„V některých školách je nový učitel tak trochu hozen do vody, v jiných se mu věnuje jeho zkušenější kolega a postupně mu ukazuje, co práce v konkrétní škole obnáší. I s pomocí zkušeného kolegy bývají začátky pedagogické kariéry velmi náročné,“ říká manažerka aktivity Začínající učitel projektu SYPO (Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů) Monika Brodská. Průzkum ukázal, že ty školy, které se zřízení takové funkce brání, mají častější problém s odchodem nových učitelů. Tématu se věnuje MF DNES.
Podle lektorky a ředitelky základní školy Bohumila Hrabala v Praze Ireny Trojanové je nedostatek učitelů pražským specifikem. Nový systém spolu s větším finančním ohodnocením by měl mladé lidi k oboru přilákat. „Novela je zatím hudba budoucnosti. U nás to řešíme týmovou spoluprací. Kolegyně angličtinářka radí nováčkovi z hlediska výuky, jiný kolega mu vysvětluje elektronickou třídní knihu a já mu radím, jak má komunikovat s rodiči a dělat třeba třídní schůzky,“ popisuje chod školy Trojanová.
Podle Trojanové systém nepřipravuje budoucí učitele na to, co přijde po škole. „Jsou relativně dobře připraveni didakticky, ale v rámci vyučovací hodiny nejsou připraveni na práci s žáky s individuálními potřebami. S nadanými žáky, s žáky s podpůrnými opatřeními nebo poruchami chování a na práci s asistentem,“ říká Trojanová.
Celý text naleznete v MF DNES
11 komentářů:
Opravdu existuje nový učitel, který chce pomoc mentora? Nebo si ho autor (autorka?) vymyslela? V celém textu o mentorovi (a že by ho někdo chtěl) nic není. ////
"Průzkum ukázal, že ty školy, které se zřízení takové funkce brání, mají častější problém s odchodem nových učitelů." -- A co zjistil průzkum o školách, které se nebrání? Nemají náhodou problém s odchodem starých učitelů? ////
"Nový systém spolu s větším finančním ohodnocením by měl mladé lidi k oboru přilákat." -- Kdyby někoho zajímalo, jak je to DOOPRAVDY, bude to zkoumat NEZÁVISLE. Tedy jak koho přiláká nový systém BEZ většího finančního ohodnocení. Při zkoumání obou vlivů současně budou výsledky zkreslené. ////
Dřív to byl uvádějící učitel - zkušený kolega(většinou z kabinetu) - a sačilo to. Dnes tomu říkají mentor, budou ho různě školit(hlavně teoretici) a jestli to bude k něčemu, pochybuji. Když to bude teoretik, nebude to stát za nic, když to bude kolega, je otázkou, zda na to bude mít čas a sílu. Protože ti dobří a poctiví jsou dnes zavaleni prací.
Hluboce pochybuji, že příčinou odchodu absolventů PdF ze školství je chybějící uvádějící učitel. Příčin odchodu je více - nízké platové ohodnocení, inkluze po česku, byrokracie, lákavé nabídky mimo školství (dovolená až 7 týdnů, výhodné benefity,...). Zdejší sdělení je taková skrytá reklama pro další vlnu školení "mentorů".
Spolupracuji se školou, kde je mentoring běžný v každé třídě. Někteří mentoři jsou zkušení učitelé, někdy jsou zapojeni specialisté (pro podporu v práci s klimatem, řízení projektů apod. může člověk přinášet kvalitu i z jiných částí vesmíru než ze školství). Učitelé si mentoring individuálně objednávají podle svých preferencí a potřeb. Pro někteří učitele byl tento systém hlavním nebo významným důvodem, proč se rozhodli na školu nastoupit. ... mám nějak potřebu vyvážit skepsi dosud napsaných komentářů :)
Vedle toho ale chápu podrážděné reakce... titulek citovaného článku je vskutku idiotský, ale to se DNES od redakce bývalého nejvýznamnějšího a kdysi celkem kvalitního českého deníku dá spíše očekávat.
ještě bych k mentoringu přidal koučing a nejlépe outsourcing aby elév mohl provozovat gaučing a nebýt nervying
Obávám se, že se dere na světlo staronový kariérní řád.
Pokud by měli být na výuku 2 osoby (placené), pak se samozřejmě bude učit lépe. Mimochodem - něco podobného je třeba v Holandsku - učitel připravuje/vymýšlí/vede hodinu a má v hodině k ruce "prováděcího" eléva. Jenže to bude chtít téměř dvojnásobné množství peněz na výplaty, zajistit zázemí pro dvojnásobný počet zaměstnanců a (ideálně) třídy do 20 žáků :-)
Mimochodem - je absurdní představa, že každý absolvent peďáku bude do smrti a s nadšením učit. To nezajistí ani pozlacený mentor.
Jinými slovy, opět se zjišťuje, že ten starý systém fungoval, a nový nefunguje. Po 30 letech... Takže se vrátí institut zavádějícího učitele, jen se mu bude říkat "mentor". Použije se na to hromada grantů a budižkničemu z neziskovek, kteří budou školit mentrory, jak mentorovat, hlavně jak to správně zapsat do papírů pro ESF. To nevadí, že školu viděli z rychlíku...
Geniální.
Zavádějící učitel, uvádějící učitel, patron, mentor ..,
Většina těch označení je víceznačných. Nejvýstižnější je snad "uvádějící" učitel. Rozhodně by to měl být zkušený kokega z téže školy.
Na malých školách žádný zkušený kolega téže aprobace dokonce být nemusí. Bude to chtít spolupráci více škol. Třeba by pro začátek pomohlo SYPO.
Okomentovat