Průzkum: LGBT+ lidé se často setkávají se šikanou a diskriminací ve škole. I ze strany učitelů

sobota 18. května 2019 ·

Ombudsmanka provedla jedno z nejrozsáhlejších dotazníkových šetření mezi lesbami, gayi, bisexuály a trans lidmi v České republice. Ve spolupráci s Prague Pride zjišťovala, s jakými problémy a překážkami se LGBT+ osoby v posledních pěti letech potýkaly, jak je podle nich společnost přijímá, s jakými společenskými stereotypy a předsudky se setkávali a jaké jsou jejich zkušenosti s diskriminací a obtěžováním.


Anna Šabatová (ochrance.cz)
Do výzkumu se zapojilo celkem 1981 leseb, gayů, bisexuálů a trans lidí. Muži a ženy byli zastoupeni zhruba stejně (každý 46 %), v menší míře byly zastoupeny trans osoby nebo lidé s transgender či transsex minulostí. Ve věkové struktuře výrazně převládali mladí lidé do 25 let, z hlediska sexuální orientace dominovali gayové (43 %), dále lesby (24 %) a bisexuální osoby (21 %).

Nejčastěji se LGBT+ osoby setkávají s diskriminací či šikanou ve škole a v zaměstnání. Ve škole se typicky jedná o různé projevy zesměšňování, vyhrožování a šikany ze strany spolužáků, ale dotazovaní v rámci výzkumu popsali také incidenty, kdy se zesměšňujícího, až hrubě urážlivého chování dopustil školský personál.

„Je zarážející, že ačkoli mají školy vychovávat mladé lidi k vzájemnému respektu a toleranci, nezanedbatelná část dotazovaných uvedla, že nejzávažnější incidenty šikany, obtěžování nebo diskriminace zažili právě v rámci vzdělávání. Školy by měly dbát na přívětivé klima, důsledně prověřovat každé podezření na šikanu, zařazovat do vzdělávání témata týkající se sexuálních menšin. Doporučuji také, aby se problematika lidské sexuality a homofobie stala součástí povinného pedagogického základu studia učitelství,“ uvádí ombudsmanka.


Celý text tiskové zprávy ombudsmanky naleznete zde
Shrnutí výzkumu naleznete zde

14 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
18. května 2019 v 15:45  

„Je zarážející, že ačkoli mají školy vychovávat mladé lidi k vzájemnému respektu a toleranci, nezanedbatelná část dotazovaných uvedla, že nejzávažnější incidenty šikany, obtěžování nebo diskriminace zažili právě v rámci vzdělávání."

V rámci vzdělávání? Nebo pobytu ve škole?
Já chápu, že ombucmanka nemůže mluvit jak teta z Unhoště, ale paní Šabatová "nezanedbatelně často" tu řeč přešroubovává tak, aby se nějaká část nepokrokářů začala předem stydět...

Petr Portwyn řekl(a)...
18. května 2019 v 16:31  

Docela by mne zajímalo, kolik těch "hrubě zesměšňujících" případů ze strany školského personálu bylo (a zda jsou ověřeny).
Dále by mne zajímalo, jak vůbec učitel ví o "jiné" sexuální orientaci svých žáků, pokud se veřejně neocicmávají někde na chodbě. Protože já to fakt nevím, a ani mne nenapadá, jak bych to zjistil. A proč by mne to mělo zajímat.

poste.restante řekl(a)...
18. května 2019 v 18:06  

„Je zarážející, že ačkoli mají školy vychovávat mladé lidi k vzájemnému respektu a toleranci, nezanedbatelná část dotazovaných uvedla, že nejzávažnější incidenty šikany, obtěžování nebo diskriminace zažili právě v rámci vzdělávání. Školy by měly dbát na přívětivé klima, důsledně prověřovat každé podezření na šikanu, zařazovat do vzdělávání témata týkající se sexuálních menšin. ..."

Je zarážející, že paní ombudsmanka vyslovuje takto zásadní odsudky, aniž by je podložila konkrétnějšími argumenty a podrobněji specifikovala jednotlivé typy a stupně šikanózního chování.
V textu se například mluví o "společenské averzi", která má "měkkou formu", tedy "vtípky, posměšky, ponižování či urážky".
Dovoluji si s takovým členěním nesouhlasit.
Striktně rozlišuji například "vtípky" nebo "urážky".
Běžné vtípky a poznámky rozhodně nelze obecně považovat za projev "společenské averze". Vtípky a anekdoty se běžně dělají a vyprávějí o národnostech, blondýnách, zrzavých, invalidech atd., aniž by jejich primárním účelem bylo urážet či ubližovat.
Byť samozřejmě tomu tak může v některých případech být.

