„Z pohledu hejtmanů je situace v regionálním středním školství neúnosná, úroveň vzdělávání stále klesá, kromě toho nemáme žádné kompetence v oblasti soukromého středního školství, ať se to týká spektra nabízených oborů nebo počtu přijatých žáků. Už v minulém roce proto vyzvala celostátní tripartita i Asociace krajů ČR ministerstvo školství, aby problém řešilo. V tuto chvíli chceme spolu s dalšími aktéry, pro které je stav středního školství klíčový, spolupracovat v konkrétních oblastech vymezených společným memorandem,“ vysvětlila Jana Mračková Vildumetzová na setkání zástupců Asociace krajů s dalšími partnery. Výsledkem jednání se stal podpis memoranda, které obsahuje tři prioritní kroky ke zvýšení kvality středního školství.
„Memorandum zahrnuje především zvýšení pravomoci krajů coby zřizovatelů středních škol, to znamená, že chceme mít možnost projednávat s řediteli plánované počty přijatých žáků, rádi bychom měli příležitost vyjadřovat se k novým kapacitám soukromých středních škol. Dále nám jde o rozvoj kariérového poradenství spojeného s testováním a hodnocením výsledků studia v 5. a 9. třídě základních škol. Chceme podpořit polytechnické vzdělávání s důrazem na duální vzdělávání ve spolupráci s firmami, nově by měl být zaveden předmět zaměřený na techniku,“ dodala Mračková Vildumetzová.
Ve společné diskusi shrnul kromě jiného hejtman Moravskoslezského kraje a gestor Komise pro školství Asociace krajů ČR Ivo Vondrák závěry, na kterých se komise shodla v oblasti zvýšení kvality vzdělávání během svého posledního zasedání. „Přišli jsme s návrhy řešení, které zahrnují zaprvé potřebu cílit na nekvalitní školy. V tomto ohledu by ministerstvo školství mělo začít konat a i na základě údajů České školní inspekce vymazat soukromé školy, které nesplňují parametry kvalitního vzdělávání. Dále jde o průběžné ověřování vzdělávacích výsledků žáků a jejich následné vyhodnocování. Důraz klademe také na kariérové poradenství a testování studijních předpokladů. Nutné je rovněž zavedení duálního vzdělávání. Všechny návrhy řešení je nutné co nejrychleji zavést do života,“ zdůraznil Ivo Vondrák.
Hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová na to reagovala tím, že ze sítě středních škol by měly být vymazány nejen nekvalitní soukromé, ale i veřejné školy. A v této věci by mělo s kraji především spolupracovat ministerstvo školství. „Chtěla bych také požádat ministerstvo školství, aby měly kraje k dispozici veškerá data k plánovaným záměrům a změnám,“ doplnila.
Další informace naleznete zde
8 komentářů:
A uvažuje někdo o měření podmínek pro výuku, manegement a provoz škol? O kvalitě metod forem práce s žáky? Nebo je to zcela zbytečné se takto ptát?
To nikoho nezajímá.
Ony si kraje za současnou situaci mohou sami. Řadu let problémy neřešily a k řadě přispěly.
Co je třeba udělat je jasné. Škoství, které má fungovat musí mít jednoho pána. Který bude zodpovědný. Dnes hází odpovědnost kraje na ministerstvo a naopak.
A je třeba nastavit jasná pravidla soukromému školství.
a pořád dokola: státní (veřejné,všeobecné,občanské,lidové-kdo jak chca) musí být řízeno jednotně,jednoduše,vertikálně mšmt-školský úřad- škola,
majitele,zřizovatelem,garantem je stát
stát stanoví pouze všeobecná pravidla pro školy soukromé,jinak jim do toho nemá co zasahovat,podnikají za svoje a na svoje riziko,stejně tak rodičempokud tam dají dítko,je to jejich věc
"Všechny návrhy řešení je nutné co nejrychleji zavést do života,“ zdůraznil Ivo Vondrák.
zcela souhlasím,neb jak pravil klasik VIL :"čím hůře-tím lépe!"
proces krachu dostane kýženou forsáž
Bravo kraje!
Lže Gazdík nebo lže Respekt? - to byl problém, který jsem onehdy řešil na ČŠ. A dnes tu máme řešení: Lhal Gazdík, a Respekt lhal též. ////
Kraje omrzelo dohadovat se s neschopným a neochotným ministerstvem o věci, které krajům připadají jako samozřejmosti. Tak rovnou požadují pravomoci, aby si s krajským školstvím mohly dělat cokoli uznají za vhodné. Zachce se krajům Cut-Off Score? Přání rázem splněno! Zachce se zdecimovat školy? Do toho! ////
Nastanou krušné časy pro centrální plánovače. Zhrzení rovnostáři požadující, aby všechny školy byly přesně stejné, vyjdou protestovat do (pražských) ulic. Adepti na studium kulturní antropologie zamíří do ciziny ... ////
Pane Komárek, realitu nezcenzurujete. ////
Jediný, kdo v této věci lže, je pan Kocourek. V tom zmiňovaném rozhovoru pro Respekt říkal Petr Gazdík, že kraje už nebudou požadovat zavedení cut-off score. To, že kraje budou požadovat zvýšení pravomocí, není s Gazdíkovým tvrzením nijak v rozporu. Pan Kocourek to zřejmě nechápe, nebo spíš opravdu lže. Protože těžko předpokládat, že by nechápal, že rozhodně nelhal ani časopis Respekt, když s Petrem Gazdíkem udělal rozhovor a citoval jeho slova.
Ano, je jedno, koho volíme, hlavně že budeme všichni technici :) :)
Nic úplně špatného na tom nevidím. Vzhledem k tomu, že technika pochází z řeckého techné, tedy uměti, nebo taky umění, nebo taky řemeslo. Měli na to jedno slovo. Nepotřebovali jednu část lidského poznání dehonestovat před druhým, už proto, že obé, či tři, technikami jsou.
Co vám vadí na tom, něco umět, ať už je to cokoli? Umět "něco" není oxymoron.
Samozřejmě (a to není nijak osobní ani adresné) umění "žvástat" jest oxymoronem. To bychom mohli brát za umění i vyměšování...
Okomentovat