„Změna je každým dnem a rokem tak výrazná, že budou vznikat nové pozice, které si dnes ani neumíme představit. Roboti způsobí nezaměstnanost, pokud tento stát a průmysl nebudou vědět, co se sebou. Pokud si nebudeme umět stanovit výzvy a na trh dodat kvalifikovanou pracovní sílu, může to být problém,“ říká v rozhovoru pro Hospodářské noviny Martin Wichterle, podnikatel, člen staré podnikatelské rodiny a vnuk vynálezce kontaktních čoček hodlá změnit český průmysl.
Nejdůležitější tedy je mít dobře vzdělané a zkušené lidi?
To hlavně. Pokud budeme jen levní námezdníci, budeme jen čekat na to, až nás roboti sežerou. Svaz může státu říkat, kam průmysl směřuje a co potřebuje, aby se mohl úspěšně rozvíjet. A stát mu má vyjít vstříc a zařídit podmínky. Jde o školství, různé formy podpory, přímé či nepřímé. Mějme vlastní vize, abychom jen nenásledovali ostatní státy, abychom přinesli sami něco nového. My dlouhou dobu nemáme politické představitele, kteří by se byli schopní podívat z dlouhodobého hlediska na to, co tento stát potřebuje, kteří by dokázali představit nějakou vizi, za kterou se obyvatelé sjednotí. V celé řadě států se to událo a tyto země pak byly úspěšné.
Takže vize a školství?
Jde o to vychovat lidi, kteří se v tom rychle se měnícím světě umí orientovat. Nejen vychovat, ale také je sem přitáhnout. Od Bílé hory až doteď trpíme odlivem mozků. Musíme je nahradit, potřebujeme mladé chytré lidi, kteří sem přijdou s velkou chutí studovat nebo pracovat. To je princip úspěšnosti ekonomiky.
Jak sem chcete dostat mozky ze zahraničí?
Musí se jim tu příjemně žít a pracovat, chce to dobré školy, silnice. Podívejte se, jak se v posledních letech mění Berlín. To město vypadalo příšerně a strašně se změnilo. Co se za poslední léta postavilo v Praze? Jaký mimořádný počin světu přinesla? Až budeme mít cool Česko, přijdou k nám mladí vzdělaní lidé.
Celý rozhovor naleznete zde
10 komentářů:
Chápal bych,kdyby takto mudroval nějaký kavárenský povaleč. Ale je-li mladej Wichterle opravdu podnikatel, jak se tu tvrdí, proč vede takovéto plané řeči? Potřebuje (nebo ví, že bude potřebovat) kvalifikované zaměstnance? Ať se domluví s příslušnou školou a vypíše podniková stipendia. Mohu ho ujistit, že školy o takovéhle věci mají zájem. Jak moc budou mít zájem studenti, to je v JEHO rukou. ////
Takhle to vypadá, že jenom chce dělat chytrýho. ////
Investice do školství a podpora poctivého podnikání prospívajícího České republice. Nikoli podpora odlivu peněz zahraničním vlastníkům a do daňových rájů. V Německu to POLITICI umí, u nás méně. Nadávat (klást neúměrné požadavky) na učitele a poctivé podnikatele vystavené tvrdému kale i nekale konkurenčnímu prostředí je hloupost. Že pane Kocourku? J.Týř
Asi vám, pane Týř, nerozumím. Každý podnikatel si může vybrat, zda bude podnikat v Česku nebo v Německu, takže konkureční prostředí bych neřešil. Ani daňové ráje. Co, kromě vlastní blbosti a nenažranosti politiků, brání Česku státi se daňovým rájem? ////
Pouze tvrdím, že podnikatel by se měl starat o svůj vlastní prospěch (t.j. o zdar svého podnikání), a starosti o "vizi, za kterou se obyvatelé sjednotí" přenechat chovancům Dr.Chocholouška. ////
"že budou vznikat nové pozice, které si dnes ani neumíme představit."
a bude jich výrazně méně. Kde zaměstnáme zbytek populace zůstává ve hvězdách.
