Když žáci mostecké Základní školy profesora Z. Matějčka přijdou ráno na vyučování, musí vypnout mobilní telefon. Zapnout ho mohou až při odchodu domů. O tom, zda by se mobily měly ve školách zakázat plošně, v Senátu diskutovali odborníci na konferenci, která se věnovala tématu digitální demence u dětí. Informují Hospodářské noviny.
Alena Dernerová (senat.cz) |
Podobné zkušenosti má i dětský psychiatr z pražské motolské nemocnice Michal Goetz. Každá rodina by podle něj měla pro používání mobilů nastavit pravidla, o kterých se pak už nediskutuje.
Na konferenci v Senátu však zazněly i hlasy proti. Podle Jana Kršňáka, který na téma pořádá workshopy pro rodiny, by se moderní technologie ve školách měly využívat hlavně při vyučování. „K tomu se hodí je ve škole mít a nechat žáky a studenty používat je tak, jak potřebují,“ řekl s tím, že to k životu v 21. století patří.
Celý text naleznete zde
Tématu se věnuje také iDNES.cz
20 komentářů:
Čeho se zastánci mobilní svobody bojí?
Že to co umí již čtyřletí jedinci, se jiní nenaučí?
Že se jiní (již dementní jedinci) budou chvástat na ty nedementní?
Že by se děti snad naučily lépe číst a komunkovat?
Že by si neužily svobody v ranném věku, protože budoucí zaměstnavatelé to při práci nestrpí?
Že poklesne prodej digitální techniky?
Že se sníží závislost? (i "dospělých" rodičů)
Že se již dementní většina lépe ovládá, manipuluje, hlídá a sleduje?
Přece důležitým aspektem, milá Eny Gmo je skutečnost, že žáci ze sociálně vyloučených lokalit budou mít mobily sotva se 32GB dat, zatímco děti zbohatlíků až 512 GB. Této nerovnosti zabráníme zákazem mobilů, aby nebyla vidět.
Zákazy nic neřeší.
Existuje efektivní řešení - stanovit jasná pravidla užívání mobilu ve škole. V článku takový příklad je.
To je jedna cesta.
Druhou cestou je zapojení mobilů do výuky. Mohou při vlastivědě při výuce o různých regionech ČR nahlížet na fotky z toho regionu, aby si upřesnili své představy? Ano? Ne?
A to nás brzo čeká další oříšek - virtuální realita.
Naopak, zákaz řeší vše. Pořád nechápu, o čem se tady diskutuje. Trochu to připomíná - proč se učit číst, když vám to každý mobil přečte.
A s virtuální realitou další propad schopností a dovedností a zvýšení manipulovatelnosti.
Naše školství není nic jiného, než žáby v hrnci s vlažnou vodou, pod kterou je plamen. Až si uvědomí, že se vaří, už se nezachrání. Než se tak stane, budou žáby tancovat a oslavovat své schopnosti, které schopnostmi nejsou - například ovládat mobilní telefon.
A dívat se na obrázky krajiny na mobilu? Proč ty děcka vůbec taháte do školy? :D
Pane Pelikáne,
zákazem nevyřešíte skutečně nic. Krást a vraždit je také zakázáno. No a jaký je výsledek?
To je jako s nožem. Problém není v noži, ale v tom, jak se s ním zachází.
Nepsal jsem o dívání na obrázky krajiny, ale sledování obrázků z daných regionů. Z jižních Čech je na Ostravsko skutečně daleko.
A pokud máte skutečně strach o vzdělávání, tak si přečtěte Vaši větu: "Proč ty děcka taháte do školy?" Tím jste tomu dal jaksi korunu.
Děkuji, přesvědčil jste mě.
Krást a vraždit je také zakázáno. No a jaký je výsledek?
Super, povolíme to.
To je jako s nožem. Problém není v noži, ale v tom, jak se s ním zachází.
Bezesporu. A voda teče směrem dolů a po přemíře alkoholu bývá kocovina.
Nepsal jsem o dívání na obrázky krajiny, ale sledování obrázků z daných regionů. Z jižních Čech je na Ostravsko skutečně daleko.
Aha.
A pokud máte skutečně strach o vzdělávání, tak si přečtěte Vaši větu: "Proč ty děcka taháte do školy?" Tím jste tomu dal jaksi korunu.
Díky za poklonu.
Co jste mi chtěl, prosím, sdělit?
Pane Brome, tady se občas mluví žargonem. Na to si zvyknete. (Po pravdě, je to to nejméně strašlivé, co vás tady ze všeho strašného může potkat.) Osobně to považuji za dobrý jazykový prostředek, jak něco expresivně vyjádřit. A taky občas používám. Riskujete samozřejmě, že to někdo/všichni nepochopí, a budou považovat za hrubku, ale čert to vem.
Uznejte, že „Proč ta děcka taháte do školy?“ už nemá takové grády.
A „Proč ty děti vodíte do školy?" zní v této souvislosti dokonce poněkud divně.
Děkuji.
Budiž mi útěchou, že málokdy hrubka význam umenšuje, je-li.
