Podle ředitele 8. ZŠ v Mostě Romana Zieglera školy trápí budoucnost učitelské profese. Navrhuje změnit systém vzdělávání na pedagogických fakultách, protože krize v obsazování volných míst se prohlubuje. „Už nejde jen o matikáře, fyzikáře a informatiky, dnes je problém se vším. Mám 14 dnů inzerát na češtináře, ale nikdo se nehlásí,“ řekl. Reportáž z výjezdu ministra Plagy na Mostecko přináší Deník.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Plaga chce prosadit novelu zákona o pedagogických pracovnících, aby na školách mohli naplno učit i lidé s různým vysokoškolským vzděláním s tím, že si doplňující pedagogické studium dodělají do tří let po nástupu. „Je to sekundární kanál, který umožní dostat do škol lidi z praxe a zastavit personální propad,“ sdělil ministr.
Celý text naleznete zde
42 komentářů:
EduZměna má, myslím, třeba právě na Mostecku docela jasnou příležitost ukázat, jak se její koncept osvědčí v praxi. Pokud vím, je ke spolupráci ochotná i PedF UJEP v Ústí nad Labem. J.Týř
„Nepotřebuju aprobovaného učitele, který má skvělé teoretické znalosti, když neumí přitáhnout děti a nezvládne 25člennou třídu,“
To je důsledek degradace učitelů ze vzdělavatele na hlídače. Ani se nedivím, že se na inzerát nikdo nehlásí.
Problém je podstatně složitější - od atmoféry ve škole, přes složení žactva až po geografické umístění školy(pohraničí, blízkost zahraničí - lepší pracovní příležitosti, nedostatek absolventů, ...)
Učitele si musí škola vychovat. VŠ vyrobí polotovar, ale škola si ho musí upravit podle svých podmínek. Když byly osnovy, stání učebnice i metody výuky, tak mohla VŠ k nim cílit své snažení. Dnes je tolik alternativců, což není nikdo schopen pokrýt. VŠ může dát univerzální podvozek(teoretický základ, odbornost a přehled o praxi), ale kastlu(konkrétní specifika typu školy, preferovaných metod a administrativy na škole) musí doladit škola. Od toho by měl být uvádějící učitel zkušený kantor s přehledem a ještě k tomu mladý a perspektivní ochotný vrhat se do revolučních změn dle zlepšovatelů školství. Kde takové vzít? Když ti zkušení jsou před důchodem, leccos pamatují a mnozí nejsou dostatečně pokrokoví. A ti pokrokoví často opustili školy a věnují se na plný úvazek jejich zlepšování.
Na Mostecku je velká chemička (vlastněná polskou PK Orlen), jsou dam hnédouhelné doly a mnoho dalších podniků s dost "pohnutou" minulostí a současností. Z kdysi prosperujícího regionu se stal "neoliberálně vyšinutý" region s druhou největší nezaméstnaností v republice. Učitelé, kteří jinde nemají práci, tam mohou dostat práci a levný byt (např. slušný 1+2 za cca 150 tis. Kč). Přesto se tam učitelé nehrnou? Proč? Kšeftaři zašantročili, podobně jako v celé oblasti od Chomutova po Ústí n.L., nejen mnohé podniky, ale i byty, do kterých "sestěhovali" v rámci "obchodu s chudobou" resp. se sociálními dávkami lidi, kteří na práci "nedosáhnou". Proto to i tam mají učitelé (zvlášť) těžké.
Tož tedy, vážení sluníčkáři z PedF, Pedagogické komory a EduZměny, ukažte se, zda tam o vaše velkoústé přicmrndávání budou stát a zda to k něčemu bude!
Připojuji se k panu Týřovi a panu Vaňkovi, a očekávám hromadný nástup sympatizantů EDUinu a spřízněných organizací na mostecké záklaky. Následně jistě dojde k razantnímu zlepšení vzdělanosti v regionu.
Taktéž si myslím, že všichni alternativci a aktivisté zabodují nejlépe ve vyloučených lokalitách. Bez jejich přímé práce přímo v pedagogickém procesu pomůžou nejvíce. Nechť jdou příkladem.
