Empirická studie think-tanku IDEA při Národohospodářském ústavu AV ČR ukazuje, jako zřejmě první u nás, že zatížení českých žáků domácími úkoly (DÚ) je v mezinárodním srovnání velmi nízké. Výzkum byl založen na datech z mezinárodních šetření TIMSS mezi žáky 4. a 8. tříd v přírodovědných předmětech a matematice. Ve 4. třídách stráví čeští žáci nad domácími úkoly v průměru 13 minut na každou vyučovací hodinu, což je pod průměrem zúčastněných zemí. V 8. třídách již průměrné zatížení DÚ v Česku představuje pouze 9 minut na vyučovací hodinu, nejnižší ze všech 45 zúčastněných zemí.
Stejně jako ve světě je i v Česku zatížení DÚ výrazně vyšší v matematice než ostatních přírodovědných předmětech. Byť v Česku hrají určitou roli charakteristiky učitele jako věk, pohlaví, zkušenosti i styl výuky, vysvětlují tyto pouze 5 % celkových rozdílů v zatížení DÚ a se zatížením DÚ tedy moc nesouvisí.
Nízké zatížení českých žáků DÚ ovšem automaticky neznamená, že by se zátěž měla zvýšit. „Domníváme se, že kvalitní učitel by měl být schopen sám posoudit vhodnost využívání domácích úkolů v místních podmínkách,“ říká Daniel Münich, jeden z autorů studie. „Zaprvé, není prokázáno, že by vyšší zatížení DÚ studijní výsledky automaticky zlepšovalo. Zadruhé, debata o míře zatížení DÚ pomíjí důležité otázky ohledně jejich vhodného zasazení do místních podmínek,“ doplňuje druhý z autorů Václav Korbel.
Autoři studie také ilustrují, jak mohou zjednodušené předpoklady a nevhodné způsoby odhadů mohou vést k mylným závěrům ohledně dopadů DÚ na žákovské výsledky. Studie končí konstatováním, že důležité otázky ohledně dopadů DÚ volají po navazujících kvalitních výzkumech.
Celý text a studii ke stažení naleznete zde
4 komentářů:
Proč tady už spoustu let nejsou relevantní výzkumy? Co dělají všichni ti mladí Ph.D.?
Opisují příručky a reformují školství?
I bez výzkumu. Pokud je rozumný a kvalitní učitel, jsou domácí úlohy jednoznačně přínosem. To je stejné jako ve sportu. Trénink dělá mistra. Pokud je dobrý trenér a sportovec dodržuje pokyny, jsou i výsledky. Pokud někdo zakazuje sportovci trénovat i proti doporučení trenéra, pak to nedobře dopadne.
Místo příkladů dobré praxe, se opisují studie.
Místo aby odborník zpracoval metodiku, tak spousta amatérů prodiskutuje spoustu hodin.
Rozsah vyzadovane domaci pripravy by mel byt pro kazdou ucebnici resen uz pri udelovani dolozky MSMT...
Relevantnich vyzkumu bych se celkem bal, resp. te bramboracky, co by z nich dokazali navarit vzdelavaci experti.
S velkym odstupem od skoly si myslim, ze 30 minut denne prace pro skolu doma neni az tak moc - po 10 minutach cestina, Ma, CJ, zbytek se podeli o zbytek...
Hurá, konečně potvrzené skvělé 1.místo. Tak se nám to podařilo, po těch letech bojů s přetěžováním žáků zapšklými a zabetonovanými konzervativními učiteli. Tlačili to do těch zatvrzelců vrchem i spodem, rodiče, inspekce, politici i sdělovací prostředky a dílo se podařilo. Mám neskutečnou radost.
Zatížení českých učitelů pedagogiko populistickými aktivisty je vysoké.
Okomentovat