Aby fyzikáři učili poutavě a co nejvíc dětí rozumělo světu kolem sebe. Proto vznikl Elixír do škol

pondělí 22. dubna 2019 ·

Fyzika, to je pro mnoho českých dětí možná taková druhá „matematika“ a jeden z nejméně oblíbených předmětů. Často se učí definice zpaměti, počítají příklady dosazováním do vzorečků. „Já sama jsem ve škole moc nechápala, proč se to mám učit. Za celou svou školní docházku jsem neviděla snad jediný pokus,“ říká Petra Prošková, ředitelka projektu Elixír do škol. „Přejeme si, aby dnešní děti zažívaly fyziku jinak, aby skrze prožitek z objevování a zkoumání lépe chápaly svět kolem sebe.“ Rozhovor s Petrou Proškovou přináší magazín Rodiče vítáni.


Petra Prošková (elixirdoskol.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi: Proč vůbec vznikl Elixír do škol?

Elixír do škol, jako projekt, vznikl v roce 2013. Cílem bylo podpořit učitele napříč Českou republikou a umožnit jim skrze kolegiální vzdělávání změnit nebo obohatit výuku fyziky na českých školách. Věříme, že heuristická výuková metoda, která je postavená na objevech a pokusech, je smysluplný způsob, jak u žáků podpořit přemýšlení o světě. Umožní dětem vyzkoušet, jak věci fungují a pomůže jim poutavou formou získat lásku k přírodním vědám. Tato metoda je v protikladu k běžné frontální výuce, kdy učitel pouze předává dětem hotová fakta. Je velmi důležité, aby žák měl prostor objevovat, vytvářet hypotézy a hledáním důkazů je podporovat nebo vyvracet. A proto je tu Elixír do škol. Vytváříme prostředí a příležitosti pro učitele, aby se od sebe navzájem učili, jak takové zážitky sobě i dětem umožnit a učit smysluplně.

Jak to konkrétně děláte?

Za posledních 6 let se nám podařilo vytvořit 24 stálých center po celé České republice, kde se vždy jednou měsíčně v odpoledních hodinách na 2-4 hodiny scházejí dobrovolně a zdarma učitelé fyziky (a to třeba i tělocvikáři) ze základních a středních škol z okolí. Každé centrum má na starost vedoucí, což je vždy zkušený učitel. Ten vybírá spolu s účastníky témata a připravuje program založený zejména na experimentech. Všichni vedoucí si zakládají na tom, aby účastníci odcházeli s jasnými a jednoduchými tipy na pokusy, které mohou hned druhý den využít v hodině. S trochou nadsázky se dá říct, že na experimenty, které se v centrech realizují, mnohdy stačí papír, brčka, špejle a plastová lahev.

To, co je v centrech klíčové, je to, že se účastníci učí také od sebe navzájem, sdílejí spolu nápady a tipy na aktivity, které fungují, diskutují o principech a metodách hodnocení a reflexe výuky. Přirozenou součástí setkání jsou debaty, co nového ve škole, s čím se kdo potýká, co se komu daří … V Elixíru naleznete i tzv. létající centra, kdy vedoucí v reakci na konkrétní poptávku učitelů z jiného regionu za nimi vyjíždějí.

Jací učitelé se do Elixíru zapojují? Není to tak, že do centra zavítají hlavně ti, kteří jsou aktivní a už teď učí fyziku dobře?

V Elixíru nedělíme učitele na dobré a špatné – nehodnotíme. Věříme, že každý učitel dělá svou práci tak, jak jen nejlépe dovede. Někteří po dobu své praxe prostě zakotvili hlavně ve frontální výuce, něco se naučili na pedagogické fakultě, něco odkoukali, když sami chodili do školy a toho se pak ve své výuce často drží. Možná by i rádi změnu udělali, nechali děti, ať si na věci přicházejí samy, ale obávají se, že je toho pak nenaučí dost. Otázkou zůstává, zda ta obava je oprávněná. Účast v Elixíru a také v Heuréce, což je dvouletý program Matematicko-fyzikání fakulty Univerzity Karlovy, jim může pomoci udělat ten pomyslný první krok, ukáže jim cestu a dá jim příležitost věci zkoušet.

Zjistili jsme, že kantoři si o užitečných programech řeknou mezi sebou a tahle cesta je i ta nejlepší pro reference a dává nováčkům impulz k tomu, do centra přijít. Za loňský rok se tak do Elixíru připojilo 150 nových učitelů. Celkově už některý z programů Elixíru nebo Heuréky navštívila asi tisícovka ze zhruba 4.000 fyzikářů na českých školách. Věříme a vidíme, že se věci dávají pomalu odspodu do pohybu. Změna má naději.


Celý text naleznete zde

7 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
23. dubna 2019 v 6:03  

Uz jsem si tak nejak zvyknul, ze bezne celebrity se svoji matematickou ci fyzikalni tuposti chlubi… U vedouci takoveho projektu to furt trochu prekvapuje…

Pred 30 lety na ZS jsme mivali ve fyzice demonstracni experiment skoro kazdou hodinu + 4 laborky do roka… Dost mozna to bylo centralne narizene…

"Často se učí definice zpaměti, počítají příklady dosazováním do vzorečků."