Z nástupu aktivistů a "odborníků" do školství strach nemám.
Jejich činnost se soustřeďuje na kritiku a kafrání o tom, jak to jiní dělají špatně.
Kdyby sami uměli to, co kritizují, mohli svá slova převést v činy a uplatnit se ve školství už dávno. To, že to neudělali, je vypovídající víc, než cokoliv jiného.
No a pokud se nedostatku učitelů týče, připomínám svůj mnoho let starý návrh, povolat do škol vojenské vysloužilce.
Znají jazyky, viděli kus světa, bojový výcvik se v časech narůstající agresivity ve školách také hodí stále více, …
A aspoň by neustálé odkazy na "mariotereziánské školství" a "pruské kadetky" konečně získaly na aktuálnosti.
"Učitele si musí škola vychovat. VŠ vyrobí polotovar, ale škola si ho musí upravit podle svých podmínek."
To platí prakticky ve všech profesích.
Když učitel zběhne do neziskovky, je to podobné, jako když lékař zběhne do politiky. Jaké to má důsledky je jasné, viz Rath a Bém a nyní Hřib, který se teprve předvede. Názory na to konkrétní působení každého konkrétního soudruha se mohou lišit, ale jedna věc je podle mě naprosto nepochybná - svým krokem přestávají býti lékaři. A totéž platí pro ty učitele. Přicmrndávačů a radilů a kecalů jsou všude, ale opravdu všude mraky. A cílem opravdových učitelů, opravdových lékařů a opravdových odborníků všech profesí by mělo být, aby těchto kecalů a patlalů nebylo plno všude, ale jen na pracáku. Podstatnou otázkou je, kde se jich najednou tolik vzalo a tu příčinu vidím ve školství, v jeho degradaci, v útocích na výkon a jeho měření a v postupném upřednostňování jakýchsi měkkých dovedností a spokojenosti každého dítěte. Čili ve vlivu lidí, kteří by na vzdělávací systém vliv mít neměli. A v celkové atmosféře, která je nahlodána ideologií cojáchcismu a kultem dítěte. A my se jen nedostatečně bráníme, protože nemáme čas - někdo to celé živit musí.
"Učitele si musí škola vychovat. VŠ vyrobí polotovar, ale škola si ho musí upravit podle svých podmínek."
Já bych s tím trochu polemizoval.
Učitele především musí on sám ze sebe vychovat. A musí to chtít.
Podíl školy, tedy pracoviště, vedení a kolegů je na tomto procesu spíše marginální.
To obecně není jako ve fabrice, kde jednomu funí na krk nadřízený a kde se dá spousta věcí odkoukat od kolegů. Učitel je do značné míry sólista a k tomu, aby "dozrál" musí především sám zkoušet a hledat.
Obrovskou chybou bylo v tomto smyslu obecné zrušení uvádějících učitelů. Tam, kde tato praxe přetrvala a je vedením podporována, si mohou blahořečit.
Ani na kolegialitu nelze tak úplně spoléhat. Jistě, kolegové začínajícímu elévovi často pomůžou, ale málokde najdete nadšence, který Vám předá komplet své přípravy a materiály.
Nakonec vždycky stojí učitel před třídou sám. A musí se naučit, co funguje a co ne.
A proto to také spousta z nich nezvládne a vzdá.
Proto je také potřeba, aby alespoň abecedu zvládání třídy člověk získal už během studia, nebo v nějaké volnočasové činnosti.
A to je mimochodem přesně to, co bude chybět odborníkům z praxe, které chce ministr nalákat do škol.
Umět a umět učit, to jsou dvě naprosto odlišné kategorie činností.
Chtěl bych vidět toho odborníka z praxe, který půjde učit. Možná někde nějací jednotlivci jsou, ale tisíce? Pche. Nejsou a nebudou, tak jako jiné profese. V nefungující společnosti to tak prostě je. Jsou tu vůbec ti lidé? Nevím, možná že jsou v montovnách a na úřadech. Z prosperující automobilky má stát sice peníze, ale lidi, kteří jaksi nejsou, si za ně nekoupí.
