„Vystudoval jsem matfyz a snadno bych odmaturoval z matematiky i dnes. Matematika je krásná a je nejlepším nástrojem pro rozvoj logického myšlení, cvičí koncentraci, vytrvalost, ale i představivost a schopnost řešit nestandardní problémy. Vím to. To vše ale jen tehdy, když žáci pokládají výuku za smysluplnou. A právě proto jsem proti povinné maturitě z matematiky. Příprava na ni je totiž pravým opakem smysluplnosti a matematice by jen ublížila,“ píše Ondřej Šteffl v Hospodářských novinách.
Ondřej Šteffl (facebook.com) |
Šteffl mimo jiné píše:
Zastánci argumentují, že povinná maturita z matematiky by pozvedla úroveň matematického a logického myšlení. A to je jejich největší omyl. Jak ukazují data, příprava na státní maturitu od rozvoje logického myšlení spíše odvádí. Nerozvíjí, a často dokonce potlačuje matematickou gramotnost, tedy schopnost to, co jsme se v matematice naučili, aplikovat v reálných situacích.
Ano, čtete správně - potlačuje. Je to dobře patrné z výsledků z minulých let. Úlohy, které vyžadují logickou úvahu, aplikaci poznatků v reálné situaci, dopadají špatně. Maturanti je řešit neumějí. Naopak v úlohách, které vyžadují jen použití nacvičených algoritmů, jsou výsledky mnohem lepší. Není ani divu, vždyť vše se zkouší testem, na jednu úlohu nejsou v průměru ani tři minuty. A tak se příprava ve většině škol soustřeďuje na to jednodušší, spolehlivě nacvičené. A to jsme pořád v situaci, kdy maturují jen ti, kteří si matematiku vybrali, a tedy jim nejspíš alespoň trochu jde. Jak by to asi vypadalo, kdyby z matematiky maturovali všichni?
Celý text naleznete zde
15 komentářů:
1/maturita jako taková do školství 21. století již nepatří,základní i střední školy mají být zakončena závěrečnou zkouškou,která má probíhat zcela v režii školy podle státem zadaných standardů......
2/povinnými předměty pro závěr zk sš musí být český jazyk (ústní literatura a písemná gramatika),matematika (písemné vyřešení typických úloh),dějepis (písemný úkol slohový a krátký testík orientační)
není třeba vymýšlet ameriku a komplikovat život sobě i žákům
Čj + cizí jazyk + M = státní maturita
Maturita musí mít jistou váhu a úroveň. Nelze jinak.
1/institut maturity je dnes zbytečný,společnost se změnila
2/cizí jazyk je soukromá věc každého,proč z něj skládat zkoušku?
3/závěrečná zkouška podá obraz kvality vzdělání (žáků,učitelů,škol)
"Zastánci argumentují, že povinná maturita z matematiky by pozvedla úroveň matematického a logického myšlení. A to je jejich největší omyl. Jak ukazují data, příprava na státní maturitu od rozvoje logického myšlení spíše odvádí. Nerozvíjí, a často dokonce potlačuje matematickou gramotnost, tedy schopnost to, co jsme se v matematice naučili, aplikovat v reálných situacích." Haló ťuk, ťuk.. etatistická kůzlátka, otevřete mozkové laloky.
"Maturita musí mít jistou váhu a úroveň."
Tak jo, jestli musí, tedy... Její nynější podoba ji tu váhu a úroveň positivně odsává a činí z ní prostředek ke snižování úrovně a váhy vzdělání. Nikoli papírově, nýbrž skutečně. Gymnazisté z ní mají legraci a soškaři ji nenávidí. Ta váha. Ta úroveň. Jeden by si z toho kecnul na zadek.
V případě, že ji budou dělat povinně všichni gymnazisté legrace pomine. Celkově se neúspěšnost bude pohybovat hodně nad 30%. Bohužel, změněná doba průmyslové revoluce 4.0 vyžaduje mnohem vyšší požadavky na znalosti matematiky, fyziky, elektrotechniky,stavební mechaniky, strojírenství,... Matematika se dere do všech oborů ve službách, státní správě,...Jistou základní úroveň znalostí matematiky musí "dát" každý absolvent maturitního studia. Otázkou pak je, zda mnozí žáci vůbec na studium na SŠ mají schopnosti.
Pokud chce česká republika obstát musí mít vzdělané občany. A to i v tvrdých kompetncích, tedy matematice.
Současná maturita je nestrovnatelná s dřívější maturitou. Maturant před 30.lety byl na úrovni dnešního vysokoškoláka. Takže pokud se smíříte s tím, že maturita vůbec nic neznamená a je to vlastně dřívější úroveň učně, pak klidně státní maturitu zrušme. Ať si to organizují školy a bude to něco jako výuční list.
