O tom, že se Čína stává centrem vývoje umělé inteligence (AI), již víme. Začínáme tušit i to, že se AI začíná prosazovat i ve školství. Spojíme-li tyto dvě skutečnosti dohromady, neměly by nás překvapit takové titulky, jaké ve svých promo materiálech používá společnost Squirrel AI – Zakladatel Squirrel AI Derek Haoyang Li na AI Summitu v Singapuru vysvětluje, jak AI učitelé překonají lidské. Podobně lze pokračovat – „jak sníží zátěž dětí a zvýší efektivitu učení“, „jak AI revolučním způsobem změní tradiční školství“. Pravdu však bohužel zatím prakticky ověřit nemůžeme.
Derek Haoyang Li (linkedin.com) |
Ta čísla si PR oddělení Squirrel AI tak úplně nevymyslelo. Byla experimentálně zjištěna opakovaně organizovanými akcemi, v nichž živí učitelé soutěží s umělými v tom, kdo toho více naučí. V oblasti faktických poznatků nemají stroje vůbec konkurenci. Jinak tomu je tam, kde má nastoupit výchova založená na empatii. Z toho jasně vyplývá, že ani takto dokonalý umělý učitel nebude schopen toho živého v dohledné době nahradit. Budou realizovat každý jinou část výuky a budou muset spolupracovat.
Měli bychom si uvědomit základní souvislosti. V Číně existuje obrovský trh v oblasti doučování žáků. Téměř všechny rodiny sázejí na to, že jejich děti budou studovat, a finančně je tak zajistí ve stáří. Znamená to typicky nutnost připravovat se na různé zkoušky. Myslím, že by pro nás nemělo být překvapením, že právě toto již dnes u motivovaných žáků zvládá systém Squirrel AI možná skutečně lépe než živý učitel.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat