Nadané děti, které se dostanou k psycholožce Šárce Portešové, obvykle ještě na prvním stupni vystřídají tři nebo čtyři školy. To protože jejich rodiče řeší stejný problém, na jaký narážejí i rodiče handicapovaných. Ne v každé škole se dokážou o jejich dítě postarat. „Bývají to časní čtenáři, kteří ve škole první roky doslova proseděli, když se jejich spolužáci učili, co oni už dávno uměli,“ vysvětluje psycholožka. Z nudícího se nadaného dítěte se pak často stane průměrný žák. Tématu se věnuje MF DNES.
Šárka Portešová (repro ČT) |
Aby se situace změnila, bylo by potřeba v první řadě pohnout s učiteli. Ti podle expertů musí mít zájem nadané děti vůbec vyhledat, brát to jako důležité, a ne jako formalitu, která se vyplňuje do hlášení pro školní inspekci. A pak by se také musely nadané děti přestat zaměňovat s takzvaně šikovnými dětmi, které se hlásí, nosí úkoly a chtějí mít samé jedničky.
Odborníci zároveň konstatují, že by pomohlo, kdyby stát vyslal do škol signál, že to s podporou nadání myslí vážně. Podporu jim ostatně ministerstvo školství slibovalo při startu inkluze, která nemluví o dětech handicapovaných, ale o žácích se speciálními vzdělávacími potřebami. A mezi ně patří i děti, které své spolužáky v některých předmětech předbíhají i o několik ročníků.
Celý text naleznete v MF DNES
5 komentářů:
Jistěže nepomohla. Pomáhá pouze do pekla.
kdyby stát vyslal do škol signál
Stát by musel vyslat věrohodný signál. Pochybuji, že stát něco takového dokáže. Lhaní a planých slibů už bylo příliš mnoho ... ////
"Inkluze" nejen že nepomohla.
"Inkluze po česku" přímo a jednoznačně podmínkám vzdělávání mimořádně nadaných dětí uškodila.
Učitel, který se musí věnovat "inkludovaným" žákům dost dobře už nemá čas, ani energii, aby zohledňoval specifické vzdělávací potřeby dětí nadaných.
poste.restante
Uvažuji úplně stejně. Třída o počtu 30 žáků, 1 žák s těžkou poruchou chování, 1 autista + žáci s "menšími poruchami", 2 nadané děti, do toho výklad učitele, výklad asistentů. Na jednoho žáka zbude 1 minuta 30 vteřin individuálního přístupu. "Blahopřeji" autorovi tohoto článku, školu viděl z ponorky, když byla kalná voda. Učitel a 90% žáků třídy nemá šanci. Inkluze po česku je tak špatná, až je nerealizovatelná. Reakce rodičů na sebe nenechává čekat, víceletá gymnázia a soukromé školy zažívají boom. Ze škol hlavního vzdělávacího proudu se pomalu a jistě stávají školy dříve známé pod názvem praktické.
Nadané děti potřebují nadané učitele. Současný školský systém je nastaven pro úředníky. Tak čemu se kdo diví?
Okomentovat