Ano článek je trochu idealistický, ale pojmenovává hlavní problémy dneška. Je to opravdu vize, která stojí za to. Není to jen kopírování finského školství či budování ideálního člověka.
A má pravdu, že nemáme žádné představitele s vizí. Jen fůry neznalých kritiků. A ty potvory jsou všude.
Vize je nutná vždy a všude, pokud má mít konání smysl. Nepletťe si to s ideologií. A jen podnikatel s vizí může dlouhodobě uspět.
Co se týká nových pozic, byl bych opatrný. I ta robotizace asi nebude hned. Než se naši politici rozhoupou, tak nás převálcují podnikatelé z východní Asie.
"Co se za poslední léta postavilo v Praze? Jaký mimořádný počin světu přinesla? Až budeme mít cool Česko, přijdou k nám mladí vzdělaní lidé."
Ano je to fakt, jen Praha není řiť světa, ani ČR.
A příliš hraje roli vlastní kapsa než vize rozvoje. Rekonstrukce D1 je toho příkladem. Místo modernizace, která by měla smysl - rozšíření a zvýšení kapacity, která je do budoucna nutná, dojde jen na drahé kosmetické úpravy. Za deset let se bude přestavovat znovu.
A tak je to ve všem. Vládnou přízemní úředníci, kteří nechtějí mít moc práce a vše svázáno předpisy a pod kontrolou. Takže bují admnistrativa a kreativita je potlačena v zárodku.
Školství je toho příkladem. Od úřednické ČŠI a výzkumných ústavů jako tvůrců lejster, až po ředitele škol, kteří hlavně hlídají peníze než výuku k učitelům, kteří papírují a čerpají evropské peníze na hlouposti.
Ať si podnikatel má svoji vizi, ale ta vize se musí týkat toho jeho podnikání. Jakmile se pustí do všenápravy světa, nebo do školství, přestává být podnikatelem, a je to prachsprostý aktivista. Na ty už jsem alergickej. ////
Když podnikatel požaduje, aby školství řádně fungovalo, je to legitimní požadavek. Na tom, myslím, nic nezmění ani prachsprostá "alergická hysterie" pana Kocourka.
Pokud "podnikatel" skuhrá, že nemáme politické představitele, kteří by dokázali představit nějakou vizi, za kterou se obyvatelé sjednotí,
asi bych potřeboval výkladový slovník pana Týře, abych z toho pochopil, že požaduje, aby školství řádně fungovalo. ////
Škola základ života, pane Kocourku.:) Škola připravuje děti pro praktický život. Vétšina/významná část lidí je zaměstnaných v podnicích a jejich výplata závisí na prosperitě podniků. Podnikatelé mají právo (legitimitu) mluvit do školství jako každý občan ČR. Veřejná škola není učitelský podnik. Je to státem financované a řízené zařízení pro počáteční i další (celoživotní) vzdělávání občanů...
Řádná péče MŠMT o školství je pečovat o školství tak aby plnilo svúj hlavní účel poskytovat kvalitní vzdělání pro praktický život lidí. Nikoli jen dbát na "alergicky hysterické" skuhrání některých učitelů a vzdělávacích aktivistů, kteří třeba ani nevědí, co je řádná péče o školství. Kteří se ve škole necítí šťastni, protože je škola nebaví, protože ani nevědí, k čemu ty školy vlastně máme. Kteří ani nevědí, že jsou učitelé a považují se za pedagogy, kteří si chodí do školy s dětmi hrát na školu. Kteří neumí při výuce dětem ani vysvětlit, co a k čemu je škola a jimi vyučovaný předmět, atd. apod.
Tu skuhravou kakofonii (:))) je možné změnit ve vcelku poslouchatelný chorál, pokud někteří skuhravci pochopí, co je škola a její hlavní účel. Mají to napsané například v Ústavě ČR, v Listině práv a svobod, které zaručojí lidem bezplatné kvalitní VZDĚLÁVÁNÍ.
Okomentovat