Kluci mají omezenější výběr. Systém je směruje na učňáky a průmyslovky

neděle 21. dubna 2019 ·

„Schopnost a vůle připravit se na přijímačky na gymnázium a dostat se tam je ve věku 10 – 15 let je více na straně dívek. Dívky spíše poslechnou rodiče a dají si domluvit. I když je to nebaví, udělají to spíše než kluci. Kluci jsou v průměru problematičtější. Jak jsme ukázali nedávno v jedné studii IDEA, roli hraje také známkování,“ říká v rozhovoru pro Respekt.cz Daniel Münich.


Daniel Münich (youtube.com)
Münich v rozhovoru mimo jiné říká:

Známka v předmětu nehodnotí jen znalosti, ale také chování a přístup žáka. Systém směruje kluky na učňáky a průmyslovky a v osmnácti omezuje jejich možnosti zvolit si vhodně vysokou školu. V Česku je podíl studentů všeobecných středoškolských programů jako naše gymply jeden z nejnižších v Evropě, naopak podíl v užších oborech je vysoký. Jsou sice třeba zdrávky, kde je více holek, ale jinak převažují obory spíše pro kluky. Další typický genderový rozdíl je, že holky jsou po stránce dovedností homogennější skupinou než kluci. U kluků jich část výrazně vyniká, ale na druhé jsou mezi nimi velcí loseři. Holky jsou v nižším věku poslušnější a více je tvarujeme, takže ty rozdíly nejsou tak velké. Tohle byla pro kluky výhoda kdysi dávno, kdy na vysokou školu brali kolem 10 procent věkového ročníku. Dnes, kdy jde na vejšku kolem 40 procent věkového ročníku, už tu výhodu nemají.


Celý text naleznete zde

3 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
23. dubna 2019 v 10:41  

Já myslel, že Ameriku objevil Kolumbus. Školskou Ameriku objevila IDEA a ještě si nevšimla, že je to Čína.

Při současném počtu žáků a míst na gymnáziích se na gymnázium dostane skoro každý. Nekvalita učňů není dána chlapci, ale tím, že většina kvalitních žáků jde na gymnázia.
A ti co se nikdy neučili a učit nechtějí jdou na učňák. Chtějí dělat rukama a to jsou především chlapci.
Odborným vzděláváním jsou děvčata znevýhodněna - nabídka pro ně je mnohem menší(gympl, zdravka, pedák, ekonomka) než pro chlapce(řemesla, průmyslovky). Stále není běžné děvče na chlapeckých oborech.

Zručný školník řekl(a)...
23. dubna 2019 v 13:58  

Pane Vaňku, kam na ty bludy chodíte? Zkuste si najít nějaká data!
Uvedu Vám zde jen doložitelný vývoj podílů žáků nastupujících do jednotlivých druhů škol (od roku 1990 do 2018):
Gymnázia: z 16% na 22,3%
SOŠ: z 27% na 42,5%
SOU s maturitou: z 5% na 5,9%
SOU bez maturity: z 52% na 29,4%
Každý si jistě udělá obrázek sám :-).
Zdroj potíží je třeba hledat úplně někde jinde. Neskutečný nárůst počtu SOŠ s maturitou, populační křivka, změna struktury průmyslu a trhu práce, změna myšlení a nálad ve společnosti, chování zaměstnavatelů, možnost pracovat v zahraničí atd.

mirek vaněk řekl(a)...
24. dubna 2019 v 8:02  

Čísla zručného školníka nehodlám rozporovat. Ale nebavíme se o počtech, ale o struktuře oborů. Můj pohled je zdola - od učňů. A tam děvčata zachraňují ekonomky, zdravky, pedáky - maturitní SOŠ.
Kdežto na učebních oborech jsou hlavně kluci.(kadeřnic, zahradnic a kuchařek zas tolik není). Což má vliv i na neoblíbenost matematiky a odpor proti povnné maturitě z matematiky.
Nárůstem počtu především ekonomických oborů v 90. letech došlo k odlivu děvčat z učebních oborů.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.