treba sikanuji, osahavaji nebo kouri travu?
Je nase legislativa opravdu spatne nastavena? Funguje to v tom Finsku lepe?
Znamena "inspirativni model dobre praxe" vzdy jen salonni zvaneni, ktere je tezke overit, protoze nikdo neumi finsky a spousta lidi, co tam jeli na vylet jako do ZOO, tvrdi, ze to co tam za ty dva tydny videli je fajn?
Pan Komárek
zákaz mobilů není řešením, pokud škola nenabídne dětem alternativní aktivity
Škola dle článku nenabízí, pane Komárku. "Legislativě" se vina nedává.
Kdyby pan Kopecký plédoval za změnu legislativy, ještě bych mu poděkoval. Jenže on to po novinářsku napálil do škol.
To se vážně nedá napsat článek, kde by školy nebyly z ničeho obviněny? Fakt to nejde?
Také je možnost, ty články číst bez předem zaujaté podezíravosti hraničící se stihomamem.
Děkuji za odpověď.
Ale no tak, pane Komárku. Autor článku to prostě hází na školu, v tom má pan Portwyn pravdu, tak to, prosím nesvalujte na jeho předem zaujatou podezíravost. Stačilo by k té větě připsat "Tyto aktivity české školy nabídnout nemohou, protože legislativa je nastavena špatně a bylo by potřeba ji změnit." To bychom ovšem asi chtěli po novinářích moc, kopnout si do škol je podstatně snazší.
OK, pane Marconi, (a pane Portwyne) - to vysvětlení jednou větou tam jistě zaznít mohlo, mělo, kdyby bylo více prostoru, mohl se tam k tomu vyjádřit i nějaký učitel, ředitel. Ostatně je to dobrý námět pro text na ČŠ. Děkuji!
Na druhou stranu: Opravdu si myslím, že tohle není ten případ, kdy autor, nebo citovaný odborník chtějí házet vinu na školu. Prostě konstatují situaci. Podle mě se tu nešťastně doplňují nedotažená práce novináře a přecitlivělost a nedůvěřivost učitelů...
Nicméně, pane Portwyne, omlouvám se - moje reakce nebyla adekvátní. Děkuji.
Omluvu beru.
Děkuji panu Marconimu.
Ale stejně je to zajímavé.
My jako děti jsme mobily neměli, žádný program nám škola nepřipravovala, a o přestávce jsme se nenudili.
Dnešní děti se nudí.
Proč, když jsou tak úžasné?
Pane Portwyne, není zač, skoro se rdím.
Pane Komárku, děkuji za reakci, je příjemné vidět diskuzi v podobném duchu. Uznávám, že pan Kopecký to dloubnutí do škol asi nemyslel zle, ale v kontextu článků o školství z posledních let to tak holt vyznívá. Snad se ještě dočkáme doby, kdy se učitelům dostane více podpory a pochopení.
Okomentovat