Pokud chceme aby maturita něco znamenala - určitou úroveň vzdělání, ne jen doklad o docházce či majetku rodičů, pak musí být úroveň garantována státem. Povinná maturita nutností. Můžeme se bavit o formě maturity, tedy jestli jde o bezchybnost výpočtu, či o kreativitu. Pak ale musí být i jasné omezení počtu žáků na maturitních oborech, garance jistých minimálních předpokladů ke studiu, za kterých má šanci student nároky studia zvládnout. Tedy měření výstupů ZŠ.
Nejde o IQ žáka, ale jeho komplexní schopnosti včetně přístupu ke studiu.
Maturita musí mít jistou váhu a úroveň. Nelze jinak.
A protože ji nemá, protože se nemůže opřít o smysl, tak použijeme klacek. Hurá!
1/počátečným nesmyslem po 89 bylo vzkříšení prtvorepublikových gymnázií
2/druhým nesmyslem slití,ou+sou+průmek v soš
3/třetí nesmysl zavedení jednotných státních maturit při neexistenci jednozných osnov...
jediným řešením je dnes zrušení tohozo chaosu a vytvoření jednotné střední šestileté školy,kdy se po dvou ketech budou žáci třídit na základě svých schopností na:
a/dvouletý absolvent vyučený v řemesle
b/čtyřletý absolvent vyučený ve dvou (třech) řemeslech (oborech)
c/absolvent teoreticky vyučený pro pokračování na vš
"Ano, čtete správně - potlačuje. Je to dobře patrné z výsledků z minulých let. Úlohy, které vyžadují logickou úvahu, aplikaci poznatků v reálné situaci, dopadají špatně. Maturanti je řešit neumějí. Naopak v úlohách, které vyžadují jen použití nacvičených algoritmů, jsou výsledky mnohem lepší."
Ježiš to je zase trapárna. To jako máme věřit, že ten, který při povinné maturitě z matematiky nevyřeší úlohy náročnější na logickou úvahu, by je vyřešil, kdyby povinná maturita z matematiky nebyla? No tak tomu může věřit snad jen tajnej a spol.
Je to trochu jako aplikace kvantové mechaniky do makrosvěta, Schrodingerova kočka. Funguje to, jen když to nikdo neověřuje. Když vědomosti neověřujeme, tak to jsme mistři světa v čemkoliv. Jakmile ale měřit začneme, tak se výsledky zázračně zhorší. Oni už opravdu neví, jak to ještě navléknout a jak nalákat další poblouzněnce a vyždímat z nich maximum.
"Maturita musí mít jistou váhu a úroveň. Nelze jinak. A protože ji nemá, protože se nemůže opřít o smysl, tak použijeme klacek. Hurá!"
Jaký smysl? Jako, že v čem nevidím smysl, tak to ho nemá? Tak zrušme maturitu z literatury. Tak jste to myslel?
A Lippmann a tajnej zase nevidí smysl ve vzorečcích a principech, kterým nerozumí. Logicky. Jak může člověk vidět smysl v něčem, čemu nerozumí, co nezná? Nebo jste měl na mysli potenciální užitek, případně přímo "smysl pro šrajtofli"?
Tak zrušme maturitu z literatury. Tak jste to myslel?
Klidně.
Nebo jste měl na mysli potenciální užitek, případně přímo "smysl pro šrajtofli"?
Co mi to podsouváte? Tady už zcela blouzníte. A je-li řeč o šrajtofli, mrkněte na náklady státní maturity.
Nevím, proč se tady bavíme jenom o matematice. Nevidím žádný účel a smysl pro další život v současné podobě maturity z literatury. K čemu tato část maturity většině maturantů je?
"A Lippmann a tajnej zase nevidí smysl ve vzorečcích a principech, kterým nerozumí."
Primitivní lež!
Smysl v matematice vidím. Velký převeliký. Také vidím, že, díky její unikátní povaze s ní ve výuce musí být nakládáno velice opatrně, jelikož málokterý předmět má tak velký potenciál stát se postrachem. Tzn, hranice mezi inspirativním objevováním matematických pokladů a frustrujícím drilem nepochopeného je velmi tenká.
Povinná maturita/přijímačky z matematiky tedy mohou fungovat žádoucím způsobem pouze tehdy, přestane-li být z předmětu převážně strašák, protože v opačném případě se z něj stane strašák ještě větší, zejména pokud se bude používat jako prostředek k určování další studijní a profesní dráhy. Existuje část populačního ročníku, která cíleně vyhledává strach, ale stavět na tom vzdělávací politiku asi není nejlepší strategií.
Okomentovat