Česká středoškolská unie (ČSU) podporuje návrh novely školského zákona České pirátské strany, který zachová volbu mezi matematikou a cizím jazykem ve společné části maturity a připojuje se s apelem na ministerstvo školství, vládu a další poslanecké kluby, aby podpořily zastavení zavedení povinné maturity z matematiky a zacílili svou snahu na zkvalitnění a zatraktivnění výuky matematiky.
Z mezinárodních šetření PISA vyplývá, že matematická gramotnost v ČR se stále snižuje. Neúspěšnost maturity z matematiky se v minulých letech pohybovala okolo 23 % a dva roky před zavedením jednotné zkoušky stále chybí slibovaná změna přípravy učitelů na pedagogických fakultách, slibované revize vzdělávacích programů v oblasti matematiky nebo větší podpora učitelů ze strany ministerstva. Z dalšího mezinárodního šetření TIMS vypývá, že čeští středoškoláci mají navíc vůbec nejvyšší nechuť ke škole v rámci zemí OECD. Pozitivní vztah k výuce, tedy to, že středoškoláky jednoduše baví, navíc souvisí s vyššími akademickými výsledky.
“Namísto snahy o zkvalitnění a zatraktivnění výuky nepopulární a neoblíbené matematiky se zavádí povinnosti, které velkému množství nás, středoškoláků, zamezí dále se v životě vzdělávat.”, říká Viktor René Schilke, předseda Středoškolské unie.
Česká středoškolská unie také upozorňuje na rozdíly mezi středními školami. Na víceletých gymnáziích se v letošním roce neúspěšnost pohybovala v průměru na pouhých 1,7 %, oproti středním odborným školám pedagogickým a humanitním, kde se neúspěšnost z didaktického testu z matematiky pohybovala okolo 46,1 % nebo učilištím s 58,7 % neúspěšností. Příprava na povinnou maturitu z matematiky a navýšení počtu vyučovacích hodin z matematiky je navíc na úkor odborným předmětům, které středoškoláky zajímají a budou se jim pravděpodobně věnovat i v pracovním životě.
Faktem je, že v roce 2018 v maturitě z matematiky neuspělo 22,3 % studentů. Druhého nejhoršího ohodnocení, tedy čtyřky, dosáhlo 24,5 % maturantů. Téměř polovina maturantů tedy dosáhla ve zkoušce ohodnocení horšího než 3. Z letošních dat zveřejněných CERMATem vyplývá lehké snížení neúspěšnosti u didaktického testu z matematiky na 15,8 %. Od roku 2013 k letošnímu roku navíc na úkor cizích jazyků výrazně klesl výběr maturity z matematiky, u gymnázií o 25,9 % a u středních odborných učilišť až o 75,35 %. I přesto, že se každým rokem snižuje procento studentů, kteří si maturitu z matematiky vyberou, neúspěšnost razatně neklesá.
“Maturitní zkouška z matematiky je naštěstí stále dobrovolná, ovšem lze předpokládat, že až nastoupí povinná zkouška do praxe, neúspěšnost rapidně vzroste. Na co ale nesmíme zapomínat, je třetí povinná maturitní zkouška a to ta z cizího jazyka, středoškoláci si již nebudou moci zvolit “menší zlo” a dá se očekávat zhoršení výsledků i u ní.”, dodává Mikuláš Misterka, 2. místopředseda Středoškolské unie.
Česká středoškolská unie se dlouhodobě snaží mírnit možné negativní dopady. Právě proto se v minulosti zasazovala například o dělení výuky matematiky, čímž by učitel získal prostor pro individuálnější přístup ke studentům. Nejedná se ale o komplexní řešení a zatím nevidíme žádnou další snahu ministerstva o zlepšení stavu, navzdory tomu, že ji opakovaně urgujeme. Ministr školství Robert Plaga se v minulosti několikrát nechal slyšet, že znovu otevře diskuzi o povinnosti maturitní zkoušky z matematiky. Odložení termínu zkoušky, což středoškoláci z České středoškolské unie vnímají jako jediný impuls současného ministra v tomto tématu, nepovažují za dlouhodobé a systémové řešení.
“Dokud nedojde ke změnám v samotné výuce, nelze předpokládat lepší výsledky studentů u maturit celkově, natož u povinné maturity z matematiky. Kvalita výuky ovšem nelze výrazným způsobem celorepublikově zlepšit v horizontu dvou let, proto apelujeme na ministerstvo, vládu a jednotlivé poslanecké kluby, aby se zasadili o zastavení zavedení povinné maturity z matematiky a otevřeli debatu o zvyšování matematické gramotnosti nás, středoškoláků, především prostřednictvím zkvalitnění a zatraktivnění výuky matematiky,” zakončuje apel Schilke.
Zdroj: Tisková zpráva ČSU
6 komentářů:
Ja zase podporuji zruseni dane z prevodu nemovitosti
No v důsledku toho počínání ČSU národ určitě nebude ani vzdělanější, ani chytřejší.
Pokud se nemýlím, letos dopadla hůře čeština, než matematika. Nenastal čas žádat o zrušení povinné maturity z českého jazyka?
P.S.: To, že si někdo zvolí matematiku, ještě neznamená, že je pro něj lehčí nebo že ji rozumí. To, že si ji nezvolí, neznamená, že se matematiky bojí. Například na gymnáziích mnoho žáků volí Matematiku + a cizí jazyk. Logika ČSU v tomto trochu pokulhává.
Pokud se nemýlím, letos dopadla hůře čeština, než matematika.
Opravdu ani po devíti ročnících té šaškárny nechápete, že to vždycky dopadne tak, jak Cermat nastaví obtížnost jednotlivých testů?
Díval jste se třeba na to, jak se meziročně měnila průměrná úspěšnost testu z češtiny? Myslím, že zrovna u testu z češtiny lze vysledovat jedinou zákonitost: bez ohledu na to, zda průměrná úspěšnost meziročně vzroste, zůstane stejná nebo klesne, neustále roste podíl maturantů z negymnaziálních oborů, kteří v testu propadnou.
To už nemůže být náhoda - to je záměr. TEN záměr.
Jestli to nebude tím, že na gymply chodí chytřejší děti? Nebo fakt věříte tomu, že Cermat pod diktátem Svazu průmyslu rozhoduje o tom, kolik dětí neodmaturuje a zamíří do montoven? A fakt tam nastoupí? Copak máme pracovní povinnost?
Jestli to nebude tím, že na gymply chodí chytřejší děti?
Nechápu, jak to myslíte. Píšu o situaci, kdy je už několik let populace maturantů stejně velká, podíl gymnazistů také. Přesto pořád přibývá negymnazistů, kteří v češtině propadají. Absolutně i relativně.
Okomentovat