Ministr Havlíček: Stojím si za tím, že máme dobrý systém vzdělávání

čtvrtek 6. června 2019 ·

„Teď se mnou možná nebude mnoho lidí souhlasit, ale já si nemyslím, že máme špatné školství. Nedávno jsem byl v Berlíně, kde představoval ředitel jedné z našich nejúspěšnějších startupových firem své výsledky. V následné diskusi řekl, že český vzdělávací systém je dvě stě let za opicemi. Rozčílil jsem se a říkám: Není to pravda. Vy jste toho důkazem. Protože hrajme na výsledek a vy jste hvězdný. Tak neříkejte v cizině, že máme špatné školství. Ostatně i já jsem jeho produktem a nemyslím si, že jsem céčkový hráč,“ říká v rozhovoru pro týdeník Ekonom ministr průmyslu Karel Havlíček.


Karel Havlíček (mpo.cz)
Havlíček v rozhovoru mimo jiné říká:

Ano, je potřeba řadu věcí změnit, víc komunikace, nové technologie, víc sebevědomí, jiné pojetí některých předmětů, s tím vším souhlasím. Ale že máme dobrý systém vzdělávání, za tím si bytostně stojím. Není to o fatální reformě, spíš přizpůsobení se trendům ve světě. A vzdělávací systém musí aspoň částečně navazovat i na hospodářskou strategii. Řeknu příklad. Na Blízkém východě se dostavěla jaderná elektrárna. A nefunguje. Nemají lidi. Jestliže budeme mít v roce 2035 třeba padesát procent energie z jádra, tak to musí někdo obsluhovat. Už dnes si musíme vychovávat generaci lidí, která tam bude pracovat...

Děláme podpůrné programy. Zavádíme na základních školách předmět technika. Zavádíme duální vzdělávání. Vysokým školám lze nastimulovat parametry národní výzkumné podpory, případně evropské podpory, zaměřené na kooperaci s určitými typy firem. A jestliže budeme mít národní strategii, tak se budeme snažit schvalovat programy, které jdou určitým směrem. Když budeme chtít víc podpořit energetické vzdělání, tak se zaměříme na to, aby byly vypisované tyto programy, což je motivační pro školu, která si díky tomu udělá partnerství. Třeba ČVUT má super partnerství s GE.


Celý rozhovor naleznete zde

16 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
6. června 2019 v 9:53  

Kdyby ministrovi Havlíčkovi bylo 20 pryč měl by pravdu. Takhle může tvrdit, že jsme měli kvalitní systém vzdělávání a neustálým zlepšováním jsme dosáhli toho, co máme. A možná dosáhneme i horších výsledků.

tyrjir řekl(a)...
6. června 2019 v 10:51  

Rozhovor s vicepremiérem Karlem Havlíčkem jsme dělali 30. května, když byl přesně měsíc ve funkci. Za tu dobu stihl bezpočet mediálních výstupů na rozličná témata. Komunikace. To je brilantní Havlíčkova disciplína. Předvedl to i při našem rozhovoru, kdy na každé téma odpovídal zasvěceně a v souvislostech. Dokonce i na otázky kolem Andreje Babiše.

Pokračování textu je k dispozici pouze pro platící čtenáře


https://ekonom.ihned.cz/c1-66584370-udelal-bych-to-jako-babis

Já su z toho nějaké jelen, co nám ten údajně brilantně a zasvěceně komunikující pan ministr a místopředseda Všeználek chce takhle napřeskáčku, povrchně a někdy i rozčileně v těch novinách, které bych si měl předplatiti, abych se dověděl o špetku víc, vlastně říci. Že školství je dobře zaplacené, učitelé mají dobré platy a stát nemusí na školství dávat 5 % HDP a postarají se o to firmy? Nevím.

Túúúdle núúúdle, NIC vám nedám! Jestli mi chce pan ministr něco takhle sebevědomě sdělit, ať mi napíše tak, abych za to nemusel platit.

To, že někoho nějaká média opěvují ještě neznamená, že je pravda, že dotyčný ne například odborná, komunikační, politická apod. hvězda. Viz třeba "renesančně hyperaktivní politický talent" K. Valachová.

:)))

J.Týř


tyrjir řekl(a)...
6. června 2019 v 10:55  

To, že někoho nějaká média opěvují ještě neznamená, že je pravda, že dotyčný JE například odborná, komunikační, politická apod. hvězda. Viz třeba "renesančně hyperaktivní politický talent" K. Valachová.

