„Byť nejsem šťastný z toho, že každou chvilku děláme změny ve státní maturitě, protože jsem zastáncem stability v systému, myslím si, že toto je krok správným směrem… Navíc nejenom já, ale ani studenti nebo odborná veřejnost nejsou přesvědčeni o tom, že je přínosné centrálně hodnotit slohy. Nemyslím si, že bychom tím dosáhli nějakého objektivnějšího hodnocení. Myslím, že tato chvíle je vhodná k tomu, vrátit hodnocení slohů zpátky do škol. Neznamená to, že se snižuje laťka u maturit, znamená to, že ta část, která podle mého názoru na školu bytostně patří, se na ni také vrací,“ říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz ministr školství Robert Plaga. Kromě změny maturit mluví v rozhovoru také o inkluzi, sporu s hejtmany o cut-off score, revizi RVP nebo zavádění nového předmětu „technika“.
Připravil jste také vyhlášku, která má omezit počet asistentů pedagoga ve třídách, čímž by mělo dojít ke snížení nákladů na inkluzi. Kolik tedy letos bude stát?
Společné vzdělávání funguje tam, kde je asistent propojen velmi dobře s učitelem. Proto bychom chtěli, aby tam, kde je to možné, docházelo v maximální možné míře ke sdílení asistenta pedagoga ve třídě. Co se týká konkrétních úspor, tak ty samozřejmě mohou nastat, až vyhláška vstoupí v účinnost, což by mělo být ideálně někdy v tomto roce.
Inkluze se týká více než 70 tisíc dětí a studentů. Nejsou to děti, které byly doteď ve speciálních školách a které někdo přesunul do běžných škol. Prostředky určené na inkluzi jdou do dětí, které už ve školách byly a jenom se jim teď dostává větší podpory. Pojďme se bavit o tom, jestli podpora nemůže být lépe zacílená, jestli nemůžeme učitelům víc pomoct v tom, aby to zvládali, ale debata o škrtání peněz na inkluzi je lichá, protože to nejde.
Plánujete nějaké další změny týkající se inkluze?
To, co nejde a nepůjde řešit vyhláškou, je to, že musíme najít nějaký způsob lepší práce s dětmi, které mají poruchy chování a mohou mít negativní dopad na ostatní děti v kolektivu, a tam, kde to nefunguje tak, jak by mělo.
Když jsem se vás loni ptala na to, jakou máte vizi, jak by mělo vypadat české školství a kam by mělo směřovat, byl jste v demisi a říkal jste, že to řeknete až ve chvíli, kdy budete ve vládě s důvěrou. Tak už to víte?
Byl bych rád, abychom dokázali najít celospolečenskou shodu na zadání toho, co má být výsledkem snahy vzdělávací soustavy, jak má vypadat absolvent budoucnosti. Tomu bychom měli přizpůsobit všechny kroky v tom, co můžeme ovlivnit - což je tvorba rámcově vzdělávacích programů, zajištění podmínek, jako je dostatek peněz, pravidla pro spravedlivé odměňování.
Asi se nedostaneme ke shodě jako ve Finsku, kde si nikdo nedovolí zpochybnit směr vzdělávací soustavy, přestože se vymění vedení resortu nebo politická reprezentace, ale mělo by to být ambicí - najít to, co nebude dále zpochybňováno, a tímto směrem posouvat českou vzdělávací soustavu.
Celý rozhovor naleznete zde
1 komentářů:
"Prostředky určené na inkluzi jdou do dětí, které už ve školách byly a jenom se jim teď dostává větší podpory. Pojďme se bavit o tom, jestli podpora nemůže být lépe zacílená, jestli nemůžeme učitelům víc pomoct v tom, aby to zvládali, ale debata o škrtání peněz na inkluzi je lichá, protože to nejde. "
Nevím, jestli jde jen o děti, které na ZŠ byly. Mám obavu, že ne. Střední školy dostávají trochu víc peněz, to je fakt.
"musíme najít nějaký způsob lepší práce s dětmi, které mají poruchy chování a mohou mít negativní dopad na ostatní děti v kolektivu, a tam, kde to nefunguje tak, jak by mělo"
Ano souhlas. Ale funguje to vůbec někde? Nebo je to jen úspěšná Potěmkiáda. Problém nebudou jen děti s poruchami chování vrozenými, ale čím dál víc podporujeme poruchy chování získané.
"mělo by to být ambicí - najít to, co nebude dále zpochybňováno, a tímto směrem posouvat českou vzdělávací soustavu."
Zde to tak složitě nevidím. Čeho má být dosaženo je asi jasné. Produktivní občan, společensky flexibilní a seberozvíjející. Ale kolik to bude stát a jsou na to zdroje? Tam bude problém.
Okomentovat