„Soutěž má dva hlavní cíle. Jedním z nich je popularizace matematiky, a to nejen mezi žáky, ale i mezi jejich rodiči, prarodiči a celou veřejností. Jde o to dopřát každému žákovi aspoň dílčí radost z toho, že správně vyřešil několik matematických úloh bez ohledu na své výsledky v hodinách matematiky,“ říká v rozhovoru pro magazín Rodiče vítáni zakladatel české verze „Matematického klokana“ Josef Molnár z Katedry algebry a matematiky Univerzity Palackého v Olomouci.
Josef Molnár (kag.upol.cz) |
Liší se od typických školních úloh?
Většinou ano. Ceněné jsou úlohy, které lze řešit více způsoby – například rychlým vhledem, tedy vtipným nápadem často vycházejícím z obrázku, nalezením matematického modelu postupu řešení, které bývá zdlouhavější, ale vede k cíli, výše zmíněným vyloučením dalších možností, či jinak. Není výjimkou, že někteří jedničkáři se mezi nejlepší řešitele nedostanou, a naopak, úspěšní řešitelé Klokana nedosahují v hodinách matematiky těch nejlepších výsledků. Tím se dostáváme ke druhému cíli, kterým je vyhledávání matematicky talentovaných žáků, obecně pak vyhledávání nadaných – my říkáme raději přemýšlivých – dětí. Je důležité, aby si učitelé i rodiče všimli rozporu mezi školním výkonem dítěte a úspěchem v Klokanovi, zejména v případě, kdy výsledky v Klokanovi budou výrazně lepší.
Rozumím tomu správně, že úspěšní řešitelé Klokana by mohli patřit mezi přemýšlivé děti a že ve školách nemusí být rozpoznány?
Lze říci, že mezi nejlepšími řešiteli Klokana je výskyt přemýšlivých dětí častější než v celé žákovské populaci, podle provedených šetření se zjistilo, že výsledky Klokana jen částečně korespondují se známkami z matematiky, že mezi vítězi velmi často nacházíme dvojkaře a trojkaře, kteří nebývají učiteli hodnoceni jako talentovaní, spíše jako „zlobiví“, se kterými se pak někdy setkáváme mezi úspěšnými řešiteli matematických olympiád, a po 25 letech trvání Klokana třeba i mezi akademickými funkcionáři vysokých škol.
Z tolika ročníků Klokana musíte mít bohaté zkušenosti i dostatek statistických dat – vyplývá z nich ještě něco zajímavého?
Běžně se neporovnávají výsledky jednotlivých zemí navzájem, ale v jednom ročníku jsme provedli srovnání úspěšnosti řešení stejných úloh v téže kategorii ve Francii, v Polsku a u nás, výsledky byly srovnatelné. Naši žáci byli výrazně lepší než jejich vrstevníci v jednom typu úlohy, šlo o v našich učebnicích téměř vzorovou úlohu „o společné práci“, která však pro polské a francouzské žáky byla zcela nestandardní, tedy typicky „klokanská“.
Ukazuje se také, že vzhledem k charakteru soutěže, možná bychom měli říkat spíše hry, kdy jde více o schopnosti než o znalosti, je užití testů multiple-choice optimální, naopak pro ověřování dovedností a vědomostí doporučujeme volit raději otevřené úlohy. Při následných rozhovorech nad výsledky si učitelé všimli, že existují žáci, kteří se zařadili mezi lepší řešitele, ale vůbec neodpověděli na některé otázky za 3 body, protože nalezené řešení jim připadalo příliš snadné. Matematický klokan není primárně individuálním diagnostickým nástrojem, ale může upozornit na to, že je potřeba danému jedinci věnovat větší pozornost, že může jít právě o přemýšlivé dítě.
Celý text naleznete zde
8 komentářů:
Promiňte, ale popularizovat matematiku je k ničemu a přijde mi to stejné, jako popularizovat porodnost prostřednictvím porodu. Myslím, že s obrázky a nahranými zvuky byste neuspěl ani u těch nejodhodlanějších matek.
