Zbytečná válka mezi rodiči a učiteli. Inspektoři řeší tisíce stížností

pondělí 25. března 2019 ·

„Rozhodně doporučuji vnímat rodiče jako partnery, jde nám přece o to samé. Pokud škola s rodiči bojuje, nemůže vyhrát a odnáší to hlavně dítě. Nezdravý je i klientský přístup. Škola není autoopravna, a přestože jsou rodiče největší odborníci na své děti, protože je nejlépe znají, vzdělávání víc rozumí učitelé. Partnerství je proto jednoznačně nejlepší cesta,“ říká v reportáži iDNES Zuzana Labudová z obecně prospěšné společnosti Osvětová beseda, která pořádá pro učitele kurzy.


Zuzana Labudová (linkedin.com)
Podle České školní inspekce (ČŠI) sice v loňském roce stížností ze stran rodičů ubylo, ale dlouhodobě je jich počet stále vysoký. Výjimkou nejsou ani opakovaná udání nebo trestní oznámení.

„V případě ZŠ a SŠ si rodiče nejčastěji stěžují na to, že nesouhlasí s hodnocením, na komunikaci, na kvalitu a atraktivitu výuky, na přetěžování žáků ve vyučování, na probírání učiva, které není součástí školního vzdělávacího programu, na nerespektování speciálních vzdělávacích potřeb dětí nebo na nedostatečně individuální přístup, který by zohledňoval specifika jednotlivých dětí,“ vyjmenovává náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.

V případě mateřinek rodičům nejvíce vadí nucení dětí ke spánku nebo nedostatečný pobyt dětí venku. Společným jmenovatelem více než čtyřiceti procent veškerých stížností jsou pak nedostatky ve vzájemné komunikaci.


Celý text naleznete zde

10 komentářů:

laimes řekl(a)...
25. března 2019 v 8:00  

„V případě ZŠ a SŠ si rodiče nejčastěji stěžují na to, že nesouhlasí: 1/s hodnocením,
-doporučuji klasifikační vzorec 1-2-2-3
2/na komunikaci,
-vypracujte si 5 mustrů e-mailů (sms) a ty jeden měsíc opakovaně rozesílejte ,vaše číslo bude z jejich mobilů brzy odstraněno
3/na kvalitu a atraktivitu výuky,
-zadejte 3 naprosto idiotské progžektové "euroúkoly",které zaměstnají nejen celé rodiny ale i sekterářky a podřízené ve firmách
4/na přetěžování žáků ve vyučování,
-pro plnění vámi zadaných úkolú (ne více jak 3 za hodinu) povolte používání mobilů
5/na probírání učiva, které není součástí školního vzdělávacího programu,
-řekněte rodičům, že se tímto věnujete navíc jejich nadanémmu skorogeniálnímu dítěti, a pokud jsou proti, že s tím přestanete a jejich génij zhloupne,ale nejste proti ,protože je to zvaší strane mizerně placená nadstandardní oběť
6/na nerespektování speciálních vzdělávacích potřeb dětí nebo na nedostatečně individuální přístup, který by zohledňoval specifika jednotlivých dětí,
-zde odkažde rodiče na vedení školy a dejte jim několik dobrých rad typu : aby požadovali po řediteli asistentku,přeřazení dítěte do jiné třídy,nákup nových,moderních , kvalitnějších (drahých) pomůcek...

Petr řekl(a)...
25. března 2019 v 9:28  

K doporučením pana laimese se asi nemá cenu vyjadřovat.
Nejhorší na celé věci je fakt, že ČŠI řeší i anonymní stížnosti typu jpp (jedna paní povídala).
Zde by ČŠI pomohlo následující:
1) anonymy házet do koše
2) telefonicky stížnosti nepřijímat
3) co se týká neanonymních písemných stížností (e-maily pouze s elektronicky podepsané)- vybírat kauci, která by se stěžovateli vracela jen v případě, že stížnost je vyhodnocena jako důvodná. V případě nedůvodných stížností by kauce propadla státu.

Rázem by s tisíců stížností byly stovky, možná desítky.

Kantorům bych doporučil řádně s rodiči komunikovat, popřípadě zapojit vedení školy do komunikace. Vše řádně dokumentovat, čímž do budoucna předejdou různým nepříjemným dotazů z řad represivních institucí.
Vím, jsou placeni za učení a ne za "úředničinu".
Pak je možnost jít do montovny na pás za 40 litrů hrubého na tři směny :-)
PetrK

Petr řekl(a)...
25. března 2019 v 9:30  

Rázem by z tisíců ---
ach "ten můj češtin" :-)

