Dokumentarista Tomáš Škrdlant se vydal s kamerou do škol, školek a přípravných tříd mezi děti, učitele i ředitele, aby zjistil, jak to vypadá s inkluzí v českém školství v praxi. Jeho dokument prostě nazvaný Inkluze uvedla Česká televize v úterý 5. března večer. Tomáš Škrdlant ve filmu zpovídá především děti se specifickými poruchami učení (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie…), s ADHD či s Aspergerovým syndromem a dalšími poruchami chování. A pak také žáky různých národností, nejčastěji Vietnamce či Ukrajince, ale také Jordánce či Filipínku. Dokumentu se věnuje deník Aktuálně.
Tomáš Škrdlant (eduin.cz) |
"Tyto problémy mě až tak nezajímaly. Já jsem netočil publicistiku ani diskusní panel, kde by se střetávaly opačné názory. Šel jsem s kamerou do terénu přímo mezi děti, kterých se inkluze týká, a ptal se jich. A u nich to vyznívá pochopitelně značně pozitivně, protože děti jsou navzájem vstřícné k problémům jiných dětí, zkrátka spoustu věcí neřeší. Chtěl jsem umožnit lidem nahlédnout, kam vidět nemůžou, pakliže nejsou denně přítomni ve škole," říká dokumentarista.
Jednotlivé potíže v zavádění inkluze do českého školství vnímá, ale vychází z obecného pohledu, kdy podle něj setkávání různých lidí vede k jejich lepšímu porozumění a tím i lepší spolupráci a vztahům.
Celý text naleznete zde
Dokument si můžete přehrát zde
2 komentářů:
Já si spíše kladu otázku, proč tento dokument nesplnil svůj cíl? Autor totiž nepopsal nejpalčivější problémy inkluze po česku. Vše pak vyznělo tak, že inkluze není žádný problém. Mnoho času bylo věnováno integraci dětí cizinců. S tímto se školství setkává již bezproblémově desítky let. Chyběl vzorek více škol, chyběly tak školy z vyloučených lokalit, školy poblíž ghet, školy z oblastí s vysokou nezaměstnaností. Pak by dokument vyzněl úplně jinak. Chyběli žáci s těžkými poruchami chování, žáci ohrožující své spolužáky, problémoví žáci s PAS hlavně na druhém stupni ZŠ a v období puberty, práce s nimi a reakce kolektivu žáků na jejich chování. Chyběla návaznost na střední školství. Dokument tak vyzněl jednostranně. Pozitivně nemohl oslovit mnoho diváků. Svým způsobem nereflektoval realitu současné inkluze po česku. Nikomu však nechci podsouvat záměr nějaké manipulace tohoto snímku, ale mnohdy to tak vyznělo.
Autorovi navrhuji vyrazit mezi učitele a natočit názory na školství. Pak i mezi lidi a názory na politiku. Bude to mít stejnou vypovídací hodnotu. Dokument o situaci, který ale nic neřeší.
Okomentovat