České školství trpí řadou problémů. Analýza nadace Eduzměna ukázala, že se zhoršují znalosti žáků, děti chodí do školy nerady a jejich výsledky silně závisí na sociálním původu. Rozevírají se také nůžky mezi regiony i různými typy škol. O tom, jak situaci řešit, diskutovali v debatě Hospodářských novin ministr školství Robert Plaga, pražský radní pro školství Vít Šimral, vítěz ankety Ředitel roku Jiří Vymětal a předseda Fóra rodičů Petr Chaluš.
Debatu ke stažení naleznete zde
11 komentářů:
Opravdu by mne zajímalo, koho baví české školství?
Divil bych se, kdyby pokladní v potravinách a její kolegyně, která krájí salám, společněě jásaly, jak je baví jejich práce a český obchod. Doufám, že můj zubař nevykládá přátelům, jak ho baví trhat zuby, když se pacienti bojí a občas zakřičí bolestí. Znám paní doktorku, která vede hospic - neříká, jak jí baví pečovat o umírající. Ti lidé mají přitom svou práci snad všichni rádi a dělají jí dobře.
České školství, a zejména způsob, jakým je z jedné strany Ministerstvo (a vláda a parlament) a z druhé strany neziskoví aktivisté likvidují, mě opravdu nebaví. A asi nikoho, kromě těch ministeriálů a aktivistů. ////
Ale můj osobní podíl na tom nebohém školství, ten mě baví velice. Kdyby nebavil, dělal bych něco jiného, nebo bych zůstal doma a chodil na procházky se psem. Cožpak může učit někdo, koho to nebaví? ////
Učit mne baví, a bavilo mne to vždycky, kromě cca půl roku na mém prvním místě, kdy dotyčná škola přestávala fungovat.
Řadu mých kolegů z jiných škol rovněž baví.
Nebaví mne kopance od žurnalistů, papírování z ministerstva a od EU, zásahy neziskovek, nefungující rodiče (na současném místě jich moc nemáme). Jinými slovy to, co mne nebaví, není "školství".
Z pohledu mé zkušenosti je titulek lživý.
P. S. "Baví/nebaví mne školství" je idiotský výrok. Určitě pro člověka, který je uvnitř. Jak mne má bavit/nebavit malotřídka na Šumavě nebo výuka češtiny o třídu vedle?
Obyčejná záminka, aby si zas pomazaní plivli.
P. P. S. Kdo je to ten Chaluš?
Jo aha.
Autor článku "Meda hada umí", "expert v oblasti vzdělávání" a kandidát za Piráty.
Tak to jo.
Ještě k tomu Chalušovi
http://denikreferendum.cz/clanek/27318-co-se-deje-ze-se-extremni-konzervatismus-ve-skolstvi-sluni-v-mediich
Tak kdybyste to nevěděli, "extrémní konzervativci" se "sluní" v médiích. Chudáci sluníčkáři jsou ouplně diskriminovaný! Nesluníčkovým zločincům někdo dovolil promluvit... zakázat by se to mělo!
Na web "Rodiče vítáni" je pán jako dělanej.
Ono mi to "baví" moc připomíná "bavit se". Kdysi, když jsem začínal učit, tak moje sestřenice začínala pracovat v Čedoku a pokřikovala "mě to tam moc baví, my se tam tak nasmějeme!". Mě připadalo, že je trochu na hlavu - já učil rád, dá se říci, že mě to bavilo, ale nechodil jsem se do školy zrovna zasmát a dostával jsem docela zabrat.
MŠMT "V POZADÍ"?
Máme ministerstvo školství nebo ministerskou zahrádku pro aktivistické kozly?
Zdá se, že pan ministr se rád baví s aktivisty a řádné řízení MŠMT je kdesi "v pozadí":
Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
MŠMT: Máme cíle Strategie 2030+ k diskusi aneb Aktivistický kozel si zase zazahradničil?
