„Řada českých škol zavedla v devadesátých letech třídění žáků podle předpokladů a školních výsledků a dosud máme třídy A, B, C, kde v áčku jsou ti nejlepší studenti… A někteří rodiče si to velmi pochvalují, že jejich děti v áčku postupují rychleji a mají větší šanci na přijetí na víceletá gymnázia. Ta se samozřejmě také velmi podílejí na selektivitě. Rodiče se snaží, někdy velmi urputně, umístit tam své dítě kvůli prestiži, ne vždy proto, že by bylo tak nadané nebo na takové rozhodnutí zralé," říká v rozhovoru pro Lidové noviny Eliška Walterová, bývalá ředitelka Ústavu výzkumu a rozvoje vzdělávání.
Eliška Walterová (pedf.cuni.cz) |
Co by se s tím mělo dělat?
Politická vůle ke změně chybí, navzdory datům, která jasně hovoří pro neselektivní, spravedlivý vzdělávací systém.
Možnost zrušit víceletá gymnázia tedy není vůbec ve hře?
Těžko. Politická vůle k tomuto kroku tu nebyla a není. Původní idea přitom byla, že víceletých gymnázií bude málo, jen do osmi procent populace a opravdu jen pro ty nejnadanější. Takže je potřeba alespoň podporovat spravedlnost v tom smyslu, aby ti, co mají méně, dostali více.
Co to znamená?
V první řadě vytipovat děti, které podporu potřebují. A většinou to musí začít v sociální sféře. Škola sama s dětmi ze znevýhodněného sociálního prostředí nic nezmůže...
Co říkáte na centrální přijímačky od Cermatu?
Zcela upřímně, moc se mi nelíbí. Nezjišťují se širší všeobecné znalosti ani studijní předpoklady. Dítě, které dostane ten test do ruky a v životě ho předtím nevidělo, nemá šanci jím projít. Jde o to naučit se ten daný způsob záznamu a uvažování.
Celý rozhovor naleznete v magazínu Pátek Lidových novin
17 komentářů:
Opět ojevování Ameriky. To, že někdo něco zavedl v 90. letech a teď se to objevilo a fňuká se, že se to neřeší vede k otázce. Co jste tedy těch 30 let dělali?
Až problém narostl do takové míry, že nejde ututlat, tak všichni, kdo do toho spoustu let měli a mohli mluvit na něj začnou poukazovat. Ale rozumné řešení nenavrhne nikdo!
Zvůle chátry - to je ten důvod, proč chytřejší nebo jen slušnější děti prchají na víceletá gymnázia.
A chátru posadil na koně kdo? Kdo nastolil vládu nevychovanějšího, bezohlednějšího, drzejšího? Kdo ty roky zašlapával učitele do země, a slušné děti s nimi? Jo, to se to kecá z křišťálové věže... Jenže lidé jako paní autorka nesou přímou spoluvinu na současném stavu.
Pane Portwyne, kdo je podle Vás ta "chátra"? Méně chytré a méně slušné děti? Od učitele by to tedy byla hodně silná slova...
To školskou chátrou jsou, myslím, aktivisté s odborně chatrnými názory a koncepcemi, kteří naše školství dovedli až k dnešnímu úpadku. Mezi tu chátru počítám některé z veřejných a soukromých peněz dotované "přátele angažovaného učení", některé tvúrce a prosazovatele RVP, inkluze po česku, Hejného metody, některé "kontextology" atd. Ta aktivistická chátra nadělala zejména z některých základních škol chatrče, ze kterých utíkají učitelé i děti a teď v tom pokračuje chatrnou Strategií vzdělávání 2030+. J.Týř
Naprosto evidentní je fakt, že se zavedením inkluze po česku narůstá ve veřejnosti zvýšený zájem na přesun dětí z veřejných inkludovaných škol na víceletá gymnázia a do soukromých škol. Z veřejných základních škol hlavního vzdělávacího proudu se pak stávají školy dosti podobné bývalých školám praktickým. Při počtech žáků okolo 30 se z učitelů těchto škol stávají "hrdinové dnešní doby".
potřebujeme standardní školy státní a alternativní školy soukromé a spousty problémů se tímto vyřeší
Politická vůle ke změně chybí, navzdory datům, která jasně hovoří pro neselektivní, spravedlivý vzdělávací systém.
Škoda, že se asi nedozvím, jakou řečí a kterými slovy promlouvají data ve prospěch neselektivního systému. ////
Jelikož školství je POLITICKÁ záležitost a jelikož vládnoucí režim v Česku se deklaruje jako demokratický, připadá mi přirozené, že o školství rozhoduje politická vůle a nikoli jakási data paní Walterové. ////
spravedlnost v tom smyslu, aby ti, co mají méně, dostali více -- Paní Walterová je statečná žena a nestydí se zveřejnit svoji představu spravedlnosti. Avšak běžněji se tomu říká pozitivní diskriminace a do spravedlnosti to má daleko. ////
spravedlnost spočívá v tom,že každý má nárok na bezplatné standardní státní vzdělání,ovšem musí býti i svoboda volby alternativního vzdělání,které ovšem nelze provozovat za státní peníze,jak se tomu děje dnes,ale za soukromé prostředky
Pane Komárku,
a jak byste Vy nazval lidi, kteří se baví tím, že ubližují jiným lidem?
Nemluvě o tom, že si za terč vybírají ty, kteří se nemohou účinně bránit.
Jak byste je nazval?
Trefný dotaz, pane Portwyn. Přiznávám, že jsem si netroufnul ho položit ... ////
Pan Kocourek.
Uvidíme, jaká bude odpověď.
Jaká bude odpověď? Můj odhad: "Diskusi o diskusi na ČŠ nepřipustím." ////
A ještě pravděpodobněji: všechno smazat! ////
Největší problém českého školství je jeho selektivita, velké rozdíly mezi školami.
Hmmm. A kdo za to asi může? To bylo keců o tom, jak ředitel má mít volnost. To bylo keců proti centralizaci. No tak, vážení aktivisté, chtěli jste to, tak to máte. Konečně to není to nenáviděné šedivé stádečko. Jen jaksi někdo (v tomto případě jakási paní Walterová), že ty rozdíly jsou žádoucí - přecéééé. Potřebujeme diverzitu, pestrost a barevnost. Potřebujeme multi-kulti mix. Nejde přece mít jen šeď bigótní školské matematiky a vědy. Je třeba tu tam přidat něco zeleného, tu něco rudého a okořenit to něčím hnědým, či fialovým. Pěkně to zpatlat všechno dohromady, neb nejvyšším stupněm evolučního vývoje člověka je angažovaný, nikoliv vzdělaný občan.
Tak, jestli "největším" problémem českého školství je jeho selektivita, tak to v podstatě nemáme problém. Protože selektivita vzdělávacích systémů a jejich míra svázanosti centrálním řízením je ve většině vyspělých zemí mnohem větší, nežli u nás.
A výsledky ukazují, že jsme na tom s tím naším prý "selektivním" a "rigidním" systémem velice dobře. Například poslední šetření OECD uvádí, že podíl lidí, kterým chybí základní dovednosti (čtenářská gramotnost, matematická gramotnost a schopnost řešit problémy) je u nás jeden z nejmenších.
Pane Kocourku,
tak na článku o ČOSIV je "odpověď" dle předpokladů.
Okomentovat