Branná výchova není na základních školách od roku 1991. Okrajově je nyní součástí několika předmětů jako občanská nauka, výchova ke zdraví, dějepis a jiných. Současná generace lidí mezi 30 a 40 lety tak například neví, jak se chovat během nehod, protože je to nikdo neučil. Školáky se proto snaží vzdělávat také hasiči. Tématu se věnuje iDNES.
Poslední kontrolou prošly děti pátých a devátých tříd v květnu předloňského roku a otázky byly z několika oblastí, jejich součástí byla i problematika pokrývající bezpečnostní témata. „Celková průměrná úspěšnost, na kterou v testu žáci dosáhli, byla 60 procent. Požadovanou minimální úspěšností byla hodnota 67 procent. Je tedy evidentní, že výsledky žáků v této oblasti zůstaly za očekáváním,“ píše náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
O vzdělávání ve stylu branné výchovy se snaží projekt „Hasiči pro školy“, který doplňuje akce a výuku, které už na školách jsou. „Znalosti mladé generace jsou opravdu špatné, což platí i pro lidi do 40 let, kteří brannou výchovu na škole neměli,“ říká jeden z autorů projektu „Hasiči pro školy“ Adam Fuksa, který je hasičským preventistou zlínského krajského ředitelství.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Jenže brannou výchovu tlačilo neomaleně ministerstvo války jako propagaci armády. A rozesílalo do škol magory v maskáčích, kteří mířili do dětí zbraněmi. Představa, že všechno vytrhneme novými a novými předměty je pitomost. Mohlo by to konešně dojít i ČŠI. Ostatně soudím, že ČŠI musí být zrušena.
Občanka, výchova ke zdraví atd., jsou obvykle ve škole "oddychové předměty" a tak se moc neřeší (učitel si tam dělá co chce, případně nic a taky je sám produktem průměrného školství). Stejně tak na střední škole, protože to nejsou maturitní předměty. Chybí tu průběžné (nikoliv formální) vzdělávání pedagogů... (což by měl řešit kariérní řád, ovšem nikoliv jeho karikatura).
Souhlasím s činnostmi potřebnými při nehodách, chemických havariích,požárech,...Nesouhlasím však s činnostmi jako rozebírání útočné pušky, běhání s igelitovými sáčky na končetinách a nasazenou netěsnící maskou z 20. století,...Nový předmět Bv? Ne!
Ostatně soudíte SPRÁVNĚ, pane Sotolář. Jako obvykle. ////
V čem vám, pane Keršláger, chybí průběžné vzdělávání pedagogů, a proboha proč by to měl řešit kariérní řád? ////
DVPP je jedna z nejtragičtějších kapitol školství. Možná by pomohla taková webová "kniha přání a stížností".
Má dcera měla, tuším, v šesté či sedmé třídě na ZŠ osm nebo devět předmětů, které se jmenovaly "výchova". Ale jak se dělá obvaz hlavy, to jsem ji učil doma sám.
Branná výchova měla být "zcivilněna" a zcivilizována, ale nikdy neměla být zrušena.
hluboce se mýlíte doba se změmila od našich mladých totalitních let..
první pomoc dnes poskytujeme mobilem,nikomu nezastavujeme rukama krvácní,nedáváne umělé dýchání,netaháme nikam a za nic...
moderní náplní BV je : rychle sebou plácnout na zem,odplazit se 20m,přelézt plot,protáhnout se trubkou,slanit,najít zákryt,automaticky reagovat na povely,chránit si části těla,rychle nasadit,roušku,masku,zatajit a držet dech......
ty tisíce mladých co sem přicházejí a budou přicházet kdykoliv se někde začne v africe,asii,balkáně,ukrajině válčit to odmala mají natrénováno...
https://www.youtube.com/watch?v=9Pw8SO0GOJU
https://www.youtube.com/watch?v=i_YWk1qpFVI
První pomoc jsem poskytoval několikrát. Vždycky rukama a nikdy mobilem.
Okomentovat