Jednotné přijímačky nelze chápat izolovaně od snahy stále zvyšovat počet testování a stále zdůrazňovat význam testování. Testokrati pronikají na různá místa, pronikají do různých projektů. Ukazuje to i jejich další vítězný krůček.
Zdeněk Sotolář (archiv autora) |
C.1.8 Zavést pravidelné testování žáků základních škol: - Připravit a se sociálními partnery projednat koncepci testování žáků základních škol - Provést první testování žáků základních škol podle koncepce
Testokrati se domnívají, že testováním změří, nebo dokonce zvýší kvalitu vzdělávání. A když upozorníte na rizika, plivnou na vás slinu podezření, že se měření bojíte. Vážení, vážením prase nepřibere, ale testováním můžete pokroutit smysl vzdělávání!
Příklad. V přijímačkách najdeme několik úkolů zaměřených na pravopis. Žáci mají vyhledat chybu. Na první pohled žádný problém. Nebylo tam ani nic těžkého. Ale co obsahuje závazný výstup RVP.ZV, kterým se obhájci všelijakých testů ohánějí?
ČJL-9-2-07 v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí ČJL
V písemném projevu! Žák zvládá pravopis v písemném projevu. Ne vyhledáváním, ne křížkováním v testu. Vyhledávání chyb je jistě jednou z metod, jak s pravopisem pracovat, ale křížkování není písemný projev. A žák není korektor.
Žák by měl zvládat pravopis především ve vlastním písemném projevu. Tak to požaduje závazný výstup RVP.ZV. Jenomže to právě testování neumí. Testování si totiž zpravidla vyzobává jen to snadno testovatelné. A právě tím překrucuje smysl vzdělávání.
A učitel stojí před volbou. Jak žáka na takové testy připravit? - Přece drilováním obdobných testů. Drilováním, které odebere čas na smysluplnější práci. Třeba na tvoření vlastních písemných projevů. Malý příklad z přijímaček, ale velké riziko testování.
Se souhlasem autora převzato z jeho blogu
0 komentářů:
Okomentovat