„Uvědomme si, že co žák, to zhruba 50 tisíc korun za rok. Když si dupneme, tak oni odcházejí tam, kde nedupají. Na obranu těch dětí bych ale řekla, že takhle jsme si je vychovali. Jestli od školy někdo očekává, že změníme tento společenský problém, na to nemáme kapacitu a myslím, že k tomu nejsme ani oprávnění. Střetáváme se s novou generací rodičů, kteří stojí téměř vždy na straně žáků. Za všechno může učitel nebo škola,“ vysvětluje v reportáži MF DNES Dana Havranová, ředitelka Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy v Rychnově nad Kněžnou.
Matyáš dodává: „Až na pár výjimek se dostanou na jakoukoliv školu. Ať dělají nebo nedělají, ať se snaží nebo nesnaží, ví, že toho dosáhnou. To se v konečném efektu projevuje v přístupu k té zodpovědnosti. Zejména v tříletých oborech se snažíme ty děti v prvním ročníku především vychovat. Nemají totiž návyky. Je jim jedno, jestli do školy přijdou nebo ne, jestli přijdou včas nebo pozdě.“
Celý text naleznete v MF DNES
4 komentářů:
Musím poděkovat panu Komárkovi. Bez ironie.
Vzhledem k ideovému zaměření tohoto webu bych otištění podobného článku na ČŠ nečekal. Ono je s podivem, že něco takového bylo vpuštěno do mainstreamových novin. Buď dozor zaspal, nebo se začínají hýbat ledy.
Ten článek je, myslím, jen dost opatrný jevový popis toho, co všichni vědí. Nepojmenovává příčiny a nenavrhuje řešení. Neoliberální krize základních hodnot, mezi něž nepochybně patří i řádná péče o rodinu a kvalitní školní vzdělávání, se mj. projevuje i v článku popisovaném vztahu některých, nikoli všech, rodičů ke škole. Jeho zveřejnění v MFD a ČŠ není v souvislosti s většinou jen taktním zamlčováním, mlžením (dizinterpretací) či obcházením podstaty problémů příliš velkým přínosem pro jejich řešeni. J.Týř
Koncepce vzdělávání pedagogů je zastaralá. Bez její proměny se kvalita českého školství nezlepší...
Politická reprezentace České republiky začíná po dlouhých letech okázalého nezájmu konečně řešit ostudnou úroveň odměňování učitelů...
Fakulty vzdělávající pedagogy základních a středních škol jsou svým způsobem nejdůležitějšími součástmi univerzit...
http://www.ceskaskola.cz/2019/04/jaroslav-miller-koncepce-vzdelavani.html
Způsob, jakým pan rektor olomoucké univerzity veřejně mate pojmy pedagog (vychovatel) a učitel, není nic nového. Možná by mohl pochopit alespoň to, že ve škokách učí učitelé a nikoli vychovatelé, že školy jsou zařízení primárně vzdělávací atd. Pak by možná přestal svými zmatečnými výroky znechucovat současné i budoucì učitele, mást rodiče i veřejnost.
Divíte se někdo rodičům, kterým se současná škola "nezamlouvá"?
J.Týř
Pane Týři,
máte pravdu, opatrné to je.
Ale i tak to jde úplně proti tradičnímu "za všechno mohou učitelé, dávají dětem málo svobody".
I malé prolomení informační blokády potěší.
Okomentovat