Noví učitelé chtějí pomoc mentora, jinak utíkají

pátek 26. dubna 2019 ·

„V některých školách je nový učitel tak trochu hozen do vody, v jiných se mu věnuje jeho zkušenější kolega a postupně mu ukazuje, co práce v konkrétní škole obnáší. I s pomocí zkušeného kolegy bývají začátky pedagogické kariéry velmi náročné,“ říká manažerka aktivity Začínající učitel projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů) Monika Brodská. Průzkum ukázal, že ty školy, které se zřízení takové funkce brání, mají častější problém s odchodem nových učitelů. Tématu se věnuje MF DNES.


I z toho důvodu chce ministerstvo školství (MŠMT) prosadit novelu, která začínajícím učitelům odbornou pomoc zaručí. „Navrhujeme zavedení adaptačního období začínajících učitelů. Každý takový učitel, který poprvé vstupuje do profese, bude mít po dobu dvou let zajištěnu podporu ze strany školy. Buď od uvádějícího učitele, nebo učitelů, bude-li jich více, ale může to být i zástupce ředitele nebo přímo ředitel,“ popisuje návrh novely mluvčí MŠMT Aneta Lednová.

Podle lektorky a ředitelky základní školy Bohumila Hrabala v Praze Ireny Trojanové je nedostatek učitelů pražským specifikem. Nový systém spolu s větším finančním ohodnocením by měl mladé lidi k oboru přilákat. „Novela je zatím hudba budoucnosti. U nás to řešíme týmovou spoluprací. Kolegyně angličtinářka radí nováčkovi z hlediska výuky, jiný kolega mu vysvětluje elektronickou třídní knihu a já mu radím, jak má komunikovat s rodiči a dělat třeba třídní schůzky,“ popisuje chod školy Trojanová.

Podle Trojanové systém nepřipravuje budoucí učitele na to, co přijde po škole. „Jsou relativně dobře připraveni didakticky, ale v rámci vyučovací hodiny nejsou připraveni na práci s žáky s individuálními potřebami. S nadanými žáky, s žáky s podpůrnými opatřeními nebo poruchami chování a na práci s asistentem,“ říká Trojanová.


Celý text naleznete v MF DNES

11 komentářů:

E.Kocourek řekl(a)...
26. dubna 2019 v 9:06  

Opravdu existuje nový učitel, který chce pomoc mentora? Nebo si ho autor (autorka?) vymyslela? V celém textu o mentorovi (a že by ho někdo chtěl) nic není. ////

"Průzkum ukázal, že ty školy, které se zřízení takové funkce brání, mají častější problém s odchodem nových učitelů." -- A co zjistil průzkum o školách, které se nebrání? Nemají náhodou problém s odchodem starých učitelů? ////

"Nový systém spolu s větším finančním ohodnocením by měl mladé lidi k oboru přilákat." -- Kdyby někoho zajímalo, jak je to DOOPRAVDY, bude to zkoumat NEZÁVISLE. Tedy jak koho přiláká nový systém BEZ většího finančního ohodnocení. Při zkoumání obou vlivů současně budou výsledky zkreslené. ////

mirek vaněk řekl(a)...
26. dubna 2019 v 10:56  

Dřív to byl uvádějící učitel - zkušený kolega(většinou z kabinetu) - a sačilo to. Dnes tomu říkají mentor, budou ho různě školit(hlavně teoretici) a jestli to bude k něčemu, pochybuji. Když to bude teoretik, nebude to stát za nic, když to bude kolega, je otázkou, zda na to bude mít čas a sílu. Protože ti dobří a poctiví jsou dnes zavaleni prací.

Ivo Mádr řekl(a)...
26. dubna 2019 v 12:48  

Hluboce pochybuji, že příčinou odchodu absolventů PdF ze školství je chybějící uvádějící učitel. Příčin odchodu je více - nízké platové ohodnocení, inkluze po česku, byrokracie, lákavé nabídky mimo školství (dovolená až 7 týdnů, výhodné benefity,...). Zdejší sdělení je taková skrytá reklama pro další vlnu školení "mentorů".

Nikola Křístek řekl(a)...
27. dubna 2019 v 7:47  

Spolupracuji se školou, kde je mentoring běžný v každé třídě. Někteří mentoři jsou zkušení učitelé, někdy jsou zapojeni specialisté (pro podporu v práci s klimatem, řízení projektů apod. může člověk přinášet kvalitu i z jiných částí vesmíru než ze školství). Učitelé si mentoring individuálně objednávají podle svých preferencí a potřeb. Pro někteří učitele byl tento systém hlavním nebo významným důvodem, proč se rozhodli na školu nastoupit. ... mám nějak potřebu vyvážit skepsi dosud napsaných komentářů :)

Nikola Křístek řekl(a)...
27. dubna 2019 v 7:51  

Vedle toho ale chápu podrážděné reakce... titulek citovaného článku je vskutku idiotský, ale to se DNES od redakce bývalého nejvýznamnějšího a kdysi celkem kvalitního českého deníku dá spíše očekávat.

laimes řekl(a)...
27. dubna 2019 v 10:10  

ještě bych k mentoringu přidal koučing a nejlépe outsourcing aby elév mohl provozovat gaučing a nebýt nervying

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
27. dubna 2019 v 14:01  

Obávám se, že se dere na světlo staronový kariérní řád.

Milan Keršláger řekl(a)...
27. dubna 2019 v 20:22  

Pokud by měli být na výuku 2 osoby (placené), pak se samozřejmě bude učit lépe. Mimochodem - něco podobného je třeba v Holandsku - učitel připravuje/vymýšlí/vede hodinu a má v hodině k ruce "prováděcího" eléva. Jenže to bude chtít téměř dvojnásobné množství peněz na výplaty, zajistit zázemí pro dvojnásobný počet zaměstnanců a (ideálně) třídy do 20 žáků :-)

Mimochodem - je absurdní představa, že každý absolvent peďáku bude do smrti a s nadšením učit. To nezajistí ani pozlacený mentor.

Petr Portwyn řekl(a)...
28. dubna 2019 v 6:34  

Jinými slovy, opět se zjišťuje, že ten starý systém fungoval, a nový nefunguje. Po 30 letech... Takže se vrátí institut zavádějícího učitele, jen se mu bude říkat "mentor". Použije se na to hromada grantů a budižkničemu z neziskovek, kteří budou školit mentrory, jak mentorovat, hlavně jak to správně zapsat do papírů pro ESF. To nevadí, že školu viděli z rychlíku...
Geniální.

tyrjir řekl(a)...
28. dubna 2019 v 8:51  

Zavádějící učitel, uvádějící učitel, patron, mentor ..,

Většina těch označení je víceznačných. Nejvýstižnější je snad "uvádějící" učitel. Rozhodně by to měl být zkušený kokega z téže školy.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
29. dubna 2019 v 8:29  

Na malých školách žádný zkušený kolega téže aprobace dokonce být nemusí. Bude to chtít spolupráci více škol. Třeba by pro začátek pomohlo SYPO.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.