Lidové noviny přinesly zajímavý a důležitý článek: Vrací se k problému „vyhoření“ učitelů, ale přidává perspektivu dětí. Na ni se v diskusích kolem rizika „vyhoření“ učitelů často zapomíná. Přitom je logické, že učitel, který bojuje s nedostatkem energie, únavou, ztrátou perspektivy, znechucením, celkovým útlumem…, těžko může přenášet na děti pozitivní inspirativní energii. I kdyby se snažil sebevíc. Lidové noviny uvedly text titulkem „ Energii u dětí sají vyhořelí učitelé“. A v textu se, byť zlehčen uvozovkami, objevil i termín „energetičtí upíři“.
Michal Komárek (archiv autora) |
Text se už během první části dostává k tomu, že sami učitelé nemohou za to, že jsou přepracovaní. A že je to komplexní problém, který dnes zatím nemá řešení. Učitelé jsou špatně placení, zavaleni administrativou, otrávení, nemají dostatečnou podporu, prestiž povolání je malá, jsou objektem chaotických reforem a bezkoncepčnosti řízení školství…. Jenže učitelů je kritický nedostatek, tak ti unavení, otrávení, přepracovaní prostě musejí učit dál… Sami nemají šanci uspokojivě vyřešit ani svůj osobní problém, natož problémy školství jako celku.
Titulek ovšem evokuje, že učitelé jsou vinni. Sají energii z nebohých dětí. Jsou to energetičtí upíři. Ve třídě stojí na jedné straně cynik, který dělá dětem z velké části dne peklo, na straně druhé nevinné bytosti vydané všanc monstru, které spíš než lidskou bytost připomíná lstivou postavu z říše nemrtvých.
V diskusích na České škole opakovaně od učitelů zaznívá kritika médií. Rozčarování nad tím, že média často učiteli pohrdají, nedávají jim prostor, upřednostňují „experty“ a to ještě stále stejnou skupinu lidí, nejsou objektivní, redaktorky a redaktoři školství nerozumějí, vytrhávají věci z kontextu, školy a učitele poškozují…
Myslím, že situace není tak katastrofální. Plošná kritika médií a novinářů navíc není produktivní. Nicméně je jasné, že podobný titulek prostě učitele urazí. A rozhodně je neláká k tomu, aby si s chutí a otevřeností přečetli celý text.
Základní dojem, že „novináři si do učitelů zase kopli“ je jednoznačně potvrzen. A „kopli“ si dokonce mimořádně cynicky: Z „vyhořelých“ obětí systému, udělali v titulku viníky, kteří "vysávají" naše děti.
Citovaný text naleznete zde
21 komentářů:
No, pane Komárku, dnes jste se zachoval jako skutečný novinář a redaktor webu o českém školství.
Je to sice překvapivé a nezvyklé, ale to nemění nic na tom, že si za tento komentář zasloužíte poděkování.
Podepisuji komentář kolegy Poste.restante s jedinou výhradou. Pan Komárek se nezachoval jako skutečný novinář, zachoval se jako poctivý novinář.
Oceňuji počtivost všech novinářů. I tu dnešní páně Komárkovu :)
I já chválím. O to víc, že nejde o jeden text. Nabízím další příklad:
https://a2larm.cz/2019/06/tradicni-ceska-skola-jako-bdsm-praktika/
(a2larm nabízí mnohé skvělé články, ale tenhle mezi ně nepatří)
Pan Nowak
Chvojka? To je ten otec dívky, co kreslí hady jako extrementy, a myslí si, že je geniální? ;-)
TŘI EPICENTRA VLÁDNÍHO JADERNÉHO VÝBUCHU VE ŠKOLSTVÍ - STAV 2019-06
Domnívám se, že ta epicentra jsou tři:
MŠMT ČR, ČŠI a Národní ústav pro vzdělávání
Expertní tým MŠMT pro Strategii vzdělávání 2030+ a jemu partnerské aktivistické neziskovky Eduin a Eduzména
Některé Pedagogické fakulty v čele s PedF UK
Viz např.
MŠMT "V POZADÍ"?
Máme ministerstvo školství nebo ministerskou zahrádku pro aktivistické kozly?
Zdá se, že pan ministr se rád baví s aktivisty a řádné řízení MŠMT je kdesi "v pozadí":
Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
MŠMT: Máme cíle Strategie 2030+ k diskusi aneb Aktivistický kozel si zase zazahradničil?
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/michal-komarek-vychova-ucitelu-v-cechach.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/iva-stuchlikova-za-chvili-se-nebudeme.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/konference-176-ucime-se-pro-zivot-ci.html
Doufám, že na pondělní konferenci šmrncnuté tématem "STRATEGIE 2030+: K čemu ty školy vlastně máme?" nám 17.6.2019 v PedFUK pan ministr ohlásí nápravu v "revize neschopném" NÚVu i v tom "strategicky" aktivistickém týmu.
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/ceske-skolstvi-nebavi-deti-ani-ucitele.html
******
Když oni to novináři mají s tou počtivostí někdy docela těžké. Aby měli počtivost, musejí nebo chtějí se vyjadřovat poněkud zkratkovitě, aby tomu rozuměli nejen čtenáři, ale i např. jejich editor, vlastník média apod. Řeší, myslím, vlastně
někdy i konflikt mezi poctivostí a počtivostí.
U tohoto dnešního článku pana Komárka oceňuji počtivost i poctivost.
J.Týř
Viz i
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/tri-ctvrtiny-pedagogu-ohrozuje-vyhoreni.html
Oceňuji, že se pan Komárek zastal učitelů. Ten titulek je opravdu nevhodný. Bohužel titulky často vymýšlí někdo jiný než autoři článků.
Titulku i článku jsem si všiml ještě dříve než se objevil zde na České škole. Samotnému mi titulek urážlivý vůči učitelům nepřišel. Pokud by bylo uvedeno, že lékaři přestali ošetřovat pacienty, chápal bych, že se nejedná o zlovůli, ale okolnosti, které neumožňují pacienty ošetřit.
Kdyby z výroku Ireny Sedláčkové („Jejich vztahy s dětmi nejsou pozitivní, protože vůči nim nedokáží být citliví a vstřícní. K dětem mají často cynický přístup a výuka po obsahové i didaktické stránce není kvalitní.“) byl vytvořen titulek "Učitelé jsou vůči dětem cyničtí", "Učitelé neumí být pozitivní" nebo dokonce "Učitelé poskytují nekvalitní výuku", bylo by to na pováženou. V titulku Lidovek je ovšem uvedeno, že učitelé jsou vyhořelí, což programově není to, co učitelé dělají, ale je to důsledek situace, která je v médiích velmi často propírána (nedostatek učitelů, nízká podpora profese apod.). Stále mějme na paměti, že učitel je ve škole kvůli dětem, nikoli děti kvůli učiteli. A problémem je, že pokud roste podíl vyhořelých učitelů, tak to má dopad především na děti.
Je to ovšem můj subjektivní pocit, respektuji, pokud titulek někoho uráží.
Pane Kaderko, Váš subjektivní pocit je, že zdejším čtenářům vadí v názvu článku slovní spojení "vyhořelí učitelé". Myslím, že to nikomu nevadí a o tom zde diskuze neběží.
Nemyslím si, že pan Kaderka je tak hloupý, aby nepochopil, co učitelům (a panu Komárkovi) vadí. Jen nechce za žádnou cenu připustit, že by i učitelé mohli být v právu.
Myslím si to, co si pan Portwyn nemyslí. ////
"Stále mějme na paměti, že učitel je ve škole kvůli dětem, nikoli děti kvůli učiteli."
A co, prosím, z tohoto poznání vyplývá? A jsou na soudech soudci kvůli trestancům a recidivistům, nebo je tomu naopak? A co rodiče? Jsou na světě kvůli dětem, nebo jsou děti na světě kvůli rodičům? Mně stále nějak uniká, co z tohoto "argumentu" má vyplývat a proč bychom jej tedy měli mít na paměti?
Jako, klidně si můžeme říci, že holubi jsou na světě kvůli délce pracovního týdne, ale postrádám v tom jaksi obsah. V obojím.
Petr Portwyn, E. Kocourek
Není třeba panu Kaderkovi podkládat nějaké hypotetické motivace, natož ho urážet. Prostě nepřikládá tomu titulku takovou váhu a věnuje se obsahu textu. Za titulek odpovědný není...
Pan Komárek
Dobře, tak vážnější reakce na příspěvek pana Kaderky.
1) Pan Kaderka na rozdíl od Vás nepřikládá titulku váhu, na což má nepochybně právo. V tom se mimochodem shoduje se mnou, já od novinářů ani nic jiného nečekám, překvapí mne leda to, co jste napsal Vy.