Pane Doležel, příčina nadměrného výskytu těch nežádoucích (na ČŠ si je samozřejmě netroufám pojmenovat) NENÍ ve školství. Nemocná primárně byla a je česká společnost, a od ní se školství nakazilo. ////
Pane PR, většinou souhlas. Nejen že málokde najdete nadšence, který Vám předá komplet své přípravy a materiály, ale navíc málokdy bude ten nadšenec natolik kompatibilní s tím mlaďochem, aby mu ty přípravy k něčemu byly. ////
je také potřeba, aby alespoň abecedu zvládání třídy člověk získal už během studia -- Vysokoškolák, který jako absík zažil vojnu, většinou na té vojně někdy někoho musel učit. Takže základy má. Nebo naopak ví, že to nedokáže. ////
Chtěl bych vidět toho odborníka z praxe, který půjde učit. Možná někde nějací jednotlivci ... -- Souhlas. Ale tušíte, kolik je vysokoškoláků penzijního věku? Třeba je jich dost. ////
Třeba právě příchod "učitelů", kteří mají chuť učit, ale nemají chuť přetlačovat se se žáky a s jejich rodiči, povede k vynucené změně zákonů a postavení učitele. ////
Mám na mysli situaci, která dohnala k sebevraždě učitelku. Odhaduji, že kdyby na jejím místě byl sebevědomý důchodce po skvělé kariéře v oboru, pouze by zašel za ředitelem, otevřel notes, přečetl jména cca pěti darebáků, a nevzrušeně poznamenal: "Tihle půjdou ze školy. Nebo si hledejte někoho jiného." ////
Tentokrát také většinově souhlas, pane Kocourku.
Ale nezapomeňte, že mezi mladými těch "absíků" už moc není.
Proto také v jiné diskusi "navrhuji" "povolat do zbraně" vojenské vysloužilce. ;-)
Souhlasím s názorem, že příčina rozbujení se kecalů a patlalů není ve školství. Oni ti původní kecalové nestudovali gender studies ani politologii... to až kecalové druhotní, mimo NGO použitelní leda tak k rovnání zboží v Penny.
Máme se dobře - tak dobře, že si můžeme dovolit živit kecaly a patlaly. No a počet patlalů narůstá, protože mají čas se prosazovat. A my se jen nedostatečně bráníme, protože nemáme čas - někdo to celé živit musí.
Až procento patlalů a kecalů přesáhne jisté procento (v desítkách procent), systém se zhroutí.
kdo je odborník z praxe?
1/ před 89 na fabrickém, učňáku,potřeba uč. strojírenství,nabídněte to tomu mladýmu inžovi z konstrukce,ať si udělá minimum, dáme mu byt
2/po 89 vlna číšníků a instalatérů z usa a kanady - "rodilých mluvčích"
3/vlna inženýrek ekonomiky,zemědělství a stavebnictví ze zrušených podniků a jzd
4/ vlna navrátivších se au pééérek (gymnazistky)
5/vyvrcholením zavedení systému na zš "švagrová-spolustraník-kámoš z fotbálku"
kdo by tím odborníkem měl skutečně být?
1/člověk neučitelské profese ,který propadne touze státi se komenským a udělá si to minimum a zkusí to
2/bývalý učitel,co změnil profesi a na stáří se vrátil do vlasti-do rodného kraje,ten si nic dodělávat nemusí
a stane se?
1/realita života ve firmě a škole jest natolik odlišná že málokdy,a jakmile se na druhý rok na něj přitlačí, aby si udělal to minimum,tak odejde
2/dopadne to stejně,odejde hned po roce a málokterý ředitel jej zaměstná,protože ho nedokáže využít a navíc je to potencionální konkurent a kdoví, jak ty příští volby dopadnou
Čiší z vás skepse, pane laimes. ////
S komenským to nemá nic společného. Pro důchodce to může být příjemné a zajímavé hobby. ////
Firma a škola jsou sice odlišné, ale kdo třeba měl přednášky na conech, může tu schopnost oprášit. Pro vysokoškoláka je kurz a zkoušky na ped.minimum a) legrace a zábava, b) brnkačka. ////
Potenciální konkurent - ano, to nebezpečí tu je. Zažil jsem takového konkurenta, a bylo s ním brutálně zatočeno. Ale na druhé straně ředitel zcela spolehlivě vycítí, kdo pro něj konkurent NECHCE být, a s takovým vychází skvěle. ////
... protože ho nedokáže využít ... -- Šílíte? Odborné školy potřebují odborné lektory dost naléhavě. ////
Pane Zieglere, jsem češtinářka čtyři roky před důchodem, v pololetí jsem skončila na průmmyslovce jako zástup za MD. Když nějaké ředitelce odpovím na inzerát a zašlu veškeré materiály, vůbec mi neodpoví, až když se důrazně dožaduji nějakého vyjádření, tak mi milostivě odepíše, že už si dávno vybrala někoho jiného. A cítím z její odpovědi, proč ji ještě otravuji. Tak asi tak.
Bohužel jsem z opačného konce republiky. I když vy byste mě určitě zaměstnal. Nebo se též mýlím? Dnes se lidmi 60+ absolutně pohrdá, pokud ještě nejsou v důchodu. Pak je to o něčem jiném.
Amatéry ne, profíci nejsou a nebudou. Doležele raď.
Paní BP, mojí mamince je 66 let a doteď učí. A to už chtěla skončit, protože je již několik let v důchodu, ale uprosili jí, jestli by nemohla ještě pokračovat. Prý je jediná, kdo si poradí s třídami, s nimiž si mladí učitelé neporadí. Podobně její kamarádka, které je dokonce už přes 70 let.
Takže asi tak.
"Máme se dobře - tak dobře, že si můžeme dovolit živit kecaly a patlaly. No a počet patlalů narůstá, protože mají čas se prosazovat. A my se jen nedostatečně bráníme, protože nemáme čas - někdo to celé živit musí."
To je jedna stránka věci. Druhá je, že tito lidé se jinak neuživí a je jich hodně a mají právo volit. A volí tak, aby pomohli sobě. Asi ne úplně prvoplánově - ono se to zabalí do vzletných frází o pomoci nebohým znevýhodněným dětem, o tom, jak je třeba vyrábět tibetské vlaječky, abychom to těm Číňanům natřeli, o tom, jak je třeba býti humanisty a jak láska a pravda zvítězí na lží, nenávistí a konzumem, atd. A oni už jsou dnes mnozí tak zmanipulovaní a tak vymýté mozky mají, že tomu věří.
Cíl je ale ve skutečnosti jediný - přerozdělování od těch, kteří pracují, k těm, kteří čerpají. A jaký je v tom rozdíl? Rozdíl je v tom, že cílem práce je uspokojení poptávky druhých lidí. Cílem čerpání je uspokojení své vlastní poptávky a vnucení svých služeb ostatním, kteří je ale dobrovolně nepoptávají. Kdo reálně poptává nějaké služby gender čističů? Kdo poptává služby EDUINu a ČOSIV?
"Až procento patlalů a kecalů přesáhne jisté procento (v desítkách procent), systém se zhroutí."
Ano. Přesně tak to je. Proto mi to také vadí. Navíc, systém, kde většina parazituje na menšině, je eticky velmi pochybný.
Tajnej, hergot, tak se zkusej taky někdy zamyslet samička. Napovím - učitelů málo, maturantů moc...
Pavel Doležel "ale uprosili jí, jestli by nemohla ještě pokračovat. Prý je jediná, kdo si poradí s třídami, s nimiž si mladí učitelé neporadí" lichotivé kecy pro kolegy 75+ (moje sousedka si letos v 82 taky dala pololetí)
-znají školu,rodiče i prarodiče žáků
-ti je nechávají v klidu a pokoji
-jejich metodika z 50 let je pro žáky atraktivní,připomíná pc hry
-pro ředitele jsou skvělým alibi na cokoliv
Laimes, abych ji na vás nepustil. To byste ještě jako laňka běhal kolem baráku a ještě byste si u toho pískal.
