Průměrný věk učitelů regionálního školství je 47 let, těch mladších do třiceti let je ale jen 8,5 procenta. Přes dvě třetiny škol označily možnost sehnat příslušného pedagoga za významný, nebo dokonce kritický problém. Pro efektivní zajištění veškerých potřeb by bylo zapotřebí pokrýt devět procent výuky novými učiteli. To jsou nejnovější data ministerstva školství, která na semináři k učitelské profesi představil Stanislav Štech, vysokoškolský pedagog a expert OECD. Informuje Deník.
Stanislav Štech (twitter.com) |
Tuzemští učitelé mají hned po těch japonských nejmenší důvěru ve vlastní schopnost zaujmout slabší žáky. Nutně proto potřebují podporu zvenčí – mentoring, hospitace, předávání zkušeností, uvádějící učitele. „Musíme se soustředit na počáteční vzdělávání a také změnit míru teoretické a praktické přípravy,“ míní Štech.
Celý text naleznete zde
10 komentářů:
Kde mají učitelé brát sebedůvěru, když jsou léta placeni nejhůře široko daleko a kdekdo jim nadává? Existuje v ostatních srovnávaných zemích taková protiučitelská kampaň jako u nás?
"protiučitelská kampaň"
Marné je hledat v masmédiích pozitivní názor na kantory. Mnozí rodiče to již chápou jako signál k zahájení ataku na učitelstvo.
1/učitelem jsem se stal po ubdržení vš diplomu (učitel pro 5.-12.ročník tam bylo napsáno)
2/ trvalo mi 8 let než jsem pronikl do všech tajů a úskalí této profese pofese
3/společenskou prestiž přátel a okolí jsem si vydobil až po 15 letech,během kterých jsem působil na odlehké vesnické škole,na největší sídlištní ve městě a na učilišti
4/po 21 letech ve školství jsem zjistil,že jsem profesně promarnil svůj život
cituji:
"V Šanghaji tráví učitel ve škole 11 až 16 hodin týdně, ale dalších 35 hodin pracuje s dětmi a rodiči, svoje žáky chce dobře poznat, aby je mohl co nejlépe vést. Ředitel ve Finsku tráví dvě třetiny času ve škole a jednu třetinu v místní samosprávě, buduje školský systém společně s obcemi, vytváří status profese. Proto je v této zemi, ale i v Singapuru a Koreji její status vysoký. A není divu, že ve Finsku je osm uchazečů na jedno kantorské místo."
Zdroj: https://www.denik.cz/z_domova/ve-skolach-chybeji-ucitele-hlavne-ti-do-30-let-20190520.html
ODPOVĚĎ: Ve Finsku je na jedno učitelské místo osm uchazečů především proto, protože plat učitele je v přepočtu cca 4,5 - 5 tisíc Euro (v přepočtu cca 120 tisíc korun českých). Kde by na to ale naše ROZKRADENÁ REPUPLIKA VZALA, ŽE??!!!
Pro srovnání nástupní plat absolventa oboru učitelství na ZŠ a SŠ je necelých 28 tisíc korun českých při stejných (i vyšších) životních nákladech!
Jak má vypadat prestiž učitele u nás, když jsem nechtěně vyslechla rozhovor dvou žen sedících za mnou v trolejbusu, z nichž jedna byla také učitelka?
Paní si povídaly o svých dětech a o jejich učitelkách ve škole. Ta, která je rovněž kantorkou, pomlouvala třídní učitelku své dcery, že je neschopná si zjednat pořádek ve třídě, když jejich dcerce píše do deníčku poznámky k jejímu nevhodnému chování. Jasně z toho učinila jednoznačný závěr, že ta učitelka nemá ve škole co dělat.
Mě by zajímalo, jak si tato sebevědomá paní učitelka poradí s žáky ve škole, když jí dělají nějaké problémy.
laimes: slova typická pro vyhořelého kantora. ne že by to překvapilo po všech těch vašich komentářích tady. Hmmmm: "trvalo mi 8 let než jsem pronikl do všech tajů a úskalí této profese" a "po 21 letech ve školství jsem zjistil,že jsem profesně promarnil svůj život"
Z toho mi vychází, že 13 let pracoval ve škole ten, kdo už v té době znal "všechny taje profese" a přesto pak tvrdí, že profesně promarnil život. Nedává to smysl ani od začátku, ani od konce. Ten kdo ovládne svou profesi tak dokonale, nemůže profesně nic marnit. Anebo: ten, kdo si myslí, že profesně promarnil život, nemohl nikdy ovládnout profesi do všech tajů. Ta úskalí si ho poddala a proto nyní naříká.
V každém případě nesmyslná skladba výroků.
Ale jsou to zajímavé počty :-D Například od "dokonalého zvládnutí" k údajnému "získání prestiže" to trvá sedm let, ale od tohoto bodu k úplnému vyhoření jen šest let. A opět: těžko může vyhořelý učitel tvrdit, že ovládl všechny taje profese.... viditelně neovládl třeba jeden z důležitých "tajů" profese: jak si uchovat energii a jak se nepoddat lítostivému defétismu.
K Finsku, když se řekne A, ...
https://www.mundo.cz/finsko/obyvatelstvo
Když spoustu let systém učitele likviduje ve spoluprácí s přicmrndávači a teoretiky zlepšovateli není se čemu divit.
Ono záleží na typu školy. Dnes už začíná být bída i na gymnáziích, tak si toho i někdo všímá. Učitelé utekli za lepším. To že na učilištích nemá už léta kdo učit, to nikoho nezajímalo. Zamaskovalo se to optimalizacemi v důsledku poklesu počtu žáků.Odborný výcvik se přesouvá do fabrik, což způsobuje víc problémů než pozitiv. Teď na ZŠ žáků přibývá a počty učitelů stále klesají. A všichni slibují a řeší jak učitele nalákat a při tom moc neutratit.
Sebedůvěra je věcí interní a na prestiž si jako státní zaměstnanci v Čechách nehrajeme.
copak pane čapku nechápete,prostě jsem vystudoval druhou vš a ze školství odešel do jiné profese - mmimo školství,kde jsem pochopil ty promarněné roky,během kterých jsem si mohl v korporátu vybudovat pozici,ovšem pocit zklamání se dostavil až když jsem se po deseti letech,řízením osudu do školství navrátil,ta změna školy byla šokující a mé myšléní po těch letech pobytu v reálném světě bylo na míle daleko
Okomentovat