Revoluční změny jsou připravené pro nové absolventy. Budoucí učitelé by měli jít za katedru s více hodinami praxe na skutečných školách, nikoliv jen vybavení stovkami hodin teoretických znalostí. Studující učitelé budou mít během přípravy na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy méně předmětů, kterých je nyní přes stovku. Informuje iDNES.
Antonín Jančařík (pedf.cuni.cz) |
„Kromě vlastního navýšení času věnovanému přípravě na práci ve škole a času stráveného na škole na praxích se snažíme o změny formy a obsahu. Je cílem i u základních teoretických předmětů ‚velké přednášky‘ nahradit či doplnit semináři a dalšími formami studia. Snažíme se inovovat nabídku kurzů tak, aby vycházela vstříc skutečným potřebám školní praxe, přitom podněty pro nové předměty hledáme přímo u odborníků či kolegů z praxe,“ doplňuje Jančařík.
Celý text naleznete zde
11 komentářů:
Já bych vám doporučila podívat se, jak připravovali pedagogické instituty před sto lety budoucí učitele. Najdete tam skvělou inspiraci. Během studia si studenti připravovali přípravy na výuku pod vedením zkušených pedagogů.
Takže, když přišli do praxe, mohli směle začít vyučovat. Měli již vše připraveno. A byly to vesměs ty nejlepší učitelky, které učily ještě mou generaci.
Oprava:
instituty připravovaly
No jo, ale tehdy platilo: starosta - farář - učitel.
Taky kdysi platívalo, že pokud chtěl někdo studovat pedagogiku, očekávalo se od něj, že někde ve volném čase pracuje s dětmi. Byla to lepší praxe, nežli dva semestry teorie na VŠ.
Ale to byly (před)totalitní nesmysly, které byly odbourány.
Poste.restante
Máte pravdu. Byla to neocenitelná zkušenost. Jednalo se o 4 semestry formou zápočtu.
Směřujeme k britskému modelu. Tam byl zrušen požadavek vysokoškolského vzdělání učitelů, stačí rok praxe pod vedením zkušeného učitele. Ostatně není divu, když je například na PedF UK nejmocnější osobou nedostudovaný dějepisář, který se v rozhovorech pro média chlubí, že netuší, kdy byla bitva u Lipan, což vůbec nevadí, protože učitel nemá učit odborný obsah, ale "demokratické kompetence".
"Studující učitelé budou mít během přípravy na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy méně předmětů, kterých je nyní přes stovku."
Každý student má přes stovku předmětů? A dál se mluví o nových předmětech ( i ty další praxe jsou nové předměty), tak to budou dvě stovky.
Jakpak je to rčení o veřejných domech a jejich pracovnicích?
Jakpak je to rčení o veřejných domech a jejich pracovnicích?
Nevím. Vím jen, že na to, aby politicky korektní zaměstnanci veřejných domů nebyli osočováni z prodejnosti se formálně a neformálně dbalo i v minulých diktaturách. Dnes, zdá se některé tyto zábrany padají.
Zdá se že na PedF UK se pod ochranou předsedy jejího akademického senátu "daří revolučně průkopnickým myšlenkám" Hejného merodou inspirovaného tzv. genetického konstruktivismu* prof. Kvasze:
...A studenti si nenechali takovou příležitost utéct. Do diskuze se zapojili pomocí spolků jako je Agora, Drosophila a Otevřeno...
Viz
Učitelé, co umí učit. Univerzita Karlova připravuje revoluci za katedrou
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/pedagogicka-fakulta-uk-akreditace-praxe-ucitele-studenti.A190318_133019_domaci_brzy?
Drosophilla (octomilka) je muška, na níž konal Mendel své genetické pokusy. Uvidíme, kam to geneticko sociální inženýrství se studenty učitelství na PedF povede, Dosavadní výsledky PedF UK v přípravě učitelů jsou, myslím, přes jejich určitou "chronickou revoluční vykřičenost" dost nevalné.
*Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2018/04/k-utokum-na-hejneho-metodu-se-vyjadrila.html
J.Týř
Ad Kvaternion
Nevím kde berete informace o tom, kdo je nejmocnější osobou na fakultě. Pokud vím, tak děkanem fakulty je jmenovaný profesor s jinou aprobací. Stejně tak v kolegiu děkana a pokud vím ani ve vědecké radě, není žádný vámi zmiňovaný nedostudovaný dějepisář. V akademickém senátu je nově jeden student bakalářského studia učitelství dějepisu, ale toho bych za nejmocnějšího může fakulty asi nepovažoval. Dále jsou tam dva studenti, kteří již studium učitelství dějepisu úspěšně absolvovali. Můžete svoji domněnku o nedostudovaném dějepisáři nějak doložit?
Jinak cílem změn je naopak zvýšit nároky na práci studentů a kvalitu studia. To znamená nespoléhat jen na frontální výuku, ale zavést kvalitní e-learningovou podporu a sledovat důsledně proces samostudia. To samozřejmě zvyšuje i nároky na jednotlivé vyučující. Jako garant jednoho studijního programu musím říci, že i na našem pracovišti bude některé vyučující stát mnoho sil, aby byli schopni se zvýšenými nároky na svou práci vyrovnat. Může se také stát, že někteří nebudou schopni požadovanou kvalitu garantovat a proto je bude nutné nahradit. Ale to je pochopitelná cena, kterou musím zaplatit, pokud chceme kvalitu studia zvýšit.
Milý kvaternione, prosím přestaňte zneužívat anonymní profil k šíření nepodložených nepravdivých informací s cílem poškozovat dobré jméno PedF UK. Slušní lidé se dokáží pod své názory podepsat a své domněnky podložit fakty.
CO JE AKADEMICKÝ SENÁT PEDF UK?
Jinak cílem změn je naopak zvýšit nároky na práci studentů a kvalitu studia. To znamená nespoléhat jen na frontální výuku, ale zavést kvalitní e-learningovou podporu a sledovat důsledně proces samostudia. To samozřejmě zvyšuje i nároky na jednotlivé vyučující. Jako garant jednoho studijního programu musím říci, že i na našem pracovišti bude některé vyučující stát mnoho sil, aby byli schopni se zvýšenými nároky na svou práci vyrovnat. Může se také stát, že někteří nebudou schopni požadovanou kvalitu garantovat a proto je bude nutné nahradit. Ale to je pochopitelná cena, kterou musím zaplatit, pokud chceme kvalitu studia zvýšit.
Napsal v této diskusi předseda Akademického senátu PedF UK, který, pokud vím, působí i na její Katedře matematiky a didaktiky matematiky.
Propánakrále! Opravdu je to takhle? Opravdu je cílem "revoluce" v PedF UK pod "exekuční mocí" předsedy Akademického senátu primárně "zvyšovat nároky" a nikoli kvalitu studia a práce učitelů?
Pokud je mi známo, zkušený učitel dokáže například v té matematice naučit frontální metodou na přednášce a pak na praktickém semináři nebo v laboratoři mnohdy mnohem víc, než nějakým bůhví jakým administrativně náročným e-learningovým kočírováním.
Myslím, že se nám tu pan docent Jančařík zase jednou ukázal ve specificky "rettigovsky nerettigovském" světle PedF UK:
"K antifrontálnímu základu vraž kus e-learningu a míchej, dokud se nezapotíš. Bude-li tvé triko málo nebo příliš propocené, někdo tě nahradí..."
Co je to vlastně ten Akademický senát Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy? Nějaký "pseudo revoluční cvičák s východem na popraviště dějin"? Pro koho? Proč? Tohle si nechávají učitelé v PedF UK líbit? Tak ona tedy nestačí ta ostuda, kterou si KMDM utrhla se svou "angažovaností" u Hejného metody?* Teď se to přes Akademický senát začne přenášet do celé PedF UK?
Těšite se, vážení kolegové z českých škol, až k vám podobné trendy dorazí?
J.Týř
*
http://www.ceskaskola.cz/2018/04/k-utokum-na-hejneho-metodu-se-vyjadrila.html
Okomentovat