Tak nějak jsme si asi zvykli, že falešné zprávy jsou doménou médií, která se prohlašují za alternativní. Zpravodajství v Česku občas poznamená senzacechtivý titulek, nepřesnost v textu a nebo ignorování kontextu. Avšak vyloženě falešné zprávy, které by všechny tyto faktory obsahovaly a kombinovaly dohromady se objevují naprosto výjimečně. A právě takovou falešnou zprávou je článek na portálu iDNES, který vyšel v neděli 12. května večer. Uvádí server Manipulátoři.
Začneme už u titulku ‚Švédové vzdávají integraci. Žákům přidají intenzivnější výuku arabštiny‘, který je obyčejný clickbait. Švédové chtějí dětem cizinců pomoci, aby se jim lépe dařilo ve škole. Hodin nebude víc, ale v jiném čase a v menších skupinkách. Nejde jen o arabštinu.
Velmi zajímavý je také text ‚Třináctiletý Amez Ardalan, který se před pár lety přistěhoval s rodiči na stockholmské předměstí Rinkeby, hovoří mnohem víc svou kurdštinou než švédsky.‘ Je to proto, že žádná zmínka o chlapci tohoto jména se nikde na internetu nevyskytuje mimo tento článek iDNES. Zkomolil autor jeho jméno tak moc, že se nedá dohledat a nebo si ho úplně vymyslel?
Celý text naleznete zde
Citovaný text iDNES naleznete zde
5 komentářů:
Je to proto, že žádná zmínka o chlapci tohoto jména se nikde na internetu nevyskytuje mimo tento článek iDNES. Zkomolil autor jeho jméno tak moc, že se nedá dohledat a nebo si ho úplně vymyslel?
Aha, když něco nejde dohledat na internetu, tak je to podvod. S touto logikou snad nelze předstupovat před myslící tvory!
Jako by školských hoaxů v tzv. seriozních médiích i tak nebylo dost. Někteří školští experti by mohli vyprávět.
Ale opravdu takové argumenty, že je to hoax moc přesvědčivé nejsou. Ono někdy stačí pravdivou informaci lehce přeformulovat a význam je najednou úplně jiný. A kdo prokáže, že jde o blbost autora či zlý úmysl.
Zavádějí Švédi rozšířenou výuku arabštiny?
Je internet ve Švédsku plný inzerátů měst a obcí shánějících učitele ovládajících arabštinu?
Bude se arabský student více zajímat o švédštinu, jestliže bude mít informace v rodném jazyce?
Tak vidíte.
Pořád mi vrtá hlavou jedna věc.
Jak je možné, že Vietnamci u nás rozšířenou výuku, notabene ve vietnamštině, nikdy nepotřebovali?
Velkým problémem pro aktivisty ve Švédsku je nedostatek vyučujících pro arabštinu a peníze.
Na papíře všechno vypadá pěkně, ale realita bývá často odlišná. Zajímavé je i statistické podchycení absencí jisté menšiny ve výuce.
Okomentovat