Urážka, či posměšek je naproti tomu vždy jasným a cíleným útokem. Přesto ani tak nemusí být automaticky projevem "společenské" ani individuální averze.
Když mi spolužák řekl: "Ty blbče brejlatej", mám si snad myslet, že má everzi vůči lidem s brýlemi? To si tedy nemyslím.

Nemohu se zbavit dojmu, že odkazovaná shrnující zpráva posuzuje danou problematiku povrchně a zaujatě, ačkoliv samotný výzkumný materiál k tomu příčiny nezakládá.

jir řekl(a)...
18. května 2019 v 22:17  

Slyšela paní ombudsmanka o Medvědí službě? Přesně to totiž dělá.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. května 2019 v 7:48  

Skutečně netuším, proč byl smazán komentář pana Kocourka, končící slovy "tak obstál".

Četl jsem ho dvakrát. Urážka tam není žádná, pojem "T osoba", resp. "LBG osoba" je pokud vím samotnými progresivisty prosazovaný termín.
Poslední odstavec je ironický zcela očividně. Navíc formulace použitá v originále je neobratná, kdyby mi někdo řekl, že má "zkoušku z homofobie", taky bych se smál.

To, že se o některých věcech se nesmí ani neagresívně žertovat, zatímco ostré urážky jiných jsou v naprostém pořádku, je velmi znepokojující.

Michal Komárek řekl(a)...
19. května 2019 v 7:56  

Pane Portwyne, ani s vámi nebudu rozebírat, co je a není urážka. Pokud považujete příspěvek pana Kocourka pouze za "ironický", za "neagresivně žertovný", je to Váš problém.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. května 2019 v 8:18  

Takže schválně, zda budu smazán.

Opustit kritérium sexuální orientace vsouvislosti s výběrem vhodných dárců krve.
Tato rizika ať posoudí Česká transfúzní společnost. Odborně a bez ideologického ovlivňování.

Upravit rámcové vzdělávací programy prozákladní a střední vzdělávání tak, aby zde byla obsažena témata a výstupy vzdělávání bezprostředně související s LGBT+ komunitou a specifiky jednotlivých sexuálních minorit.
V článcích 5.5.2 a 6.2 (možná i jinde) RVP platného od roku 2013 je výslovně uvedeno téma diskriminace (5.5.2), "hledání výhod v odlišnostech" (6.2), "respektování" a "lidská práva jako regulativ vztahů" (tamtéž).
Na probírání specifik 59 pohlaví, nebo kolik jich aktuálně je, opravdu není prostor. Zvlášť když počet sexuálních orientací dále roste.

Zpřístupnit LGBT+ osobám v přehledné formě jednoduše formulované a dostatečně konkrétní informace týkající se jejich ochrany před diskriminací a násilím znenávisti.
Už je mají.

Šířit informaci o existenci a vhodnosti užívání Doporučeného postupu pro psychologickou praxi s neheterosexuálními klienty mezi psychology a psychoterapeuty.
Jednoznačně diskriminační přístup. I heterosexuální klient může být příslušníkem onoho "+" v označení LBGT+.

PP řekl(a)...
19. května 2019 v 16:42  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
laimes řekl(a)...
19. května 2019 v 19:26  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Petr Portwyn řekl(a)...
19. května 2019 v 22:02  

Pane Komárku, ale já přece žádnou diskuzi nečekal.

Michal Komárek řekl(a)...
19. května 2019 v 22:47  

Pane Portwyne, mohu poradit snadné řešení - pokud tady nečekáte žádnou diskusi, choďte diskutovat jinam. Děkuji!

tyrjir řekl(a)...
20. května 2019 v 0:53  

BTW - akronym z anglického "by the way" - což česky znamená "mimochodem".

https://it-slovnik.cz/pojem/btw

Pane poste restante, víte o tom, že diskutujete v České škole?

Petr Portwyn řekl(a)...
21. května 2019 v 7:58  

Pane Komárku, správné řešení... Ideová jednota nesmí být narušena! S panem Tajným, panem Botlíkem a panem Čapkem by ta diskuze byla fakt pohodová.

Jinak jak jste jistě pochopil, diskuzi jsem nečekal prostě proto, že "diskuze o diskuzi" se na těchto stránkách zapovídá. Zapověděl jste ji Vy.

Michal Komárek řekl(a)...
21. května 2019 v 8:10  

Pane Portwyne, "diskusi o diskusi" rozvíjet nebudeme. O Vašem konstruktu "ideové jednoty" se hádat také nebudeme. Je totiž evidentní, že to nikam nevede. Kromě ztráty času, energie a otrávení do těchto sporů méně zapálených diskutujících. Pokud chcete diskutovat k tématu a věcně, což většinou děláte, jste pochopitelně vítán. Ale to je zřejmé.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.