Rozumějte - nemám nic proti tomu, aby bylo více lidí, kteří matematiku mají nejen rádi, ale ji i umí. V poslední době se matematika popularizuje tak často, až se divím, že nepřekonala DYCKY!MOST.
Matematika se dle mého dá popularizovat pouze soustředěnou, klidnou a důslednou prací každého učitele, který ji doopravdy umí, přemýšlí nad tím, jak ji nejlépe podat, vyhýbá se osobním preferencím při hodnocení a má ty děti doopravdy rád.
Takové učitele je třeba připravit a jistě tomu napomohou všemožné soutěže, jsou-li dobře vedené. Dle mého mají tyto soutěže "vyhledávat ty přemýšlivé". Ostatně - já sám jsem byl kolem 17 roku života "uloven" podobným způsobem. A jsem za to rád.
Ale už prosím nepopularizujte. Podobný argument lze vyhledat pod množinami, Hejného "matodou" a dalšími alternativními přístupy, které se nijak účinné nejeví. Není důvod tento záměr připisovat každému počinu, ať je jakkoli dobrý. Což je na začátku vše, co se leskne malým úspěchem.
Učte co nejlépe, pochlubte se s metodami a jejich výsledky, ale přestaňme si myslet, že když jsem jednou trefil koš, budu dobrej basketbalista.
Moc si vážím práce všech těchto lidí, ale prosím už nepopularizujte. Matematika to udělá za vás, kdo je dobrý, toho to potká. A nepřemýšlejte nad tím, jak to udělat zábavnější, ale efektivnější. Téměř všechny zdravé děti rády počítají.
Než se dostanou do školy. Těžko se jim divit. Byl jsem svědkem toho, jak paní učitelka s patnáctiletou praxí namalovala jednotkovou kružnici, vyznačila na ní, co je třeba a pak se šla podívat do příprav, jestli to má dobře.
Mimochodem - je naprosto logické, že nebudou nejlepší jedničkáři. Vzhledem ke stylu výuky matematiky v posledních dvaceti letech. O to víc by to mělo varovat učitele, že hodnocení ve škole jaksi nesedí. Že se častěji dávají z milosti lepší známky, třeba kvůli úpravě, nebo dokonce za postup. To je ta škodlivá relativizace matematiky.
dycky matyka !
Kdo kritizuje, že je známkován postup, nerozumí výuce matematiky, ani co by se za nehet vlezlo.
O popularizaci matematiky prostřednictvím této soutěže nemůže být ani řeči. V Klokanovi má šanci uspět tak 10 % dětí, ty zbylé, kteří se soutěže náhodou zúčastní, jejich výsledky spíše demotivují. A já tedy nevím, jestli je to zrovna to pravé ořechové.
K vyhledávání talentů to samozřejmě může být dobré, a proto je škoda, že Klokan na školní kolo nenavazuje kolem krajským a republikovým. Zejména u nadaných dětí na prvním stupni, pro něž ještě neběží Pythagoriáda a MO, by to bylo rozhodně přínosné.
Jinak lze konstatovat, že dobré výsledky některých trojkařů jen a jen dokazují, že školní úspěšnost není jen o inteligenci, ale i o pracovitosti a schopnosti se na výuku plně soustředit, na což se dnes stále více zapomíná. Podobně je to pak i v životě s úspěšností v zaměstnání.
U mne teda jedničkáři v Klokanu vynikají...
Samozřejmě jsou děti, které kašlou na povinnosti (např. jsou líné se naučit jednotky) a zatímco za to občas ve škole slíznou špatnou známku, v Klokanovi se to neprojeví.
Jenže na druhou stranu dělat práci pořádně je taky SCHOPNOST. Modernisté "tradiční ctnosti" jednostranně zavrhli. To je špatně. Potřeba jsou oba typy lidí - inovátoři i dotahovatelé.
Bohužel mi přijde, že jsou na modernistických webech nejvíc propagované děti třetího typu: líné a ze všeho otrávené. Takové, které vědí, že z výuky nikdy nic potřebovat nebudou...
BTW by mne zajímalo, proč Klokana, který údajně dokazuje, jací jsou učitelé hlupáci, ti hloupí a zkostnatělí učitelé vesměs vítají a podporují.
Okomentovat