Jaroslav Mašek: Třídní učitel 2.0 – díl 2.: texting a kalendář

sobota 23. března 2019 ·

V minulém dílu jsem ukázal výhody vytvořené třídní skupiny nejen pro třídního učitele a jeho žáky, ale i pro další učitele a zaměstnance školy. Jak jsem v závěru naznačil, skupinovým e-mailem to zdaleka nekončí. Další na řadě je kalendář.


Vraťme se ale ještě na chvíli k e-mailům. Když se nad tím zamyslíte, e-mailová komunikace mezi vámi coby třídním učitelem a vašimi žáky není moc efektivní. Proč? Za prvé není tak dynamická, jak by bylo potřeba, a za druhé vaši žáci moc e-mail v každodenní online komunikaci nepoužívají. Mnohem více používají texting.

Texting místo e-mailů

Když s nimi chci komunikovat, není to z velké části komunikace formální, tedy e-mailová, ale komunikace neformální, rychlá, kdy jim chci sdělit něco, co jsem nestihl říct, když jsem zrovna vběhl do třídy s omluvnými listy, úkoly, dotazy, a polovinu toho zapomněl poté, co se na mě mí žáci vrhli a doslova mi přetrhli nit. Pak už zvoní a já v kabinetu zjišťuji, že je ještě nutné, abych jim připomněl to a ono. Potom potřebuji jiný nástroj než e-mail, protože chci vidět jejich okamžité reakce. Z nich si mohu uvědomit další souvislosti, na které jsem nemusel předtím myslet.

Když tedy textingová komunikace, máte v zásadě několik možností (všechny samozřejmě neoficiální, jelikož jediná oficiální cesta je přes školní informační systém, případně přes školní řešení typu Office 365, G Suite apod.): Messenger, WhatsApp, Viber, Telegram, Signal, Yammer, ad. A pak už jde jen o to, co z toho používají vaši žáci.

Samozřejmě mohl bych rozhodnout, že když na škole používáme Office 365, začneme všichni ve třídě – žáci i já – používat službu Yammer. Ta je totiž integrována do řešení Office 365 pro školy, a tak aspoň částečně půjdete po trochu oficiální cestě. Ale já si řekl ne. Proč dalšího klienta a komunikační kanál, když můžeme využít ten, co už žáci i já používáme. Ano, mluvím o Messengeru, který nakonec nevadí ani těm, kteří mají problém s Facebookem (účet na Messengeru lze již dlouho zřídit i bez účtu na Facebooku).

V mé třídě to vyplynulo nějak samo. Já přišel s myšlenkou online komunikace z výše uvedených důvodů, a odpovědí mi byl rovnou návrh na třídní skupinu na Messengeru. Všichni se k ní nakonec připojili, i ti, co neměli Facebook.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.