Inkluze speciální školství nezničila

pondělí 10. června 2019 ·

Varovná proroctví různých odborníků a politiků se nepotvrdila. Začleňování postižených dětí do běžných škol speciální školství nezlikvidovalo, v běžných školách se výuka nerozvrátila a výsledky se nezhoršily. Vyplývá to z analýzy ministerstva školství, ale i z poznatků České školní inspekce, která přitom nezastírá, že školy problémy mají a mnozí učitelé ocení změnu vyhlášky. Informuje deník Právo.


Podle ministerstva školství je letos evidováno dohromady 4172 základních škol, z nichž 329 je ryze speciálních. V minulém školním roce ubylo v porovnání s předchozím 17 speciálních škol. Z nich zaniklo pět, další byly sloučeny nebo si zřídily i třídy pro zdravé žáky.

„Ukázalo se, že ty řeči o zániku speciálních škol, které vedl například Václav Klaus ml., jsou nesmysl. Žádný záludný záměr zlikvidovat speciální školství nikdy nebyl,“ řekl Právu exministr školství Stanislav Štech, který se na analýze ministerstva podílel…

„Lze konstatovat, že společné vzdělávání se daří školám realizovat poměrně úspěšně. Faktem však zůstává, že práce s dětmi a žáky s potřebou podpůrných opatření byla a je v mnoha ohledech významně komplikována zejména výraznou administrativou, která je na inkluzi navázána,“ napsal Právu zástupce šéfi nspektora Ondřej Andrys.

Podle něj byrokracie tíží nejen učitele, ale i ředitele, ochromila i poradenská zařízení. Školám kromě toho chybějí speciální pedagogové, školní psychologové, kteří mají učitelům s každodenními problémy pomáhat. Občas prý drhne spolupráce kantorů s asistenty.


Celý text naleznete v deníku Právo

15 komentářů:

Tomáš Barták řekl(a)...
10. června 2019 v 11:44  

Ano, nezničila, ale poškodila. A poškodila hlavně děti, které potřebují naši pomoc.

Ivo Mádr řekl(a)...
10. června 2019 v 12:45  

Inkluze po česku poškodila úplně všechny strany pedagogického procesu. Je nutné tento "český vynález" podrobit velmi důkladné revizi.

Radek Sárközi řekl(a)...
10. června 2019 v 12:57  

Co tě nezabije, to tě přizabije...

Radek Sárközi řekl(a)...
10. června 2019 v 13:38  

Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 – 2015

Předkladatel: Mgr. Monika Šimůnková, zmocněnkyně vlády pro lidská práva

Odpovědný zpracovatel: Martin Šimáček, ředitel odboru pro sociální začleňování
v romských lokalitách (Agentury)

4.5.3.3 Název opatření: Krátkodobá opatření transformace systému škol zřízených pro žáky s lehkým mentálním postižením

Popis opatření
Cílem opatření je transformace paralelního systému základních škol zřízených pro děti
s lehkým mentálním postižením tak, aby výsledný stav umožňoval vzdělávat všechny děti
ve školách hlavního vzdělávacího proudu.


- Znemožnit zřizování přípravných tříd u škol zřízených pro děti s lehkým mentálním
postižením.
- Znemožnit nástup dítěte do skupinově integrované třídy hned na začátku prvního ročníku.

4.5.3.4 Název opatření: Střednědobá opatření transformace systému škol zřízených pro
žáky s lehkým mentálním postižením

- Legislativně znemožnit zřizování a provozování základních škol zřízených pro děti s lehkým mentálním postižením a

- Na základě analýz a ve spolupráci se všemi zřizovateli a dalšími relevantními aktéryv lokalitách rozhodnout o školách zřizovaných pro děti s lehkým mentálním postižením ke zrušení (ty, které konkurují spádovým základním školám; jejich personální kapacity převést na spádové školy) a k transformaci (zavedení standardního vzdělávacího plánu ŠVP ZV).

- Zrušit přílohu Rámcového vzdělávacího programu pro lehké mentální postižení.

(str. 61)

https://www.socialni-zaclenovani.cz/wp-content/uploads/Strategie_boje_proti_socialnimu_vylouceni_2011-2015.pdf

Ivo Mádr řekl(a)...
10. června 2019 v 13:44  

A k tomu je nutno připočítat paní Valachovou a spol.

tyrjir řekl(a)...
10. června 2019 v 13:49  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Michal Komárek řekl(a)...
10. června 2019 v 13:59  

Pane Týři, zanechte opět, prosím zahlcování diskuse nevěcnými urážlivými komentáři.

tyrjir řekl(a)...
10. června 2019 v 14:08  

V 50. létech minulého století byly v médiích velmi často úspěchy "budování blahobytu pro všechny" doprovázeny mediálním sloganem "Další rána válečným štváčům!", až to bylo většině lidí protivné.

