Změna pohledu na způsob a funkci hodnocení žáků bylo hlavním tématem prvního setkání lídrů skupin formativního hodnocení, v rámci projektu Zavádění formativního hodnocení na základních školách. Od září povedou lídři centra kolegiální podpory na svých školách a budou předávat know-how a zkušenosti nejen svým kolegům ve škole, ale také ostatním pedagogům v kraji.
Některé ze zapojených škol dlouhodobě využívají například slovní hodnocení, ale vyučující jsou si vědomi nedostatků a limitů tohoto způsobu hodnocení a shodují se, že i tento způsob má své odpůrce z řad učitelů, žáků i rodičů. Výhodou hodnocení ve formativní funkci je na rozdíl od slovního hodnocení maximální interaktivita a efektivita. Jedná se o průběžné poskytování zpětné vazby žákovi během celého procesu učení a tím mu napomáhá dosahovat učebních cílů efektivněji. Formativní hodnocení pomáhá učitelům dělat smysluplná rozhodnutí při plánování výuky a žákům dává pocit sounáležitosti s vlastním procesem učení.
Zavedení formativního hodnocení do praxe vyžaduje hlubokou znalost technik a porozumění tomu, kdy a jak je využívat. Realizátoři projektu sestavili vzdělávací program tak, aby worksopy byly především praktické. Velký důraz kladou na reflexi příkladů z reálné výuky, kdy na praktických příkladech ukazují metody tak, aby si jejich použití vyučující dokázali představit.
„Za sebe mohu říci, že jsem o zapojení do projektu nepřemýšlel ani minutu. O formativní hodnocení se zajímám již delší čas, přesto se mi zdá, že jsem stále na začátku. Jsem rád, že se mohu díky projektu posunout a předávat v budoucnu získané zkušenosti i ostatním učitelům ze škol v okolí. Hodnocení ve formativní funkci je přesně to, v čem vidím ve svých hodinách smysl. Vnáší do výuky nejen systém a strukturu, ale vede také žáky k samostatnosti a převzetí odpovědnosti za jejich učení,” říká Milan Khas ze ZŠ Staňkov.
Další informace o projektu naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat