Začínají státní maturity. Slohy budou opět hodnotit školy. Změna státních maturit vyvolala spor mezi češtináři

středa 10. dubna 2019 ·

Slohovou prací z českého jazyka dnes začínají státní maturity. Na výsledky si žáci budou muset ještě pár týdnů počkat. Centrum pro zjišťování výsledků (Cermat), které testy připravuje a hodnotí, je sdělí školám nejdříve 15. května. Už za pár let to však možná bude jinak. Ministr školství Robert Plaga (ANO) usiluje o to, aby slohy znovu hodnotily školy – tak jako do roku 2017. Tématu se věnují Hospodářské noviny, které přinášejí také polemiku o tom, zda má být u maturity povinná matematika.


Robert Plaga (msmt.cz)
Učitelé češtiny nejsou v názoru na chystanou změnu, která má nastat na jaře 2021, jednotní. Například Společnost učitelů českého jazyka ji vítá. „Studenti v pracích Cermatu nacvičují umělé útvary týkající se neexistujících událostí, učí se trefovat do formy a obsah přitom ztrácí na důležitosti,“ sdělila mluvčí společnosti Veronika Valíková.

Oproti tomu Asociace češtinářů se domnívá, že školní hodnocení může vést k protekci. „V letech, kdy byly slohy opravovány na školách, bylo běžné, že i na místech, kde velká část maturantů nezvládla didaktický test, v písemné části uspěli,“ uvedli češtináři minulý týden na debatě, kterou pořádala vzdělávací organizace EDUin.

„Může se stát, že učitel bude chtít, aby žák, kterého zná několik let, prospěl, a změkčí hodnocení. A to se mi nelíbí,“ podotkl ředitel Pražského humanitního gymnázia a zároveň češtinář Rostislav Konopa.

Novela školského zákona, kterou Plaga připravil, počítá i se zavedením povinné maturity z matematiky ve školním roce 2021/22.


Celý text naleznete zde

7 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
10. dubna 2019 v 12:30  

Robert, to je takovej Ťok českého školství.

Josef Soukal řekl(a)...
10. dubna 2019 v 15:15  

Opravdu nevím, proč redaktorka neuvedla vyjádření z Připomínek ASČ - má je k dispozici prakticky ode dne jejich zveřejnění, navíc včera jsem jí posílal výtah z nich v odpovědi na její prosbu o vyjádření. Místo toho cituje větu z ústní diskuse, navíc bez uvedení jména citované osoby (v diskusi se vyjadřovali nejméně čtyři češtináři, z toho pouze dva jsou členy ASČ; přepis pokud vím zatím nebyl nikde publikován). Že existuje otevřený dopis několika sdružení poukazující na vysoce nestandardní počínání MŠMT při přípravě novely a že existují dva kritické materiály k novele, to čtenářům HN nadále zůstává utajeno.
Ostatně celý článek je neprofesionální. Tvrzení o vyvolání sporu mezi češtináři je nesmyslné - tento spor trvá již roky. Proč autorka připomínala loňské testy - včetně testu přijímacího - a nevěnovala prostor dalším k argumentům k tématu, jež si zvolila, to ví zřejmě jen ona sama. A nevím, jak by vysvětlila, proč se v další části článku věnuje matematice, přičemž vůbec nekomentuje fakt, že nejde jen hodnocení slohů, ale o daleko radikálnější změny.

Veronika Valíková řekl(a)...
11. dubna 2019 v 16:14  

Jistě. Spor o podobu maturity z čjl trvá mnoho let. Někdy v roce 2011 jsem psala na blog, že se unifikuje školní četba (seznamy jednotlivých škol se sobě stále více podobají) a budou se z ní vytrácet autoři i díla. Děje se. Pěkný den.

Josef Soukal řekl(a)...
11. dubna 2019 v 18:29  

Prokristapána! V r. 2011 se teprve s maturitou orientovanou na četbu začalo.

Veronika Valíková řekl(a)...
11. dubna 2019 v 19:02  

Pane Soukale, my jsme se orientovali na četbu dávno před státní maturitou. Od středověku jsme se běžně dostávali k hledání grálu, Tolkienovi a fantasy obecně. Od Fausta k moderním faustovským variacím. Od Bible k moderním kristovským paralelám.

Studenti nosili široké seznamy knih, já jsem si vždy vybrala dílo, které se k otázce hodilo, a mluvilo se pokaždé o něčem jiném. Otázky nebyly předvidatelné, nedaly se stáhnout z internetu (respektive ty, které se týkaly přímo četby, o ty jsem se opírala).

To je utkvělá představa, že model, prosazený Vámi a panem Kostečkou, "konečně" orientuje studenty na četbu". Moje zkušenost je taková, že studenti čtou méně, neznají autory, kteří vypadli z těch unifikovaných seznamů (Pecka, Claudel, Mauriac, Valenta...bylo by jich hodně). Navíc díky těm instantním, formalistickým rozborům stahují analýzy z internetu.

Slovy loňského maturanta, geniálního matematika, neučili jste je maturovat "podle wikipedie". Pro odborné školy je to možná dostačující, gymnázia to výrazně zbrzdilo.

Pěkný večer.

Josef Soukal řekl(a)...
11. dubna 2019 v 19:43  

Paní Valíková,

víte moc dobře, že zabývat se textem nebylo u maturity zdaleka pravidlem. Co se týče vašeho pojetí zkoušky, hlavní rozdíl je v tom, že dnes si nevybíráte vy, ale sami studenti - rozebírat dílo i srovnávat ho s jinými díly můžete, žádný zákaz navzdory vámi šířeným výmyslům z pravidel zkoušky nevyplývá. Totéž se týká čistě formálních rozborů, záleží hlavně na učiteli, jak je schopen zkoušku vést a co od žáků požaduje. Struktura zkoušky - rozbor ukázky, díla, kontext - je v souladu s RVP; RVP naopak nezná žádné vámi preferované tematicko-žánrové oblasti. Ty ostatně komplexní rozbor díla obětují kontextu.
Pokud žáci chtěli číst, čtou i dnes.

Veronika Valíková řekl(a)...
11. dubna 2019 v 20:53  

Jistě, pane Soukale, někteří čtou.

Dříve student netušil, na co se při maturitě zeptám. Četli ze zájmu, nikdo po nich nechtěl analýzy textů. Stačily dvě otázky a učitel věděl, zda student skutečně knihu četl a je schopen o ní přemýšlet. Dnes se studenti drtí rozbory. Viděla jsem to, slyšela jsem to. Systém to nejen umožňuje, on to přímo nabízí. Je to jednodušší.

Dnes se více analyzuje, méně čte. Z četby se ztratilo mnoho autorů a děl, což jsem předpovídala. Seznamy jsou si podobné. Jistě, je to o učitelích - ale seznamy tvoří většinou předmětová komise. Takže jsme zpět u kolektivismu. Seznamy se trefují do průměrů. A slyšet u maturity třikrát stejnou Válku s mloky či Kateřinu H. je opravdu zážitek :)

Zřejmě mi zase napíšete, že chyba je v lidech. A já opáčím, že chyba je v nedomyšleném systému. Pěkný večer.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.