Že vy a pár dalších důchodců máte zkušenost, že o vás nestojí, je možné. Chtěl jsem ale říci, že tomu tak nemusí být obecně. Já také vím o učitelích, kteří jsou jemně řečeno "šíblí" a každý příčetný ředitel se jich snaží vyvarovat a tak pendlují po okolí jako lehké ženštiny a všude se ohřejí jen tak na rok a ani to nutně nemusí být důchodci. Kolegové si při kontaktu s nimi klepou na čelo. Tím nechci říci, že jimi jste zrovna vy dva, ale prostě a jednoduše, není obecně pravda, že učitelů jsou mraky a nemohou sehnat místo. Pokud tomu tak v nějakém konkrétním případě je, pak je třeba hledat příčinu jinde.
také jsem byl po návratu do školství za idiota, a to jsem držel hubu a krok,ale občas mne někdo nachytal nevinnou otázkou, jak to chodí u nás v korporátu a jaké je to v německé škole apod, a já blbec opověděl
Pane Pavle Doležele, nevím, odkud jste. V našem kraji mám několik kolegyň češtinářek v kombinaci s čímkoli nebo němčinářek v kombinaci s čímkoli, které jsou mladší než já (40+ nebo 50+) a jsou už léta buď jen na částečných úvazcích, nebo musí vzít zavděk prací asistenta pedagoga, když chtějí ve školství nadále zůstávat. Já jsem měla doposud ještě dost velké štěstí, protože jsem vydržela až do 60, i když jsem dva roky musela pracovat jen na částečný úvazek a léta jsem dojížděla z krajského města do malých měst. V našem krajském městě totiž už dávno nelze najít volné místo v žádné základní škole na 2. stupni a na střední škole rovněž nic. Hledají se jen učitelé na 1. stupeň. Takže, pokud vaše maminka učí na 1. stupni, pak se nedivím, tam místa jsou i u nás.
V našem krajském městě totiž už dávno nelze najít volné místo v žádné základní škole na 2. stupni a na střední škole rovněž nic. Hledají se jen učitelé na 1. stupeň.
Opravdu? Které je to krajské město? Můžete nám to, prosím, paní BP, říci?
Dobří učitelé, myslím, chybí téméř všude. Ředitelé mnohdy velmi dlouho hledají dobrého učitele, aby nemuseli trpět provizoria na své škole. I v krajských městech i jinde.
Tak jako škola není primárně výchovný a zaopatřovací ústav pro žáky, zrovna tak jím není ani pro všechny, kteří mají učitelský diplom. Může-li si zodpovědný ředitel vybrat mezi průmérným nebo podprůměrným učitelem s pedagogickým diplomem a mezi dobře učícím odborníkem, vybere si zpravidla tu druhou možnost. Na tom není nic zvláštního. I kdyby se Pedagogické fakulty, "Pedagogická komora", školské odbory a ti odmítnutí učitelé "na hlavu obrátili nebo postavili".
Hradec Králové, pane Týři. Ale i s tamnější situací jsem zevrubně obeznámen a rovněž nemohu potvrdit tvrzení paní BP. Ano, možná v humantiních oborech a na druhém stupni ZŠ. Ale humanitní obory si na tento stav budou muset zvyknout. Množina lidí, kteří si myslí, že si pomohou, když se vyhnou matematice, bohužel bobtná a bobtná, podpořená ještě nejrůznějšími samozvanými věrozvěsty typu Čapek, kteří se nám domnívají, že cílem vzdělávacího procesu je především získání "softskilů". Matematika je už dnes středobodem výzkumu a vývoje ve všech přírodovědných a částečně i společenských věd. Ten trend bude stále pokračovat - to jak bude stále více a více zřejmé, že kompilace cizí práce, papouškování, komentování, deklarace a tvorba názorů k žádnému skutečnému pokroku a absolutně žádnému poznání nevedou.
