Děti tráví ve škole třetinu dne. Po tuto dobu je jejich ochrana vkládána do rukou školských zařízení.
Denně posíláme děti do škol s vědomím, že o ně bude postaráno, dostane se jim kvalitního vzdělání a vrátí se nám domů zdravé a v pořádku. Jsme ale také svědky celosvětového trendu útoků na školy, a to jak z řad veřejnosti, tak přímo z prostředí školy, kdy útoky provádějí sami žáci nebo zaměstnanci. Ještě donedávna jsme považovali tyto události za něco, co se týká převážně amerických škol a vzdělávacích institucí v zemích ohrožených válkou či občanskými nepokoji. Po roce 2014 se ale situace radikálně obrátila a bezpečnost na školách se stala velmi diskutovaným tématem i u nás.
Škola je specifickým prostředím, ve kterém se přes den pohybuje velké množství osob. Přesto má svá pravidla – vyskytují se zde osoby určitého věku, ve škole probíhá pravidelný režim a jsou zde dodržovány určité typy chování.
I v prostředí České republiky se dnes bohužel stáváme čím dál více svědky toho, že do školy pronikne riziková osoba nebo sami žáci jsou pachateli útoků. Na to vše je třeba reagovat, což se právě v roce 2014, po útoku ve Žďáru nad Sázavou stalo a školy se postavily k zajištění bezpečnosti svých žáků čelem.
Bezpečnost na školách – výsledky kontroly ČSI
O tom, jak české školy přistupují k bezpečnosti a k ochraně zdraví, byla ve školním roce 2016/2017 provedena Českou školní inspekcí Kontrola dodržení právních předpisů v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví. Kontrola proběhla v rámci zhotovení tematické zprávy „Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2016/2017“. Do kontroly bylo zahrnuto 901 mateřských škol, 773 základních škol a 235 středních škol.
Ve většině případů bylo zjištěno, že školy (mateřské, základní a střední) jsou poměrně dostatečně zabezpečeny a dbají na BOZP. Z kontroly vyplývá, že nejvíce nedostatků mají školy v oblasti bezpečnosti v prostorách školy, vyskytly se také problémy s prevencí rizik s ohledem na zajištění BOZ nebo s revizemi a pravidelnými prohlídkami zařízení. Celkově bylo zjištěno 169 nedostatků v mateřských školách, 85 v základních školách a 14 ve středních školách.
ČSN 73 4400
K tomu, aby se školy mohly držet jistého „manuálu“ vznikla česká technická norma Prevence kriminality – řízení bezpečnosti při plánování, realizaci a užívání škol, ve které najdou vedoucí osoby vhodné směrnice a rady. Úkolem normy je podat školám jistá doporučení v oblasti řízení plánování, realizace a užívání budov škol. Norma také podává návrhy vedoucí ke zlepšení posuzování a řízení rizik. Norma „upravuje zásady a návrhy pro snižování rizika kriminality, obavy z kriminality a antisociálního chování ve školách ve fázích plánování a realizace stavebního řešení a bezpečnostních opatření prostřednictvím preventivního řízení bezpečnostních rizik, k nimž může ve školách docházet“ (citace normy).
Komplexní pohled = účinná cesta k bezpečí
Aby školy mohly poskytovat komplexní ochranu musejí nejprve zavést režimová opatření s dlouhodobým efektem. S tím mohou školám často pomoci bezpečnostní agentury, které mají zkušenosti s vyhotovováním individuálních bezpečnostních plánů a dokáží provést analýzu rizik i zhodnotit výši rizika vzniku nežádoucích jevů na dané škole. Také mohou navrhnout funkční opatření, a to jak režimová, tak technická.
Na řadě českých škol nejsou zodpovědné osoby, které by měly na starost zabezpečení školy o okolních prostor, nejsou zavedena preventivní opatření nebo nejsou prováděna pravidelná školení zaměstnanců. Mnohdy školy také investují jen do jednoho druhu bezpečnostního zařízení. Existuje jich přitom celá řada – od elektronických zabezpečovacích systémů (EZS), přes kamerové systémy (CCTV), přístupové systémy (např. přístupový kartový systém – ACS) až po požární zabezpečovací systémy. Na vině nízkého procenta využívání bezpečnostních systémů bývá především nedostatek financí.
Například bezpečnostní agentura TOP security doporučuje vypracovat projekt, ve kterém by měl být zohledněn stávající stav zabezpečení i instalace nových bezpečnostních systémů. V případě, že není šance instalovat vše jednorázově, je třeba vybírat takové systémy, které lze v budoucnu propojit s dalšími plánovanými systémy. Rovněž je potřeba vyřešit organizační strukturu a určit režimová opatření.
Jedině komplexní pohled na celé řešení je klíčem k úspěchu a zajištění nejvyšší možné bezpečnosti jak studentů, tak zaměstnanců školy.
Další informace naleznete zde a zde
0 komentářů:
Okomentovat