Pavel Doležel řekl(a)...
6. června 2019 v 10:59  

Já si také myslím, že máme pořád ještě velmi dobrý vzdělávací systém, ale je pod neustálým tlakem všelijakých šíbrů a podnikavců, kteří v něm cítí kšeft a blbců, kteří mají dojem, že společnost se bude řídit nějakými pohádkovými kolektivistickými principy. A bohužel i mezi učiteli se najde mnoho užitečných idiotů, kteří jim ještě švestičky ze zahrádky budou nosit a na to, že už je čas, je upozorňovat, aby něco nepropásli.

Stačí vykašlat se na permanentní revoluci a nesmysly, které povrchně přebíráme ze zahraničí ve slepé víře, že to, co podle povrchních novinových článků funguje jinde, bude fungovat i u nás a orientovat se na výkon, na práci, na vědu, znalosti a dovednosti. Orientovat se na efektivitu a ne na nějaké prázdné proklamace o rovných šancích a dalších politicko-ideologických mýtech.

Radek Sárközi řekl(a)...
6. června 2019 v 11:28  

Pan ministr má pravdu. V mezinárodních srovnávacích jako je PISA, TIMSS nebo PIRLS jsou čeští žáci na průměru zemí OECD :-)

poste.restante řekl(a)...
6. června 2019 v 11:45  

Žáci jsou na průměru, ale za těžce podprůměrné náklady.
Takže vlastně fungujeme velice efektivně.

Petr Portwyn řekl(a)...
6. června 2019 v 11:56  

Jest oblíbenou rodičovskou hláškou "Nechápu, jak dva naprostí pitomci mohli zplotit po všech stránkách geniální dítě."

Myslím, že se nabízí paralela "Jak mohl tak mizerný vzdělávací systém vyprodukovat génie na úrovni toho pána ze startupu?".

Jinak bilance cost/benefit našeho školství je z pohledu evropského vynikající, jak píše P. R. Špatné výsledky jsou ve srovnání se zeměmi, kde se ještě učí hloupě, zastarale, prostě fujfuj.

Radek Sárközi řekl(a)...
6. června 2019 v 12:46  

Ano, máme nejefektivnější školství v EU, ale za jakou cenu... Je to na úkor učitelů, kteří do toho dávají spoustu energie navíc. Proto je tolik učitelů ohroženo syndromem vyhoření.

laimes řekl(a)...
6. června 2019 v 15:12  

naše školství funguje na školské reformě z roku 1948

Pavel Doležel řekl(a)...
6. června 2019 v 21:38  

Laimes, nemudrujou zase.

Kéž by tomu tak bylo. Žel, změnilo se financování, změnila se právní subjektivita a zřizovatelé, změnil se výběr ředitelů, fungování inspekce, zavedla se inkluze, máme soukromé vysoké školy, máme mraky alternativ, máme domácí vzdělávání, atd. Připadá mi to jako výčet toho, co všechno nám přinesli Římani v Životu Briana od Monthy Pythonů - když vynecháme prakticky všechno, tak opravdu fungujeme na reformě z roku 1948.

Tajný Učitel řekl(a)...
7. června 2019 v 7:48  

Jo. Soc školství bylo hej, opravdové, až na ty politruky, pak se chtělo hodně studentů a když hodně studentů bylo, zjistilo se, že se hodně studentů nechce, tak se z westu ošlehli síta, která nefungují, protože financování škol zůstalo postaru, osnovy se nejprve zrušili, teď se znova objevují a celé to bejkaření docílilo toho, že téměř nikdo nechce učit. Ženiální.

Pavel Doležel řekl(a)...
7. června 2019 v 8:52  

Tajnej, z kterej tej vysokéj že maj ten diplom? Na kterej vysokej nepožadujou po studentech znalost učiva páté třídy ZŠ?

Tak se z westu ošlehli síta.
Osnovy se nejprve zrušili.

Jestli voni by neměli dřívávejc studovat, než začnou mudrovat a rozhodovat o téch studijních potenciálech druhejch. Což?

Tajný Učitel řekl(a)...
7. června 2019 v 9:10  

Jeden rad poslouží.

Petr Portwyn řekl(a)...
7. června 2019 v 14:35  

Ze Západu jsme obšlehli především to, že dítě je nadřazená bytost, která ve škole má jen práva, zatímco povinosti jsou nevynutitelné.
Takový systém fungovat prostě nemůže, protože v něm vyhrává zvůle.