Ono definici vetsinou neodvodite… Vzorecek obvykle jo, ale budto potrebujete nejakou obecnou teorii a matematicky aparat o chlup slozitejsi, nez potrebujete k "vrazedne" cermati maturite, nebo tak dvacet let experimentovani a pomerne jasnou hlavu, jako meli treba Ohm nebo Faraday nebo nekdo jiny asi tak z tisicovky lidi v dejinach… Pro 90 % deti na druhem stupni ZS je dosazovani do vzorecku adekvatni ukol, ktery je rozviji.

mirek vaněk řekl(a)...
23. dubna 2019 v 9:15  

Zametání schodů odspodu sice taky funguje, ale neskutečně se nadřete.
Je hezké ukazovat pokusy učitelům. Ale bývaly doby, kdy žáci měli praktika a pokusy prováděli sami.
Dnes dělení tříd na praktika probíhá možná na některých gymlech či školách, kde má ředitel pochopení a peníze. Prvně se dělí jazyky, pak TV a ICT. Na fyziku nezbývají peníze.
Co se týká vybavení, pokud nemá škola staré soupravy, tak nemá moc šancí. Nové soupravy na žákovské pokusy - to lítají miliony.
Takže všechny aktivity jsou hezké, ale je to jen takové by to mohlo být, kdyby.
Provádění pokusů a přímá pozorování v hodinách nic nenahradí. Zvlášť dnes, kdy se děti od mobilu neodtrhnou a padat jablko nikdy neuvidí.
Takže v rámci úspor a nedostatku fyikářů to spíš vypadá na další omezování hodin fyziky. Neboli ekonomická pakritéria(ušetřit za každou cenu) vítězí.

tyrjir řekl(a)...
23. dubna 2019 v 11:12  

Petra Prošková
Leader-Inspirer focused on people, teams and ideas development
Česká republika

Pracovní zkušenosti
Elixír do škol, z. ú.
Elixír do škol - leader
Název společnosti Elixír do škol, z. ú.
Data pro zaměstnání 9/2017 – do současnosti
Délka zaměstnání 1 rok 8 měsíců
LokalitaPrague, The Capital, Czech Republic
Podporujeme kolegiální vzdělávání učitelů.
Od roku 2013 vytváříme podmínky pro smysluplnou výuku fyziky a digitálních technologií.
Děkujeme našim partnerům - Nadaci České spořitelny, Nadaci Jablotron, společnostem Inventi a LEGO Education, MFF UK Praha, spolupracujícím školám a učitelům, kteří dělají skvělou práci.

Vzdělání
VŠE, Praha
Název diplomu Inženýr (Ing.)

Licence a certifikace
Emoční leadership
Vydavatel
Kresba a malba pravou mozkovou hemisférou
Vydavatel Serafin

Dobrovolnické pracovní zkušenosti
Business Leaders Forum
Mentorka
Název společnosti Business Leaders Forum
Období výkonu dobročinné práce 2/2016 - 9/2016
Trvání výkonu dobročinné práce 8 měsíců

Oblast iniciativy Vzdělání
Czechitas
Karierní koučka a mentorka v rámci #Digitální Akademie
Název společnostiCzechitas
Období výkonu dobročinné práce 1/2017 - 12/2017
Trvání výkonu dobročinné práce 12 měsíců
Oblast iniciativy Vzdělání

Dovednosti a jejich potvrzení
Leadership
7 potvrzení dovednosti Leadership 7
Potvrzeno 3 z kolegů uživatele Petra ze společnosti ČSOB

Training
Zobrazit 4 potvrzení dovednosti Training 4
Potvrzeno 2 z kolegů uživatele Petra ze společnosti ČSOB
Painting
Zobrazit 3 potvrzení dovednosti Painting3
Martina Brixí a 2 další spojení potvrdili tuto dovednost

Zobrazit více Zobrazit všechny dovednosti uživatele Petra

Dosažené cíle
Petra absolvoval(a) 1 kurz 1
kurz

Postgraduální studium bankovnictví
Petra má 1 publikaci1
publikace

Koučování týmu - Jak my to vedeme

https://www.linkedin.com/in/petra-prošková-49242a95/?originalSubdomain=cz

tyrjir řekl(a)...
23. dubna 2019 v 11:13  

Lidé v Elixíru a kontakty

https://www.elixirdoskol.cz/kontakt/

tyrjir řekl(a)...
23. dubna 2019 v 11:21  

Bublina dotovaného Elixíru do škol rozfouká hladinu rozpočtově a organizačně Mrtvého školského moře?