Unknown řekl(a)...
25. března 2019 v 9:57  

Kantorům bych doporučil řádně s rodiči komunikovat, popřípadě zapojit vedení školy do komunikace...
Vím, jsou placeni za učení a ne za "úředničinu"...
Nikoliv, jsme placeni i za tu úředničinu, jenže štábní kultura škol je VELICE různorodá...A vím i o příbězích, kdy i vedení školy odclonilo uzčitele od konfliktu(neinformovalo ihned postížnosto rodiče a nešdovolilo komunikovat s rodiči a Učitel neměl žádnou ožnost vymanévrovat komunikační šumy, které jsou při reportech dětí rodičům obyvyklé. Rodičům tímto "narostly křídla a konflikt byl zbytečně nafouknut a učitelka zbytečně odejita. Neprofesionalita!!
Osobně bych uvítala dokumentovat veřejný proces vzdělávání (za veřejné peníze) aspoň formou audia...pak by byla jasná skutková podtata všech událostí... a děti by byly ukázněnější...a učitelé nakonec také. Velký bratr nás stejně sleduje - kamery máte všude.Rvázve

Petr řekl(a)...
25. března 2019 v 10:31  

"Osobně bych uvítala dokumentovat veřejný proces vzdělávání (za veřejné peníze) aspoň formou audia...pak by byla jasná skutková podtata všech událostí... a děti by byly ukázněnější...a učitelé nakonec také. Velký bratr nás stejně sleduje - kamery máte všude."

Pokud jste učitelka, pak "klobouk dolů" za takový názor, se kterým bych plně souhlasil v té dnešní mnohdy komplikované době.
Kdysi, jako zástupce ředitele na jedné poměrně velké SŠ (750 žáků) jsem z legrace, to slovo podtrhuji, kdysi řekl, že by nebyly špatné kamery ve třídách a tím pádem bych nemusel chodit na hospitace. To bylo tenkrát řevu a stížností u ředitele. Musel jsem pak několikrát vysvětlovat, že šlo o vtip. Od té doby uplynulo necelých 20 let a kamery ve městě "rostou jako houby po dešti" a nikdo se nad tím ani nepozastaví.
Ať se vám všem daří!

PetrK

laimes řekl(a)...
25. března 2019 v 12:21  

základem jest opět fundament!a pořád dokolečka dokola.....
1/ škola státní se státními standardy-stížnosti rodičů řeší ředitel nebo jím pověřený zástupce,případně čši
2/škola soukromá-stížnosti řeší manager pověřený majitelem

1/na škole státní nemá učitel s rodiči co debatovat,o prospěchu jsou rodiče unformováni,klasifikačním programem přístupným přes internet
2/ke komunikaci face to face s rodiči ,kromě ředitele,jsou kompetentní zástupce+vých poradce+psycholog
3/institut třídního učitele zrušit-učitel musí učit a ne vybírat pětikačky či nacvičovat vánoční besídku

mirek vaněk řekl(a)...
25. března 2019 v 12:34  

Pokud přestane ispekce řešit anonymy bude mít čas i na kontrolu.

"na probírání učiva, které není součástí školního vzdělávacího programu"

Snad zkoušení, ne? Probírání učiva se už léta nenosí. A co to je, když není součást ŠVP? Když se žákům zmíním, že v matematice existují nějaké derivace, můžou si stěžovat? Nebo když se občankář zmíní, že existoval Parmenides, bude popotahován, pokud ho nemá uvedeného v ŠVP?
Není to zvěrstvo?

rváčkazvesela řekl(a)...
25. března 2019 v 16:28  

Pane Petře, jsem učitelka ale na konci "kariéry"... Ano, učitelé by byly větší brzdou než GDPR. Ale pomohlo by to hlavně jim. A nejlépe, kdyby měli zaheslované přístupy i rodiče.
Kdybych do toho měla jít osobně, tak bych taky měla jisté "cukání" ale šla bych do toho. Myslím, že máme (všichni) spousty předsudků a vnitřních bariér a bohužel si myslím, že učitelky jich mají nejvíc. Ale určitě jsou zářné tvůrčí a odvážném vyjímky. A těm, kteří by váhali bych řekla:"Představte si, že moderujete třeba nějaký zábavný pořad v televizi...Nebo - což nás ty děti musejí předběhnout i v tom? Kolik jú a heletuberů kolem nás chodí.. a jsou to ještě skoro děti.Jste dobré učitelky, tak to předveďte!!

Petr Portwyn řekl(a)...
25. března 2019 v 21:21  

rváčkazvesela

Budeme všichni jůtuberáci! To bude hustý, woe. Já budu dávat na wevb fotky, jak si čistím zuby a smažím volský voka. Matika je k ničemu, woe. Tohle je kůl!

P. S. Když před cca 10 lety chtěla dát jedna pražská škola na chodby kamery kvůli vandalismu, hulákali rodiče a žáci něco o gestapu.

Petr Portwyn řekl(a)...
27. března 2019 v 6:22  

Jinak ten článek jakoby ani nebyl z českého tisku. Autorka dala dokonce slovo lidem ze škol.
Co se děje?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.