"Kvalita českých škol není špatná, ani není dobrá. Alarmující pro mě ale je, že je naprosto rozdílná. Máme kvalitní školy, ale zároveň řadu škol, kde výuka kvalitní není, a v souhrnu strádá celé české školství," uvedl ministr školství Robert Plaga (ANO) na diskusi zvané Proč české školství nebaví?, kterou minulý týden uspořádaly Hospodářské noviny. Na velké rozdíly mezi kvalitou jednotlivých škol upozornila nedávno analýza nadace Eduzměna.
Do vzdělávacího systému je tedy potřeba přivést dobré učitele, aby se kvalita jednotlivých škol vyrovnala. Jenže mladým lidem se často učit nechce, profese pro ně není atraktivní například kvůli nízkým platům. Ty se sice v posledních letech zvyšují, nicméně v porovnání s platy jiných vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců zůstávají pozadu. Podle údajů OECD loni platy českých učitelů druhého stupně základních škol dosáhly 61 procent průměrného platu vysokoškolsky vzdělaných lidí. V rámci zemí OECD je tak Česko na posledním místě a skončilo pod průměrem učitelů zemí OECD, který dosahuje 91 procent.
Celý text a diskusi ke stažení naleznete zde
2 komentářů:
Jak vlastně poznáme ty "špatné"? A jak je spočítala Eduzměna? A kam se ti "špatní" učitelé po zvýšení platů odpaří? Přijde mi to pořád všechno jako sada líbivých hesel a proklamací...
Titulek zase něco objevil. Až se budou do práce zaměstnanci těšit, pak bude ráj.
Zajistěte napřed pro učitele slušné podmínky pro jejch práci, a tedy i podmínky pro vzdělávání dětí. Těšit se na to ani nemusí.
Okomentovat