Tohle vše vcelku dlouhou řadu let fungo(vá)valo ve všech předmětech (včetně okresních a krajských metodických kabinetů, včetně celorepublikově organizovaných soutěží pedagogické tvořivosti pro učitele autory učebních pomůcek od okresních kol po kola celorepubliková, včetně olympiád pro žáky, včetně systému volitelných předmětů a zájmových kroužků zdarma, včetně vcelku dobře vybavených kabinetů, z nichž mnohé školy "žijí dodnes" atd., atd.), dokud to nenasytní a velkohubí aktivisté systematicky nezlikvidovali pod záminkou sice dotované ale obsahově, organizačně ani finančně nedotažené tzv. kurikulární reformy a dalších předem neověřených a nedobře zajištěných věcí. Teď tu máme nějaké dotované pidiprojektíky elixírového typu nebo třeba Hejného metodu. Měníme školy ze zařízení vzdělávacích na zařízení výchovná, slevujeme z vědy i z požadavků na učitele a žáky. A někteří osiřelí rektoři a učitelé se u toho tetelí blahem a nechápou možná, že jejich dotované pseudokonstruktivistické mikroklima celkový problém aktivistické devastace školství neřeší.

Ten pan plzeňský rektor má vlastně tak trochu pravdu: Učitelé si za to mohou tak trochu sami, když si tenhle všechen šlendrián nechali a dosud nechávají od MŠMT a PedF jen tak líbit. Obávám se jen, že takhle on to asi nemyslel, když se tak trochu přidává na stranu těch, kteří lamentují nad učiteli namísto toho, aby řešili výše zmíněné základní problémy...

DOTOVANÝ KONSTRUKTIVISMUS V PRAXI: BEZ NÁHRADY JSME ZRUŠILI ŠKOLSKOU SILNIČNÍ A ŽELEZNIČNÍ SÍŤ PÉČE O DVPP A PO TÉMĚŘ 20 LÉTECH Z PEDAGOGICKÝCH FAKULT CHVÁLÍME SOUKROMÉ BUDOVATELE PĚŠINEK A HANÍME PŘITOM UČITELE...

Tzv. Elixír do škol je soukromá nadační aktivita vzniklá v roce 2013 poté, co MŠMT bez náhrady kolem roku 2000 zlikvidovalo zrušením okresních a krajských Pedagogických center předtím fungující systematickou péči o učitele všech aprobací. Marných dílčích snah o jejich znovuvytvoření bylo v uplynulých 10 15 létech mnoho. Bohužel bez výsledku.

http://www.kcdpv.cz/projekty/rozvoj-a-podpora-kvality-ve-vzdelavani/ka3-vytvoreni-metodickych-kabinetu-vzdelavacich-oblasti/
https://www.elixirdoskol.cz
https://www.elixirdoskol.cz/kontakt/

Tzv. Elixír do škol je sice chvályhodná avšak jen dílčí aktivita nevládní neziskové organizace (soukromá nadace) zaměřená jen na fyziku a digitalizaci. Neřeší systémou nedostatečnost DVPP zaviněnou MŠMT a pedagogickými fakultami. Hloupost, se kterou někteří vedoucí činitelé z pedagogických fakult tyto závažné nedostatky přehlížejí a haní přitom učitele, je myslím podivuhodná.

Přeji panu Portwynovi a dalším uživatelům fyzikální pěšinky příjemné čtvrtky. Škoda že je nemají i všichni učitelé všech předmětů v celé republice. Přál bych si jen, aby ti, kteří vidí výše popsaný neuspokojivý stav, nebyli provozovateli a milovníky veřejně rozpočtově i soukromě dotovaných konstruktivistických pěšinek prohlašováni za diverzanty pěšinek...

http://www.ceskaskola.cz/2019/04/dekan-pedagogicke-fakulty-za.html

tyrjir řekl(a)...
23. dubna 2019 v 11:39  

Nelíbí se mi, jak rádi se někteří učitelé od ZŠ po VŠ nechávají koučovat z tzv. neziskovek a od médií namísto toho, aby se o tyto zlepšení výuky ve všech školách a ve všech předmětech rozhodněji sami zasadili. Namísto toho, aby se i s těmi neziskovkami a médii rozhodněji postavili proti systémovému nepořádku zaviněnému MŠMT a PedF. Nemám nic proti užitečným soukromým aktivitám, mezi něž Elixír patří, ani proti učitelům, kteří v nich působí. Vadí mi ten systémový nepořádek a to, že proti němu MŠMT, PedF, učitelé a média rozhodněji nebojují. Vadí mi i to, že kdo na ten systémový nepořádek poukáže je nálepkován tak, jako v diskusi u výše citovaho článku.

J.Týř

Nowak řekl(a)...
23. dubna 2019 v 17:18  

Jak se stát koučem? - ebook zdarma!
https://zivotjakohra.clickfunnels.com/optin26465835?fbclid=IwAR1K1z-oTuhxyVAFwIYGEYj_AJvlzXdjhCenGYsZiZ9ypMaaIPSjhHawHW0&utm_campaign=6117840526733&utm_content=6118538353533&utm_medium=cpc&utm_source=Facebook

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.