Mají mít učni podrobné znalosti z literatury a spoustu hodin teoretické přípravy, nebo daleko víc praxe? To je otázka, na kterou český vzdělávací systém hledá odpověď řadu let. Teď se vše může rozhodnout ve prospěch duálního vzděláváni. „V příštím týdnu má dojít ke schůzce zástupců ministerstva školství, Národního ústavu pro vzdělávání a dalších odborníků na toto téma,“ sdělila Deníku tisková mluvčí resortu školství Aneta Lednová.
Při jeho aplikaci v Česku se budou angažovat i senátoři Jiří Růžička a Jiří Drahoš. Inspirací jim budou zkušenosti, které získali při pracovní návštěvě Švýcarska.
„Systém tam funguje naprosto skvěle, protože se na něm finančně, koncepčně a obsahově podílejí firmy a jejich oborové svazy. Ministerstvo má jen zákonodárnou úlohu, role kantonů je také spíš legislativně právní. Teoretické výuce se žáci věnují jeden den v týdnu,“ popsal švýcarský model místopředseda Senátu Růžička.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
A jak podrobné znalosti z literatury mají učni dnes? Kolik mají hodin teoretické přípravy? A kolik praxe a co je to "daleko víc praxe"?
To je otázka, na kterou by mohl v uvodu kazdeho podobneho clanku odpovedet jeho autor… A experti ze Senatu taky.
Systém tam funguje naprosto skvěle, protože se na něm finančně, koncepčně a obsahově podílejí firmy a jejich oborové svazy. Ministerstvo má jen zákonodárnou úlohu, role kantonů je také spíš legislativně právní. Teoretické výuce se žáci věnují jeden den v týdnu,“ popsal švýcarský model místopředseda Senátu Růžička.
Opravdu hluboký vhled. Jakpak přišel na to, že to funguje skvěle. Že to platí firmy a tím státní rozpočet ušetří? Proč tedy potřebuje německý průmysl naše řemeslníky, když je tak skvělé učňovské školství?
Teorie jeden den v týdnu. To se toho naučí. Když ze ZŠ neumí v současnosti nic. Někteří mají problém se čtením a psaním. A oni nad tím už spoustu let diskutují. Že si toho nikdo nevšiml.
Pánové i oblbovat veřejnost se musí umět.
Tady někdo objevuje Ameriku. Za totáče se ve tříletém učebním oboru postupně snižovala teoretická výuka ve škole na vrub praktickému učení přímo v závodě, pro který byli učni přijati.
Už si to také úplně přesně nevybavuji, ale tuším, že první dva ročníky probíhaly týden v teorii a týden v praxi.
O letních prázdninách pracovali učni celý jeden měsíc ve svém závodě a ve třetím ročníku už měli teorii ve škole jen dva dny během 14 dnů, zbytek trávili na pracovištích.
Dostávali za to postupně se zvyšující kapesné od svého zaměstnavatele.
Okomentovat