My, učitelé SŠ a ZŠ, chceme touto otevřenou výzvou vyjádřit jednoznačnou podporu našim studentům, kteří vyzvali vládu a zákonodárce k neodkladnému a aktivnímu přístupu ke globálním změnám klimatu. A tak jako desítky tisíc studentů po celém světě začali i oni na svůj požadavek upozorňovat opakujícími se pátečními stávkami (Fridays For Future).
My pedagogové se ke stávkám odhodláváme spíše výjimečně, přestože jde o krok legitimní a máme pro něj za léta nenaplněných slibů všech možných politických garnitur mnoho důvodů. Argumentujeme, že si nechceme brát svoje žáky a studenty jako rukojmí svých požadavků a že nechceme ztrácet drahocenný čas, který můžeme věnovat jim a jejich vzdělávání.
Jestliže je však jedním z cílů školní docházky připravit naše žáky a studenty na budoucnost a ta se v důsledku hrozící nezvratné změny klimatu jeví jako krajně nejistá, nemůžeme se za této situace tvářit, že se nás stávající protesty a výzvy za udržitelný život netýkají. Těžko můžeme naše žáky a studenty připravovat na budoucnost, když v důsledku devastace životního prostředí a změn klimatu již žádná udržitelná a dlouhodobá budoucnost nastat nemusí. Tím spíše, že dle zjištění Mezivládního panelu OSN pro klima nám příliš času na transformaci společenského a ekonomického systému nezbývá.
Vyzýváme proto vládu, Parlament ČR i zastupitelstva na všech úrovních, aby otázky spjaté se změnou klimatu začali brát vážně a učinili z nich co nejdříve ve své agendě otázku prioritní.
Vyzýváme rovněž Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy a příslušné pracovní skupiny, které v současné době revidují Rámcové vzdělávací programy, aby v těchto patnáct let starých kurikulech mnohem více akcentovaly témata spjatá s ochranou klimatu, životního prostředí a s udržitelným životem na naší planetě. Environmentální výchova jako průřezové téma akcentující i potenciální klimatický kolaps naší civilizace by se měla v mnohem větší míře prosadit do všech předmětů a oborů.
Obracíme se i na Vás, studenti a žáci. Přestože mnohde možná narážíte u svých vyučujících na překážky a nepochopení, pokuste se veřejnost přesvědčit, že důvodem vaší stávky není jakési legitimizované záškoláctví, ale naopak starost o věci veřejné. Zvěte odborníky do škol nebo pořádejte studentské konference. Vejděte s námi do konstruktivního dialogu či sami přinášejte do vzdělávání témata související s globálními problémy životního prostředí.
Hrozící klimatický kolaps je problémem, jejž musíme řešit společně, ale který může zároveň pomoci odstranit případné bariéry mezi námi.
Stávkujete za vaši i naši budoucnost. Jsme si toho vědomi.
Sofia Hladíková – ZŠ a MŠ Kocbeře
Klaus Hübner – Gymnázium Jihlava
Miroslav Pešek – Gymnázium Jana Keplera, Praha
Hana Vacková – Gymnázium Olomouc-Hejčín
Martin Vonášek – Gymnázium Hladnov, Ostrava
Petici naleznete zde
3 komentářů:
"Vyzýváme proto vládu, Parlament ČR i zastupitelstva na všech úrovních, aby otázky spjaté se změnou klimatu začali brát vážně a učinili z nich co nejdříve ve své agendě otázku prioritní"
1) Hlavními světovými znečišťovateli není EU, ale Čína a USA, Brazílie, Indie, Rusko. Tam by hlavně měly směřovat protesty. Je to globální problém. Musí jednat všechny vlády, i ta americká a čínská.
2) Každý rok přeletí ve vzdušném prostoru nad ČR 912 000 letadel a ty patří mezi ty velké znečišťovatele.
3) V rámci energetické udržitelnosti je třeba podpořit na vládní úrovni jadernou energetiku. Je zajímavé, že současný evropský parlament hlasoval proti.
To nemůže normálně uvažující učitel nikdy podepsat. V podstatě je to stejně účinné, jako petice na srovnání orbitu Pluta do stejné roviny, jako ostatní planety. Kdybyste se zabývali učením a ne aktivismem, bylo by všem lépe.
Hm. Takže žáci stávkují tím, že nejdou do školy.
A vlády se mají vyděsit. Chudáci politici budou opravdu velmi postiženi tím, že se nesplní plán výuky na gymnáziu v Budějovicích. Vyloženě se budí ze sna hrůzou.
Ti signatáři to jako fakt myslí vážně?
Chápou vůbec pojem "stávka"?
Okomentovat