Ve článku s názvem Angličtina: Proč je důležité začít včas? jsme se zabývali zásadní potřebou přesunout výuku angličtiny do prvního ročníku. Vysvětlili jsme si, proč je právě toto období pro děti ideální, jak dostávají příležitost osvojit si jazyk způsobem, který už se jim nikdy později nepoštěstí, tedy přirozeným osvojováním a odposloucháváním. V závěru jsme si položili otázku: Napadá vás nejméně deset důvodů, proč to právě na vaší škole nejde? (Nás napadá odpověď, že kdo chce, hledá způsoby, kdo nechce, hledá důvody… Ale to by bylo příliš alibistické. Tento článek má za cíl inspirovat, nikoli útočit.) Pokusíme se společně hledat východiska.
To je jistě pádný důvod. Než učitel bez potřebné odbornosti, to raději od toho upustit. Ale – kdo u vás učí povinnou angličtinu od třetí třídy? Takže učitele máte! Jen si nedovedete představit, že by učil i první třídu. To je však jiná kapitola, tento důvod tedy nelze uznat.
2. Nemá kdo učit, i když je škola větší
Škola není zas tak malá, ale přesto nemá kdo učit? Tady promiňte, ale jak dlouho se hodláte ohánět tímto argumentem? Děti prostě učitele na cizí jazyk potřebují a je jistě i v zájmu zřizovatele, aby se kvalifikovaný (a dobrý) učitel našel. Navrhneme a umožníme studium všem mladým, perspektivním učitelům a vytvoříme jim vhodné podmínky. Možná to nebude hned, ale potřeba učitele bude stále naléhavější, tak nač otálet? V nedalekém budoucnu budou všichni učitelé angličtinu muset učit, tak proč to neřešit už teď?
3. Naše paní učitelka na ty malé není…
Několik možností:
a) vyměnit učitelku. Pedagog má být pružný.
b) poslat ji na školení a dohlédnout, aby se to naučila, do důchodu máte daleko (ostatně ona zřejmě také), tak proč nezačít jednat hned?
c) vyškolit dalšího pedagoga z vlastních zdrojů – řešení sice na dlouhé lokte, ale platí to, co u předchozího bodu, stejně se tomu ani vy, ani pedagog nevyhnete.
A už žádné výmluvy!
4. A kdo by mi zaplatil toho učitele?
Opět pardon, tohle je otázka na zřizovatele. Chtějí mít v obci lepší školu, kvalitnější vzdělávání, chtějí přitáhnout lidi? Pak by mělo být v jejich zájmu, aby zbyly prostředky na kvalitního učitele. A nechce se věřit, že byste jim to VY nedokázali vysvětlit…
5. Kde máme vzít další prostředky na učebnice?
Tak tady opravdu nemusíte vynakládat velké finance; co děti hlavně potřebují, nejsou sebekvalitnější učebnice od prvního momentu výuky je laskavý, přirozený přístup učitele, který si s dětmi bude hlavně povídat, zpívat, tleskat, kreslit, vystřihovat, tancovat, hrát, prostě prožívat jazyk – a to vyjde levněji, než celá škála učebnic, nehledě na to, že je to efektivnější způsob, rozhodně pro první dva roky, ať už velká vydavatelství tvrdí cokoliv…
6. A kde mám vzít hodinu na tu angličtinu?
Hmm, tak to může být problém. Vím, že jsou školy, které dokázaly vyčlenit v rozvrhu alespoň jednu hodinu (na úkor českého jazyka), ale zde respektuji názor, že to není možné všude. Ale i na to existuje řešení, najdete jej na konci článku. (Jmenuje se CLIL, psst!)
7. Děkuji, nepotřebujeme, máme kroužek
Tleskám!
