„Podíl lidí jen se základním vzděláním či ještě nižším ve věku 20 až 24 let se zvyšuje, momentálně za rok 2018 je to už 10,7 procenta. To je průšvih, protože tito lidé budou zaplňovat sociální systém. Čím to je, těžko říci. Spíš je to symptom toho, že školství se chová pasivně k dětem, jež doma nemají zázemí, které je posunuje dále. Školy by měly být maximálně motivovány, aby aktivně pracovaly s dětmi, jejichž rodiče se o vzdělání nezajímají. Dále by podle mě měla být povinná školní docházka delší, než je základní škola. Aby se děti ze znevýhodněných rodin musely přihlásit na nějakou střední školu,“ říká ekonom Filip Pertold v rozhovoru pro týdeník Ekonom.
Filip Pertold (nfneuron.cz) |
Pokud někdo totiž končí vzdělání jen se základkou, těžko to lze označit za racionální rozhodnutí. Ovlivnilo by část z jednoho tisíce dětí, které nyní řádně a včas dokončí základní školu, ale nejdou na žádnou střední. Tento systém byl za socialismu, ale podle mě to není vůbec špatný nápad.
V rozhovoru zazní také tato otázka a odpověď:
Vidíte nějaké kroky, které lze relativně rychle učinit k nápravě?
Okamžitě lze zavést mentory do škol, kteří pomáhají a školí učitele, jak řešit situaci dětí, jejichž rodiče nemají žádné ambice stran jejich vzdělání. Dále bych zkusil zavést minimálně povinné hlášení se na nějakou střední školu po dokončení základní školy. Zvýšil bych také platy učitelů v zaostalých regionech v příliš různorodých třídách.
Celý rozhovor naleznete zde
11 komentářů:
"Dále by podle mě měla být povinná školní docházka delší, než je základní škola". Pro některé jedince je i věk 65 let málo.
"Okamžitě lze zavést mentory do škol, kteří pomáhají a školí učitele, jak řešit situaci dětí, jejichž rodiče nemají žádné ambice stran jejich vzdělání."
Jake ma takovy mentor vzdelani, plat a prokazatelne zkusenosti? Je nekde jejich adresar? Tak 2000 kusu minimalne…
Jinak myslim, ze devitileta ZS se znovuzavadela proto, aby deti vyhozene prilis brzy ze SS nevisely do 15 let ve vacuu…
Jak autor nechápe, proč se ti lidé nechtějí vzdělávat, tak já nechápu, že to nechápe. Kde byl celou tu dobu, jo aha, v cizině. tady se prostě "nikomu" nechce makat. To by musel být společný požadavek státu, společnosti, rodiny a školy. A ten je v nedohlednu. Viz. ten nedávný příspěvek o Finsku. Tam podvádějí ve školách jen cizinci na studijních pobytech. U nás je podvádění a očůrávání všeho, všech a vždy národním sportem. A pan ekonom se podivuje. Ach jo.
zavést mentory do škol, kteří pomáhají a školí učitele, jak řešit situaci dětí, jejichž rodiče nemají žádné ambice stran jejich vzdělání
A proč tam má být ten mezičlánek, ti učitelé? Jestli tu situaci někdo umí řešit (o čemž silně pochybuji), proč ten mentor rovnou neřeší tu situaci? ////
Celé mi to připadá jako alibismus. Pan autor zřejmě chce svádět vinu na učitele. Ti budou vymentorování, i jiná "podpora" jim bude poskytnuta (ale ŽÁDNÉ peníze!), a když situace dotyčných dětí nedozná žádnou změnu (což samozřejmě nedozná), může za to kdo? Mentor? Ale kdepak - může za to učitel. ////
jak řešit situaci dětí, jejichž rodiče nemají žádné ambice
Ta situace samozřejmě nemá žádné řešení. Ale pozor, blbost je už rovnou pokoušet se tu situaci "řešit". Pokud existuje i jen náznak svobody, nelze nikoho nutit, aby měl ambice. ////
A motivovat děti, aby se učily, to mohou jenom jejich rodiče. Ze strany státu by to bylo (nesmyslné) násilí a náznak (opět nesmyslného) návratu k totalitě. ////
Leda že by stát přišel s pozitivní motivací pro školáky. Že by stát těm školákům platil víc než jejich učitelům. V českém školství se dějí takové šílenosti, že bych se tomu ani nedivil. ////
A proč tam má být ten mezičlánek, ti učitelé? Jestli tu situaci někdo umí řešit (o čemž silně pochybuji), proč ten mentor rovnou neřeší tu situaci?
Tak já to řeknu na plná ústa, ano? Protože "řešit situaci" už není tak dobrá práce, jako školit učitele. Od učitele mentor nedostane po hubě, a taky se neúspěch shodí na učitele, kteří nepochopili mentorovy skvělé recepty.
Já už to říkám dlouho. Kdyby všichni ti slovutní odborníci na školství nastoupili před katedru na běžnou ZŠ (plný úvazek plus třídnictví na rok), to by se děly věci...
Školní docházka by hlavně neměla být povinná.
Po tom kvalitním sběru dat, bychom měli vědět, kolik z nich patří k romské populaci. Máme to číslo?
Co takhle zrušit povinnou školní docházku a zavést povinné základní vzdělání. To by byla docela legrace.
bohatě stačí 6 let
Autor má zřejmě jiná data...
Eurostat
Okomentovat