Podle posledních údajů nedokončí základní vzdělání až šest procent dětí. S daty přišlo v pátek ministerstvo školství. Velká část podle údajů končí v osmé třídě. Měl by se v Česku změnit přístup k výuce nebo školský systém, aby na základní vzdělání dosáhli všichni, nebo je přirozené, že část populace zůstane bez ukončených studií? Diskutovali o tom odborníci v Českém rozhlasu Plus.
Václav Mertin (repro ČT) |
V základním vzdělání by nemělo propadnout žádné dítě. Že mimo Česko je to ještě horší, to mě vůbec nezajímá,“ říká v diskusi dětský psycholog Václav Mertin z Filosofické fakulty Univerzity Karlovy.
Podle něj postupně ubývá nekvalifikované práce, takže jakýkoliv nedostatek ve vzdělání představuje problém. „Český systém klade nároky nediferencované, pro řadu dětí je to brnkačka, pro řadu dětí nepřekonatelný problém. Dětem, které nejsou geniální, tak jim nepomáhá,“ popisuje.
„Škola by se měla dítěti věnovat. Povinně chodí do školy, stát tedy přebírá zodpovědnost za vzdělání,“ uzavírá.
Celý text a pořad ke stažení naleznete zde
Zprávu ČTK k tématu naleznete zde
3 komentářů:
Diletantská dezinterpretace statistiky. Ostuda MŠMT, ČTK i České školy, která ji bez korektivu přebírá.
Běžná ZŠ nemá šanci vzdělat toho, kdo nechodí do školy, v hodinách nepracuje, vyrušuje, boří výuku a je pro ostatní "king" (tj. nic nemusí, škola/učitelé/psychologové jsou na něj krátcí, nemá žádné hranice ani vychování). Škola musí fungovat (alespoň průměrně) a takoví žáci jsou případem pro speciální školy (resp. speciální). Pokud budou zůstávat v ZŠ, můžeme tam rovnou výuku zabalit úplně a zabývat se tím, aby vyučující "přežil".
Teoretizování je jedna věc a praxe neco úplné jináho. To, že někteří žáci vyjdou z 6. trídy není problém školství ale sociálky. Je třeba se podívat na poměry v rodině, protože školství má nástroje, jak pracovat i s takovými dětmi.
Okomentovat