Jenže, opravdu tam chodí VŠECHNY děti? Víte, ono nejde o to, uspokojit rodiče, kteří se angličtiny dožadují a ostatní děti, které z nejrůznějších důvodů do kroužku nejdou, takzvaně hodit přes palubu. Že to jinak nejde? Pak ale kladete rafinované nástrahy vašemu učiteli/učitelce, kteří se ve třetím ročníku setkávají s oběma skupinami v jedné třídě – děti rychlejší, z podnětného, uvědomělého prostředí, které asi nebudou mít velký problém s učením, a s dvouletým náskokem před dětmi méně motivovanými, nepodporovanými rodiči, které si s učením hlavu nelámou a navíc velmi brzy jasně vycítí, že tohle už nemohou dohnat. Právě jste z vaší školy vyrobili malotřídku, ve které musí učitel vyvinout obrovské úsilí, aby obě skupiny dostatečně vytížil, a ještě s nezaručeným výsledkem. Opravdu v tom chcete pokračovat?
8. Oni o to rodiče možná ani nestojí…
Pokud jim nevysvětlíte, že váš kantor dětem pomůže zvládnout cizí jazyk tak, aby se na konci školní docházky děti domluvily, aby uspěly na středních školách, aby měly samy ze sebe radost, tak o to možná stát nebudou. Ale jen malá část rodičů nepochopí, že je to ke prospěchu dětí, že i je to bude stát méně úsilí a nervů, když budou děti jazyk zvládat ve škole přirozeně, spontánně a rády. Zásadní ale je, vysvětlovat jim toto dříve, než se dítě začne jazyk učit a než rodič zaujme negativní stanovisko!
9. A dejte mi pokoj!
Fungovalo to celé roky, bude to fungovat i dál A to máte pravdu. Systém se nezhroutí. Jen se budou hroutit děti, které by mohly dostat lepší šanci se naučit dorozumět cizím jazykem, a tím by se některým mohl otevřít svět možností, o kterých se nám ani nezdálo. Zkoušela jste se vy, paní ředitelko, nebo vy, pane řediteli, naučit anglicky? (Vy s aprobací angličtiny máte teď chvíli pauzu). Vzpomínáte si, kolik práce vám to dalo, jaké úsilí jste museli vyvinout, než jste aspoň trochu pronikli do tajů jazyka? A domluvíte se k vaší vlastní spokojenosti? Blahopřejeme! Ale, kolik dětí má takové možnosti, takové podmínky, takovou motivaci se jazyk naučit. Opravdu jim chcete zabouchnout dveře?
Vždyť stačí se jen maličko zamyslet a zkusit najít řešení.
10. Proč to nepřijde jako nařízení seshora?
Toto je jediná otázka, na kterou vám neumíme odpovědět. Možná by stálo zato se zeptat. Dnes, příští měsíc, za rok. Dokud někomu nedojde, že existuje vlastně jednoduché, účinné řešení…
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
Slova Karla Kryla:
"Učí-li se nějaký cizí jazyk povinně, je to jazyk okupantů."
V češtině jim to nejde, v matematice jim to nejde a vy jim tu hlavičku chcete zkazit už v první třídě? Anglicky se každý student naučí nejlépe až po páté třídě. Až umí přečíst a rozumět české větě.
Jediný důvod, proč to chcete mít v první třídě, je jakási podivná představa, že to dětem jde. A taky proto, abyste měli lehčí práci. Prázdný džbán se plní nejrychleji...
1/učit VŠECHNY žáky cizí jazyk je nesmysl,prostě na to nemají iq
2/jazyk se má učit intenzivně 2(inteligentní)-4(pracovitý) roky více je nesmysl
3/učení jazyka stojí a padá s pravidelným drilováním a procvičováním slovíček-pak gramatika -konverzace je až na konci řetězu
4/proč Angličtina? nejsme národ světoběžníků jako Poláci ,češi sedí na zadku doma,na dovolené v chorvatsku se domluvíme česky
5/pokud cizí jazyk tak němčina -pro obyvatele severních,západních,jižních čech a jižní moravy pro práci v něnecku
jinak je zde 3500 německých + rakouských firem,co tam s angličtinou?
6/angličtinu potřebují pouze vysokoškoláci a to ještě ne u všech oborů
Pane laimes, k těm německým firmám: V jedné OBROVSKÉ mezinárodní (avšak převážně německé) firmě na všech pracovištích v Rakousku je projektovým jazykem angličtina. ////
e kocourel a říkám snad něco jiného?
Okomentovat