Že by EduZměna šla radši "řešit situaci" do Hradce Králové než do Mostu nebo do Ústeckého kraje, kde to možná nejvíc potřebují? :)
Když už ta ministerstvem školství jmenovaná expertní skupina pro Strategii vzdělávání 2030 považuje aktivisty z Eduin a EduZměny za "důležité aktéry" při formulování podkladu pro státní vzdělávací strategii, proč jim (těm aktivistúm z expertní skupiny MŠMT, z EduZměny založené Nadačním fondem Avast, Nadací České spořitelny, Nadací Karla Janečka a Nadací OSF) nedat praktickou příležitost ukázat, že umí, co proklamují? Ta příležitost je, myslím, docela jedinečná. Pokud vím, i PedF UJEP v Ústí n. L. o ní uvažuje. Opravdu by mne docela zajímalo, zda se o to EduZměna alespoň pokusí.
Hradec Králové je specifický, je tam pedagogická fakulta, dost absolventek si zvykne ve městě a nechce odejít... Zrovna v HK moc učitelských míst není aní na Ma či Fy (a když, tak je to místo na škole, kde shánějí každý rok). Je možné, že v jiných krajských městech je to podobné, pokud je tam PedF.
Aby tu laťku nemuseli nakonec zakopat pod zem...
Tak ANO vyhrálo v ČR volby do Evropského Parlamentu se šesti mandáty. Doporučuji všem těm demokratickým demonstrantům, aby se zamysleli nad tím, čím to asi bude. Ty protesty byly opravdu nejlepší předvolební kampaní, kterou si mohlo ANO přát. A zadarmo. Kam se hrabou přiblblé bilboardy... A když se v sobotu a v neděli objevily na seznamu dvě agitky proti Babišovi, bylo rozhodnuto.
Oni opravdu do teď nepochopili, že nejvíce Babišovi uškodí, když se vůbec nebudou projevovat. V opačném případě půjdou lidi volit proti nim. Jenže takové poznání člověk po nominálních mozcích nemůže chtít. Kdyby ho byly mocny, těžko by mohly vyvěšovat vlaječky z oken jako projev hrdinného boje za lidská práva.
„Nepotřebuju aprobovaného učitele, který má skvělé teoretické znalosti, když neumí přitáhnout děti a nezvládne 25člennou třídu,“
No ano, odbornost se totiž dá doučit i v garáži na koleně. Schopnost zvládnout třídu, aby se jim ta odbornost dala předat, nikoli. Tudíž, první a nejdůležitější je osobnost a schopnost učit a teprve pak následuje odbornost. Pro naše kapacity je odbornost nejdůležitější, jelikož je oštemplovaná diplomem, který je zas podstavou postkomunistické študované sebeindentity. Časy, kdy učitel mohl ve třídě spoléhat na váhu své formální autority jsou pryč a podotýkám, že to není vinou sluníčkářských dobromilů, nýbrž směsi ekonomických tlaků a smart-technologií.
Pochopitelně.
Když už není učitel dostatečně "smart" na to, aby i v dnešní době zvládnul trapně jednoduché studium pedagogického minima, a/nebo si někde na soukromé VŠ koupil diplom, nezbývá, nežli aby si svou sebeúctu zachoval odkazováním na "osobnost".
A "smart" holt musejí být místo učitele ty mašinky žáků.
To bych snad dokázal i pochopit a odpustit.
Co ale nemohu přejít bez komentáře je fakt, že někteří z těchto "osobností", které si "odbornost dostudovaly v garáži", cítí potřebu okopávat kotníky těch, kteří dokázali ve vzdělání vyšplhat o pár stupínků výš.
Mně nevadí, že někdo nemá vyšší vzdělání, ale ať se laskavě nenaváží do těch, kteří ho mají.
Zvládání třídy je totiž přesně ta záležitost, která se naučit praxí dá. Stačí vést nějaký kroužek, nebo skautský oddíl. Nebo neutéct ze školy po prvním roce. Pochopitelně netvrdím, že to zvládnou všichni. Ale dá se to naučit.
Ovšem základy psychologie, didaktiky, spektrum různých intelektových a mentálních poruch a jejich projevů, obzvláště teď v časech inkluze, atd. atd. To všechno jsou znalosti, které by dobrý učitel měl mít také.