I hrubky vem (občas) čert...
No, mně chytrý telefon ani nedovolili, prý jsem sama chytrá až moc, takže můj postoj je jasný – žádné mobily. Navíc je to věc, která byla vynalezena pro zábavu (lenost), na rozdíl od PC. Proti technologiím se nijak nevyhrazuji – třeba představa mechanického psacího stroje je pro mě docela děsivá –, nicméně ani mě nijak zvlášť nenaplňují, nemám na ně zrovna moc času. O virtuálním světě ani nemluvě. Podle mého je ve výuce potřeba například pouze občasné promítání, s tím, že dřívější diaprojektor nahradil dataprojektor. Po vynálezu televizoru se tento taky nezačal ve škole využívat. A je plno zajímavějších věcí, které se dají ve výuce dělat, mobily netřeba.
Mimochodem - o tom i jiném jsme chtěli jiným kanálem.
Já odpověděl.
Mám ze školení o pregramotnosti pořád mrazení v zádech.
Na co mobil ve výuce, když všichni mohou hledět na interaktivní tabuli, na které si přes internet najdete obrázky do zeměpisu (včetně map), slovíčka do jazyků, gramatiku a pravopis češtiny, pustíte si přes ni video, ukázky z divadel, filmů, písničky (karaoke s texty), nahrávky k učebnicím i samotné učebnice, různý výukový materiál pro odborné předměty? Pak nemusí mezi dětmi vznikat žádné třenice ohledně značek a kvalit jejich mobilů.
Na další výuku s nejnovějšími technologiemi se školy vybavily již tablety, na kterých se mohou děti navzájem natáčet na videa, dělat společná fota z výuky, vytvářet texty, pracovat se cvičeními ap.
Nevidím žádný důvod k tomu, aby ve výuce používali žáci vlastní mobily.
Jedna věc je technologie využívat a jiná je být technologiemi manipulován a drogován.
Mobil je pomůcka a zábava. Na rozvoj mozku má v dětství vliv spíše negativní. Neboli nerozvíjí ho, když by se rozvíjet měl. Neuspěje u mě argument typu, proč se učit chodit, když máme pojízdný vozík, na kterém se tak krásně jezdí. Proto do určitého věku nemá ve škole co dělat. A i rodiče by měli být opatrní, pokud jim záleží na rozumu dítěte. Pokud chtějí mít od dítěte pokoj, aby neotravovalo, pak je mobil ideální řešení. Pak se ale nemůžou divit, co z něj vyroste. Ve vyšších ročnících už může mobil ve výuce pomoci, k hledání informací a používáním aplikací.
Ale na řadu vyžití potřebujete pořádnou obrazovku a tam je PC nenahraditelný.
Pane Pelikáne,
chtěl jsem Vám napsat, že zákazy ještě nikdy nic nevyřešily. Toť zkušenost. I naši ctění předkové moudře říkali, že zakázané ovoce navíc nejvíce láká.
Bohužel se pohybujete ve dvou extrémních polohách zákaz x povolení. To je pro mě poněkud úzká plocha. Osobně vidím řešení v cílené práci s mobilem, abychom mohli žáky učit jeho výhody, ale také jeho rizika.
Paní Brandtnerová,
zdravím a děkuji za informace.
Pamatuji začátky České školy a zdejší debaty byly skutečně někdy hodně ostré. :)
Zdeněk Brom:
Můžete prosím uvést neextrémní variantu, tj. ani zákaz, ani povolení?
Neexistuje dostatečný důkaz pro tvrzení, že moderní informační technika výuku ve škole zlepšuje. Naopak vede k povrchnějšímu myšlení, rozptyluje pozornost a navíc má různé nežádoucí vedlejší účinky, sahající od pouhé poruchovosti až po dětskou pornografii a násilí. To vše vyplývá z toho, jak na náš mozek působí duševní práce, a z důsledků nahrazení duševní práce počítačem. Proto ve prospěch počítačů a internetu ve školách nesvědčí ani jejich účinek, ani důsledky jejich zavádění.
Kdo přesouvá duševní práci na digitální nosiče dat nebo do mraků, má kromě menšího bezprostředního vytížení mozku ještě další problém. Stav motivace ke vštípení si nových věcných obsahů se mění. Když víme, že je něco někde uchováno, už si s tím „nelámeme hlavu".
Manfred Spitzer – Digitální demence. Jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Přeložil František Ryčl. Brno: Host 2014. ISBN 978-80-7294-872-7
Podle Jana Kršňáka, který na téma pořádá workshopy pro rodiny, by se moderní technologie ve školách měly využívat hlavně při vyučování. „K tomu se hodí je ve škole mít a nechat žáky a studenty používat je tak, jak potřebují,“ řekl s tím, že to k životu v 21. století patří.
Fakt by mne zajímalo, jak by chtěl pan Kršňák dosáhnout toho, aby žáci používali mobily hlavně při vyučování. Jinými slovy, jak chce zabránit tomu, aby přestávku propařili na gamesech, řečeno jejich slovníkem.
Ledaže by se místo výuky gamesilo.
Okomentovat