Hodně studentů se chce, protože se leze voličům a médiím do zádi. Jenže když má mít i úplné pako nárok na maturitu na gymnáziu... ehm vlastně "právo na vzdělání", tak je z toho šaškárna.
Financování je per capita a vede k přijímání dětí, které na daný typ studia nemají schopnosti rozumové a/nebo volní. Že by se za komančů školy rvaly o žáka (třeba i neschopného) kvůli penězům, jsem jaksi nepostřehl.

Pavel Doležel řekl(a)...
9. června 2019 v 16:57  

Pane Portwyne, přesně proto to nazývám revolucí frustrátů. Cokoliv se nyní bude dít, bude to již ovlivněno tím, že v mnoha klíčových pozicích jsou formálně vzdělaní lidé, kterým někdo nalhal, že vystudovali vysokou školu a dal jim k tomu štempl. Věda je jako Terminátor - nedá se uprosit, ulichotit, ukecat, obalamutit, ureklamovat, vysedět, ani uplatit. Ten intelekt a píle tam buď jsou a nebo nejsou. To je to, co nejen mnozí frustráti, nechápou. Intelektuálové doby čerpačské často i z boží, či stranické vůle otitulovaní, žijí v představě, že když šlo za Rakouska-Uherska do vědy 2% HDP a dnes tam jde 3.5%, tak že to nutně znamená produkci 1.75 Einsteina. Bodejď ne, když poslední, co ve škole pochopili, byla v páte třídě přímá úměrnost. A jestli se to utratí na "kozy", na konferenční turistiku, nebo na zkoumání meziválečného filmu na Papui Nove Guinei se zvláštním zaměřením na úlohu tučňáků, to už frustráti neřeší. Pro ně je to "věda" jako "věda". Nerozumí ničemu, tak nejsou schopni rozeznat, jestli tomu nerozumí proto, že není čemu rozumět, nebo proto, že to je pro ně příliš složité k pochopení. Detaily se neřeší. Důležitá je údernost hesel. Základní problém je relativizace intelktuální elity a její postupný rozklad.

tyrjir řekl(a)...
9. června 2019 v 19:12  

proto to nazývám revolucí frustrátů. Cokoliv se nyní bude dít, bude to již ovlivněno tím, že v mnoha klíčových pozicích jsou formálně vzdělaní lidé, kterým někdo nalhal, že vystudovali vysokou školu a dal jim k tomu štempl. Věda je jako Terminátor - nedá se uprosit, ulichotit, ukecat, obalamutit, ureklamovat, vysedět, ani uplatit. Ten intelekt a píle tam buď jsou a nebo nejsou. To je to, co nejen mnozí frustráti, nechápou. Intelektuálové doby čerpačské často i z boží, či stranické vůle otitulovaní, žijí v představě, že když šlo za Rakouska-Uherska do vědy 2% HDP a dnes tam jde 3.5%, tak že to nutně znamená produkci 1.75 Einsteina. Bodejď ne, když poslední, co ve škole pochopili, byla v páte třídě přímá úměrnost. A jestli se to utratí na "kozy", na konferenční turistiku, nebo na zkoumání meziválečného filmu na Papui Nove Guinei se zvláštním zaměřením na úlohu tučňáků, to už frustráti neřeší. Pro ně je to "věda" jako "věda". Nerozumí ničemu, tak nejsou schopni rozeznat, jestli tomu nerozumí proto, že není čemu rozumět, nebo proto, že to je pro ně příliš složité k pochopení. Detaily se neřeší. Důležitá je údernost hesel. Základní problém je relativizace intelktuální elity a její postupný rozklad.

Ve všech dobách a ve všech společensko ekonomicko politických útvarech se v různých obměnách vyskytuje mocenská praktika ohlupování, umlčování a okrádání věšiny lidí prostřednictním ideově, mocensky a ekonomicky zavázaných vazalů určité moci. U těch vazalů je odedávna loajalita kladena nad inteligenci a takoví vazalové jsou mnohdy i systematicky vychováváni.

To, co tak zbytečně expresivně (zfrustrovaně:) popisujete, pane Doležele, není, myslím, REVOLUCE, ale spíš EVOLUCE té staré mocenské praktiky. V každé době se v (téměř) každém státu, národu apod. udržela, anebo postupně vznikla, skutečná intelektuální elita, která ho po prožitém utrpení i za cenu mnoha mnohdy zbytečných ztrát, dokázala vyvést na správnější cestu. Státy a národy, které tu skutečnou elitu neměly nebo ji vyhladily, zanikly nebo živořily. Doufám, že do té druhé skupiny nemíříme. I když se o to různí šejdíři, piráti atd. mnohdy dost usilovně snaží...


Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.