A jen opravdu málokdo tohle zvládne "v garáži".
pr, kdo je ten, který nemá vyšší vzdělání a naváží se do těch kteří ho mají? Myslíte tím ředitele z článku, nebo mně? Pokud mne, vězte, že univerzitní vzdělání mám a jsem náležitě pyšným a nafoukaným držitelem honosného titulu, který jsem si dal vytetovat na řiť, kdyby mě třeba přejelo auto, aby se vědělo, s kým má funebrák tu čest. Což mi nebrání, soudě dle dlouholetého pozorování několika čerstvě nastoupivších absolventů, konstatovat, že kroužek ani skautský oddíl nikdá nevedli, psychologii standardně odpapouškovali u zkoušky a intelektových a mentálních poruch se bojí jak čert kříže.
Okopáváte kotníky sám sobě pane magistře/inženýre, žlučovitými výrony.
Věta, „Nepotřebuju aprobovaného učitele, který má skvělé teoretické znalosti, když neumí přitáhnout děti a nezvládne 25člennou třídu,“ svědčí o autorově dlouholeté zkušenosti, která přerostla v moudrost.
Naopak věty, "Ovšem základy psychologie, didaktiky, spektrum různých intelektových a mentálních poruch a jejich projevů, obzvláště teď v časech inkluze, atd. atd. To všechno jsou znalosti, které by dobrý učitel měl mít také.
A jen opravdu málokdo tohle zvládne "v garáži".", svědčí o nadměrném fandění si. V garáži lze zvládnou leccos. To by se pan divil.
Nemyslel jsem nikoho konkrétního a měl jsem na mysli každého, kdo "nemá vyšší vzdělání a naváží se do těch, kteří ho mají".
Pokud se čímkoliv z řečeného cítíte/necítíte osloven, není to můj problém.
Stejně tak větu:
"Nepotřebuju aprobovaného učitele, který má skvělé teoretické znalosti, když neumí přitáhnout děti a nezvládne 25člennou třídu,“
nečtu jako projev "dlouholeté zkušenosti, která přerostla v moudrost", ale jako projev rezignace.
Tohle totiž napíše člověk, který už se vzdal možnosti, že by mohl získat obojí, tedy aprobovaného učitele, který současně umí děti přitáhnout a třídu zvládnout.
Formální kvalifikace není žádný pozůstatek "postkomunistické študované sebeindentity" "žlučovitých" "kapacit", ale léty prověřený koncept, který překvapivě funguje i v západních společnostech.
Jakpak že to mají ve Finsku? :-)
No a "zvládnout v garáži" lze opravdu leccos. Můj známý v ní skvěle zrekonstruoval veterána a na youtube jsem viděl, jak v garáži chlápek postavil raketový motor.
Ale zvládnout vysokoškolské studium V GARÁŽI", to svede jen MÁLOKDO.
Ta věta je ovšem právě záměrně konstruována tak, že dehonestuje formální vzdělání.
Mohl jste stejně tak dobře napsat "vlastním usilovným samostudiem". A nebyl by problém.
Místo toho jste napsal:
"odbornost se totiž dá doučit i v garáži na koleně"
Volně interpretováno to může vést i k závěru, že můžeme zrušit vysoké školy a postavit více garáží, do kterých nedáme nábytek, aby se mohli všichni učit na koleně.
;-)
Když lze profesní komoru pro učitele založit v pirátské krčmě a nazvat ji Pedagogickou, proč by nemélo být možné VŠ vzdělávání získávat třeba v garáži na koleně?
:)
http://www.ceskaskola.cz/2016/09/jana-karvaiova-v-ankete-portalu-ceska.html
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Pir%C3%A1t
http://www.ceskaskola.cz/2019/05/spolek-pedagogicka-komora-nesouhlasi-s.html
V garáži lze zvládnout leccos. To by se pán divil.