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/michal-komarek-vychova-ucitelu-v-cechach.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/iva-stuchlikova-za-chvili-se-nebudeme.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/konference-176-ucime-se-pro-zivot-ci.html
Doufám, že na pondělní konferenci šmrncnuté tématem "STRATEGIE 2030+: K čemu ty školy vlastně máme?" nám 17.6.2019 v PedFUK pan ministr ohlásí nápravu v "revize neschopném" NÚVu i v tom "strategicky" aktivistickém týmu.
J.Týř
MINISTR ŠKOLSTVÍ SE BAVÍ, SCIO ŠKOLY MAJÍ DALŠÍ ALTERNATIVU A UČITELÉ UŽ NEJSOU POTŘEBA?
Děti se tu učí, až když samy chtějí. V Rádle vyroste svobodná škola.
Liberecká Sudbury škola funguje už čtvrtým rokem v pronájmu v Chrastavě. Kvůli stále většímu zájmu rodičů o unschooling (svobodná škola, kdy sám vzdělávaný si určí, co a kdy se chce naučit - pozn. red.) se ale už potřebuje rozrůst...
„Začínali jsme s deseti prvostupňovými dětmi, dnes už jich máme dvacet tři. Od předškoláků až po dvanáctileté děti. I když neděláme velkou propagaci, zájemců o naši školu přibývá a už jsme na hraně kapacity. Samozřejmě, jsou děti, které skončí, protože rodiče zjistí, že to pro ně úplně není. Nebo mají jen nedostatek důvěry ve své děti, že jsou schopné se samy vzdělávat. Ale většina je myslím spokojená,“ přiblížil Pavel Branda, zakladatel a člen správní rady Liberecké Sudbury školy...
Do školy v Chrastavě dojíždějí děti nejen z Liberce a okolí, ale i z Mimoně či z Českého Dubu.
Ve svobodné škole neexistují osnovy a známky...
Ve škole nejsou ani učitelé
Sedmiletý syn Ivy Karáskové navštěvuje školu od pěti let. „Vnímám to jako nejkrásnější způsob, jak se může dítě učit. Jsem okouzlená tím, jak na vše přichází sám. I když úplně jinak. Skládá si čísla, pak se ptá a najednou to umí,“ zmínila Iva Karásková. „Nejsem ve stresu, že by se něco nenaučil. Od 5 let vnímám pořád tu touhu a pokrok.“
Ani se nebojí, že by nemohl pokračovat na střední škole.„Kvůli přijímačkám na střední školu přirozeně pochopí, co je k tomu potřeba a půjde za tím,“ věří Karásková.
https://www.idnes.cz/liberec/zpravy/liberec-svobodna-skola-radlo.A190403_132514_liberec-zpravy_jape
Souhlasím. Nechť se to vyzkouší. Než posílat děti do toho veřejného školského "spáleniště s vyhořelými učiteli", to je pro někoho lepší poslat je na soukromou zelenou louku. Jsou lidé, kteří na to mají víru i peníze. Je to legitimní reakce na stav českého veřejného školství. NEJSME VE FINSKU, KDE SE DOHODLI, ŽE ŠKOLY BUDOU VEŘEJNÉ A STÁTEM DOBŘE OPEČOVANÉ. Jsme v Česku, kde MŠMT, Vláda a Parlament na školství, na žáky, rodiče a učitele zvysoka kašlou. Tím, že Strategie vzdělávání v podfinancovaných školách nevytvářejí na vědeckém základě resortními, vládními a parlamentními silami. Vytvářejí je, myslím, docela zábavnou formou ve spolupráci s nevládními údajně "neziskovými" aktivisty.
PŘEJI UČITELŮM A ŘEDITELŮM VEŘEJNÝCH ŠKOL ZÁBAVNOU ZÍTŘEJŠÍ KONFERENCI MŠMT ČR NA STRATEGICKÉ TÉMA "K ČEMU TY (VEŘEJNÉ) ŠKOLY VLASTNĚ MÁME?"
Viz i
TORNÁDO KAT ANEB VLÁDNÍ JADERNÝ VÝBUCH Z PERA MINISTRYNĚ VALACHOVÉ
http://www.ceskaskola.cz/2019/06/tri-ctvrtiny-pedagogu-ohrozuje-vyhoreni.html
Okomentovat