"Chybí systematická příprava učitelů pro práci s nadanými dětmi. Pokud se najde výjimka, kdy škola umí a chce pracovat i s mimořádně nadanými dětmi, není pro to dostatečná finanční podpora," říká předsedkyně Společnosti pro talent a nadání Eva Vondráková. Ve školách je podle ní řada dětí, které nepracují na úrovni svých možností a ve výuce se nedozvídají nic nového. Nadané děti přitom vyžadují větší pozornost, citlivý přístup i větší množství podnětů. Tématem se zabývá deník Aktuálně.
Eva Vondráková (linekdin.com) |
Martin Herman, který v roce 1978 emigroval do Spojených států, vymyslel v rámci nadace American Fund for Czech and Slovak Leadership Studies (AFCSLS) program pro nadané děti žijící v Česku a na Slovensku. Zároveň v Praze podpořil založení Centra pro talentovanou mládež, jehož úkolem je mimo jiné vyhledávat nadané děti, které by o kurzy mohly mít zájem.
Program je pro děti a studenty, kteří se chtějí vzdělávat i nad rámec standardní výuky. Jenže od samého začátku prý naráží na nevoli českých úředníků i některých ředitelů škol. "V českém prostředí, kde se razí rovný přístup ke vzdělávání, jim naše placené kurzy připadají selektivní a proelitářské. My ale jen chceme dát studentům příležitost zdokonalit svoje znalosti," uzavírá Herman.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
máme čím dál více dětí postižených a sociálně zanedbaných,ty řešte a ne těch pár nadaných géniů
Učitelé nemají čas pracovat s normálními dětmi. Pro projekty a papírování na výuku a její přípravu čas nezbývá. Nadané děti jsou až ty poslední v řadě. Navíc kromě olympiády a několika málo oborových soutěží práci s talenty nikdo neocení. O kroužky se musí žebrat u vedení (nejsou peníze) nebo je dělat zadarmo. Ministerstvo má problém přispět i na olympiády. Ředitele víc bolí neúspěch u mturity než nadprůměrná úspěšnost.
Nadaného, mírně geniálního studenta ocení a docení zase jen nadaný, mírně geniální učitel. Pro většinu ostatních může být takové dítě i otravné a problematické.
Programy a peníze to nevyřeší. Dokud školství a ředitelé budou výrazné jedince vyhánět ze systému, budou nadané děti odkázané na ty, kteří v systému přežijí.
To je můj příspěvek k akci "Školy v černém".
Okomentovat