Samozřejmě. A je to dokomce nádherný příklad konstruktivismu... Viz třeba Apple. :)))
Tak jedna věc je, co lze zvládnout v garáži a druhá věc, zcela odlišná je, kolik procent lidí to v té garáži zvládne. Jistě lze v garáži vyrobit převratný operační systém i jiný software, ale otázka je, kolik lidí toho je schopno.
Jak se jasně ukazuje na tajným tajtrlíkovi, tak někteří se v garáži nenaučí prakticky vůbec nic, nezávisle na tom, co mají vytetovaného na řiti. V doufejme ojedinělých případech se pak největší "borci" nejsou schopni naučit ani základy pravopisu, viz např. "Myslíte tím ředitele z článku, nebo mně?"
Proto bych si dovolil garáž nepřeceňovat a držel se zavedeného postupu. U těch pár tisícin promile jedinců, kteří udělali díru do světa z garáže si troufám vyslovit sci-fi hypotézu, že ten úspěch nebyl determinován tou garáží - byť tedy možná ani tou řití.
Tak tedy, usilovným samostudiem doma u psacího stolu lze zvládnou leccos. Co se týká Finska, zdá se, že i ve srovnání s ním má ČR více těch opravdu kvalifikovaných učitelů.zde
Jinak pro srovnání vš přípravy ve Finsku a jinde doporučujizde
Nerozporuji důležitost vš vzdělání pedagogů, rozporuji tvrdošíjné lpění na ní, vzhledem k nedostatku učitelů, resp počtu stávajících studentů učitelství. Vysoké kvalifikační požadavky se mohou stanovovat, když si lze vybírat, ne když je situace taková, že i v Praze už učí 9% učitelů bez formální kvalifikace. Ale čemu se divit. Tady nejsou peníze ani na zajištění provozu hospiců, natož na odpovídající ohodnocení učitelské práce.
Panové Jiří Týři a Pavle Doležele,
jsem ze Zlínského kraje.
Nerozporuji důležitost vš vzdělání pedagogů, rozporuji tvrdošíjné lpění na ní, vzhledem k nedostatku učitelů, resp počtu stávajících studentů učitelstvíVysoké kvalifikační požadavky se mohou stanovovat, když si lze vybírat, ne když je situace taková, že i v Praze už učí 9% učitelů bez formální kvalifikace. Ale čemu se divit. Tady nejsou peníze ani na zajištění provozu hospiců, natož na odpovídající ohodnocení učitelské práce.
Výborně.
A cestou k dosažení stavu, kdy si budeme moci vybírat, je to, že snížíme kvalifikační požadavky.
Určitě jen teď, na krátko, abychom vyřešili současnou situaci...
Hernajs, kde jen já jsem to slyšel...
Že by tenkrát, když se zdůvodňoval odklad pedagogické kvalifikace?
Člověk by řekl, že když už se jeden přesvědčil, že tahle cesta nikam nevede, tak je na čase zkusit jinou písničku.
Ale to ne. Až bude málo chirurgů, necháme operovat maséry. Hlavně, když budou mít pacienty rádi a udělají si na oddělení pořádek. Tu kvalifikaci si dodělají v garáži...
"Nepotřebuju aprobovaného učitele, který má skvělé teoretické znalosti, když neumí přitáhnout děti a nezvládne 25člennou třídu,“
Nejlépe tedy asi bude dělat pár let bachaře v kriminále, potom si dodělat pedagogické minimum a jít na učňák vyučovat třeba fyziku, že? Vždyť takový "učitel" si jistě s bandou rozjívených puberťáků jistě poradí. Je ale otázka, jestli by mu to vůbec stálo za to, když v base má nejen lepší plat, ale i silnější ochranu své osoby a účinnější páky na vymahatelnost kázně.
A dále, co se týká "nedostatku" učitelů, znám případ mladého kantora (červený diplom, cambridgeský certifikát), který rok a půl horko těžko sháněl práci ve školství, jelikož pro spoustu ředitelů je pohodlnější zaměstnávat lidi na různé čtvrtúvazky, nechávat některé předměty učit neaprobovaně nebo dokonce nechávat vyučovat školní účetní, či školníka (to myslím bez nadsázky).
Okomentovat