„Kde vzít dobré učitele? Na fakultách. Ale fakulty připravují pořád spíš odborníky v jednotlivých oborech než lidi schopné předat dětem nejen soubor dat, ale především zájem o to, jak svět funguje, upevnit v nich touhu stále se vzdělávat, rozvíjet své dovednosti. Učit by měl ten, kdo bude mít přirozenou autoritu, bude zvládat případné krizové situace, bude skvělý komunikátor, průvodce světem poznávání. To ale nemůže být každý, na to je potřeba nadání náležitě rozvinuté studiem,“ píše Lenka Wagnerová v Deníku Referendum.
Lenka Wagnerová (wikipedia.org) |
Takže navrhuji talentové zkoušky na pedagogické fakulty, souvislejší praxi již v bakalářském studiu, třeba na pozici asistenta, aby studenti i jejich učitelé věděli, zda má smysl pokračovat ve studiu učitelství. To nevyřeší momentální situaci, ale dává naději do budoucna. Nyní je nejrozumnější nechat na ředitelích, koho si seženou nebo udrží.
Ředitelům lze poměrně rychle vrátit kompetence, které jim byly pomalu, ale jistě ukrajovány. Zřizovatel školy nemá mluvit do toho, co a jak se na škole učí, ale jen do záležitostí provozu budovy. Naopak bych byla pro to, aby zřizovatel plně ručil za stav a provoz školní budovy. V případě, že za to má ručit ředitel, musí dostat zaručené prostředky, ne čekat, zda se radnice uvolí dát na nutné opravy a údržbu. Nyní totiž ředitel ručí za vše, ale kompetence má omezené, o peníze často přímo žebrá. Určitě nepřispívá ke kvalitě škol, když je ředitel rukojmím radnice.
Přece jen si neodpustím poznámku k penězům. Nestačí přidávat do rozpočtu, ale i rozumně hospodařit. Hledání obecně platných řešení je totiž pořádně drahé. Je to takový dobře fungující podnikatelský záměr. Vymyslíme nějakou novinku, která přinese problémy při zavádění. Ale nebojte, už máme připraven systém školení, průzkumů a expertiz, které vše vyřeší. A jestli nevyřeší, vymyslíme něco nového.
Nejlépe to funguje, když je ministrem někdo, kdo toho o školství moc neví. Stávající ministr by vědět měl, takže naděje na zlepšení trvá. Snad nebudou muset chodit učitelé v černém pořád.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
rdf,ff,přf,mf...nepřipravují jen učitele,když jsem šel studovat na ff,nepředstavoval jsem si ani v nejhorším snu,že bych měl někdy učit...
...neviditelná "ruka trhu" to vše vyřeší jak pravil pan VK. :-)
ANO, VYŘEŠILA!
Kde vzít dobré učitele? Jsou i školy, které nevědí, kde vzít učitele (jakéhokoli).
Dobří učitelé s přirozenou autoritou ze školství dávno utekli. Zbytek je před penzí. Mladých minimum ti jsou především na gymnáziích či základkách na venkově, kde nemají kam utéct.
Na fakultách jsou trosky studentstva. Pár dobrých se najde, ale potřeba by byla vybírat s desítek zájemců ty nejlepší.
Učitel bez znalosti oboru nebude mít nikdy přirozenou autoritu. A to ani na základce. Protože když je blbý, chytrá děcka to poznají a dají mu to sežrat.
Má smysl vůbec takové články komentovat?
jsou i kraje kde za posledních 10 let byli "odejiti" coby nežádoucí konkurence vedení či úlitba rodičům,či na přání zřizovatele s tím,že nebude problém nabrat ty "kvalitní"=mladé,skvělé,kreativní,výkonné disciplinované,poslušné,ochotné...se nějak do horní lhoty nedostavili,ba ani do okresního maloměsta nepřišli....
když jsem končil studia říkalo se ,že rozdíl v pdf a ff je v tom že 3/4 abs pdf jdou učit a 3/4 abs ff nejdou (což byl u ff fakt)
Článek jako celek není špatný. Viz např,:
"O individuálním přístupu se často mluví, ale nejsou vytvářeny podmínky pro jeho uplatňování. Často by stačilo nechat věci tak, jak dlouhé roky fungují. Například inkluze fungovala dlouhá desetiletí, od devadesátých let opravdu dobře, jen chyběly peníze. Inkluzi nebylo třeba zavádět, nebyly potřeba žádné nové formuláře, už vůbec ne škatulkování a razítko z poradny na každé dílčí opatření.
Bylo třeba poskytnout školám dost prostředků k zajištění nutných pomůcek, na plat pro asistenty, na udržitelnost méně početných tříd, protože se nedá intenzivně a individuálně věnovat třiceti dětem. Místo shánění psychologů do poraden přetížených administrativou by bylo užitečnější umožnit školám mít svého psychologa, speciálního pedagoga, logopeda, třeba na malý úvazek."
"Protože když je blbý, chytrá děcka to poznají a dají mu to sežrat."
Dalo by se to napsat i obráceně:
"blbá nevychovaná děcka" nevychovaných rodičů to dají sežrat chytrému a znalému kantorovi na učňáku...ale i jinde
:-(
Okomentovat