Na Mostecku se pak našel vtipálek, který na tabuli před obchodem, na které bylo napsáno

DNES KYSELÉ ZELÍ!

připsal

DALŠÍ RÁNA VÁLEČNÝM ŠTVÁČŮM!

tyrjir řekl(a)...
10. června 2019 v 14:23  

Pane Komárku,
když Radek Sárközi řekl(a)...10. června 2019 ve 12:57 "Co tě nezabije, to tě přizabije..." dopustil se demagogie typově (logicky) srovnatelné s výrokem např. "Pedagogická komora učitele nezabije, ona je přizabije...". To je nesporný fakt. Když jsem na to upozornil a zasmál se tomu, nedopustil jsem se, myslím, "zahlcování diskuse nevěcnými urážlivými komentáři." Šlo o věcné a smajlíky "odlehčené" upozornění na argumentační nedostatek, kterého se pan Sárközi, jako prezident Pedagogické komory, mohl a myslím i měl vyvarovat.
J.Týř

tyrjir řekl(a)...
10. června 2019 v 14:34  

Pane Komárku, je vám známo, že před těmi více než 60 léty ten dodatek na té tabuli zůstal a všichni se tomu mohli srdečně zasmát?

E.Kocourek řekl(a)...
10. června 2019 v 16:23  

v běžných školách se výuka nerozvrátila

Poučen touto žertovnou "polemikou", mohu napříště ve všech různicích mezi VKjr a MŠMT okamžitě a na slovo věřit Juniorovi a ani se nemusím pídit po jakýchkoli důkazech. ////

Ano, pane ministře. Ten čtvereček opravdu je kulatý ... ////

Vidím drobný problém v tom, že tento ministr a tito úředníci budou nadále předstírat, že řídí školství. Jenže bez zpětné vazby se řídit nedá, a kdo netuší (nebo usilovně předstírá, že netuší), co se děje ve třídách, to školství leda zničí. Což je asi záměr, že? ////

Michal Komárek řekl(a)...
10. června 2019 v 16:37  

Pane Kocourku, opět Vás vyzývám k tomu, abyste si pro svoje absurdní konspirační teorie našel nějaký jiný diskusní prostor. Děkuji!

tyrjir řekl(a)...
10. června 2019 v 17:38  



tento ministr a tito úředníci budou nadále předstírat, že řídí školství. Jenže bez zpětné vazby se řídit nedá, a kdo netuší (nebo usilovně předstírá, že netuší), co se děje ve třídách, to školství leda zničí. Což je asi záměr, že? Napsal pan Kocourek

Pane Kocourku, opět Vás vyzývám k tomu, abyste si pro svoje absurdní konspirační teorie našel nějaký jiný diskusní prostor. Děkuji! Napsal pan Komárek

Jsem hlubice pobouřen konspirativností této kocourkovsky hybridní propagandy. Vždyť pan ministr se se svým politickým náměstkem, státním tajemníkem MŠMT a ústředním školským inspektorem usilovně snaží komunikovat například s aktivisty z expertního týmu pro Strategii vzdělávání 2030+. Co na tom, že mu v MŠMT jaksi "nevychází" ani Revize RVP* a že ti jeho aktivističtí experti jaksi tápou i v tom "K čemu ty školy vlastně máme?" a diví se u toho, že "Za chvíli se nebudeme ptát, jestli jsou učitelé kvalitní, ale budeme rádi, když se před tabuli někdo postaví" **?

*
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/michal-komarek-vychova-ucitelu-v-cechach.html
**
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/iva-stuchlikova-za-chvili-se-nebudeme.html

Doufám, že na konferenci šmrncnuté tématem "STRATEGIE 2030+: K čemu ty školy vlastně máme?"*** nám 17.6.2019 v PedFUK pan ministr s těmi svými aktivisty ukáže, jaký je kabrňák.

***
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/konference-176-ucime-se-pro-zivot-ci.html


J.Týř



Petr Portwyn řekl(a)...
10. června 2019 v 19:08  

Pane Komárku,
s úžasem sleduji diskuzi.
Co je prosím "konspirační teorie"? Názor "ministr nemá zpětnou vazbu" nebo názor "kdo něco řídí špatně, tak to nejspíš zničí"?

Tu ironickou otázku na záměr jistě za "konspirační teorii" nepovažujete, vždyť jste žurnalista... "Novinářská nadsázka" tomu říkají lidi od Vašeho fochu, a taky "chtěl jsem vzbudit diskuzi" ;o)

vstek řekl(a)...
12. června 2019 v 4:33  

Inkluze je pro naše školy prospěšná asi jako kůrovec pro naše lesy. Ostatně soudím, že Kartágo musí být zničeno.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.