2) Článek není formulován neutrálně, natož se snahou postiženým učitelům pomoci. Jak jste psal Vy sám, má navodit dojem, že učitelé jsou nějaká monstra, která se sadisticky ukájejí na dětském trápení.
3) Bodu 2) odpovídají reakce v diskuzi.
4) Pokud by bylo uvedeno, že lékaři přestali ošetřovat pacienty, chápal bych, že se nejedná o zlovůli - viz 2) a 3). Navíc je špatně paušalizace, kterou redaktorka používá.
5) V titulku Lidovek je ovšem uvedeno, že učitelé jsou vyhořelí - tohle prostě není pravda.
6) Stále mějme na paměti, že učitel je ve škole kvůli dětem, nikoli děti kvůli učiteli. - a taky mějme na paměti, že voda je mokrá a sníh bílý. Obecné tvrzení s titulkem naprosto nesouvisející, a s článkem vlastně taky ne.
7) Pokud učitel vyhoří, obvykle je to proto, že se do práce ponořil příliš - tedy výtka "pamatujte"... je buď nesmyslná, nebo nespravedlivá.
Ještě jedna poznámka. Pan Kaderka je prý odborník na "mediální výchovu", údajně se zabývá fake news. Měl by tedy moc dobře vědět, jak se manipuluje veřejným míněním a co se dá udělat vhodnými formulacemi. Z tohoto pohledu považuji jeho reakci za buď neprofesionální, nebo pokryteckou.
Paralela k titulku.
"Novák způsobil nehodu."
"Nehodu způsobil Novák."
Myslím, že člověk s elementárním citem pro český jazyk chápe významový rozdíl mezi oběma výroky.
Bohužel nejde o ojedinělý titulek... Nedávno se například objevil tento:
Učitelé rychle stárnou. Za katedru míří jen nadšenci a ti, kterým nic jiného nezbylo
https://denikn.cz/87790/skoly-se-meni-v-domovy-duchodcu-a-mladi-se-nehrnou-velka-analyza-o-mizejicim-druhu-zvanem-cesky-ucitel
Tento titulek si vzal na paškál nejen učitele, ale i rodiče...
Zastaralým přístupem učitelé i rodiče zabíjí nadání dětí, myslí si odborníci na vzdělávání
https://radiozurnal.rozhlas.cz/zastaralym-pristupem-ucitele-i-rodice-zabiji-nadani-deti-mysli-si-odbornici-na-7963767
I slepé kuře najde zrno. Bravo p. Komárku. Přeji ještě mnoho takových zrnek, jako dnešní článek.
"Stále mějme na paměti, že učitel je ve škole kvůli dětem, nikoli děti kvůli učiteli."
Kdyby byl učitel ve škole kvůli dětem, tak je to pedofil.
Jestliže někdo tvrdí, že je ve škole kvůli dětem, a není to pedofil, tak je to demagog.
Učitel je ve škole ze dvou důvodů:
a) kvůli tomu, že dostane plat
b) práce ho uspokojuje, má pro ni talent a dostatek znalostí; zkrátka – dělá mu dobře na pleť i na duchu :-)
Ohledně těch, co jsou ve škole z jiných příčin, se vyjadřovat nebudu. Bylo by to na delší rozbor.
Pokud by někdo třeba pochyboval o mých slovech, stačí jít se slovy „ve škole jsem kvůli dětem“ za nějakým rozumným erudovaným psychologem. (Moje rada: Obvykle to nebývají ti, co se prezentují v médiích.) Ten si na vás „smlsne“ :-)
To, že by děti byly ve škole kvůli učitelům (v doslovném obecném významu), nikoliv kvůli učení se, by snad nikoho rozumného nenapadlo. Tím, že nám autor výroku předkládá falešné dilema (buď-anebo) a nutnost výběru, kdy přitom obě části tvrzení mohou být v určitém smyslu pravdivé, se s námi snaží manipulovat. Všimněte si, že svůj specifický názor navíc zobecňuje a podsouvá ostatním slovy „stále mějme na paměti“. Tedy dvojitá manipulace v jedné větě. Slušné :-( Znepokojivé u každého, o to víc u učitele, nepřípustné u odborníka na mediální výchovu. Tedy u tzv. odborníka na mediální výchovu, že? Není to poprvé, co jsem si obdobných nedostatků v komunikaci pana Kaderky všimla. Mimochodem, i takový jev je v psychologii znám a pracuje se s ním.
Okomentovat