Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy realizovalo na začátku roku 2019 mimořádné šetření ke stavu učitelského sboru v regionálním školství, konkrétně ve všech mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách. Základním smyslem celého šetření bylo získat údaje nezbytné pro vzdělávací politiku, s ohledem na tato reálná data nastavit vhodná opatření a ve výsledku pak efektivně řídit vzdělávací soustavu a systém v této oblasti.
Mimořádné šetření rovněž ukázalo, že na muže připadá pouze 19,2 % úvazků. Zastoupení mužů narůstá s vyššími úrovněmi vzdělávacího systému, a to od 0,7 % v mateřských školách na 39,7 % ve středních školách. Jistou převahu mužů je však možné vysledovat u některých předmětů (např. informatika na 2. stupni základních škol nebo fyzika na středních školách).
Šetření rovněž ukázalo, že 4,7 % úvazků je spojeno s učiteli bez pedagogického vzdělání. Situace je složitá zejména v Praze (9,1 %), Středočeském kraji (8,4 %), Karlovarském kraji (8,0 %) a Ústeckém kraji (6,6 %), naopak relativně nižší hodnoty vykazují ve Zlínském kraji (1,8 %) a Moravskoslezském kraji (2,1 %). Obdobné je to pak v oblasti splnění požadavků na kvalifikaci podle zákona o pedagogických pracovnících. Bez této kvalifikace je sice v celorepublikovém průměru 6,6 % úvazků učitelů, ale například v Karlovarském kraji se jedná o 12,5 %, ve Středočeském kraji o 12,0 % a v Praze o 10,4 %. Na druhé straně je zde Zlínský kraj s 2,8 % úvazků učitelů bez kvalifikace.
Rozdílný je v jednotlivých krajích i podíl aprobované výuky. Ačkoli v celorepublikovém průměru probíhá výuka aprobovaně v 82,2 % případů, v případě Karlovarského kraje je to jen 72,1 %. Naopak nejvyšší hodnotu dosahují ve Zlínském kraji, kde se jedná o 87,2 % vyučovacích hodin.
Vzdělávací soustavu charakterizují i nižší podíly začínajících učitelů, nejvyšší hodnotu nalézáme v Jihomoravském kraji (4,5 %), nejnižší v Karlovarském kraji (2,1 %). Průměr za celou republiku pak odpovídá 3,7 %.
Z údajů předávaných školami dále vyplynula velká poptávka po nových učitelích. Ta se týká především velkých oblastí výuky (učitelé v mateřské škole, učitelé na 1. stupni základní školy), a současně matematiky, anglického jazyka, českého jazyka a literatury, fyziky, předmětů v oblasti skupiny oborů Strojírenství a strojírenská výroba a Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika. Celkem byl vykázán v součtu požadavek na pokrytí téměř 277,0 tisíc hodin přímé pedagogické činnosti (9,0 % z celkové výše přímé pedagogické činnosti zajišťované aktuálními učiteli). Problém představuje přirozeně dostupnost (vhodných) kandidátů na trhu práce.
Celou zprávu z šetření MŠMT naleznete zde
2 komentářů:
No a jak to řešit? Myslíte, že najdou peníze?
Určitě zvednou úvazek o dvě hodiny. A tak uteče ještě víc kantorů. Naše šetřící vlády nic jiného neumí.
Okomentovat