„Když jsme hledali školu pro naši budoucí prvňačku, padla nám do oka montessori třída jedné státní školy v našem okolí,“ vypráví Markéta. „Je na ní ale obrovský převis poptávky, jiné než spádové děti se tam poslední roky nedostaly,“ říká dál. „Nevzdávali jsme to, brali jsme dceru na tamní akce pro předškoláky a já sama jsem na škole absolvovala základní montessori kurz pro rodiče. Když končil a my jsme s učitelkami probírali své šance, řekly nám: ´Zajistěte si spádovost, jinak nemáte šanci´.“ Tématu se věnuje magazín Rodiče vítáni.
Markéta se tedy rozhodla kvůli škole změnit dceři bydliště. „Naštěstí jsme měli ve spádové oblasti školy kamarády, kteří naši Toničku k sobě byli ochotni přihlásit,“ říká... „Paní na úřadě, kde jsme změnu dělali, bylo hned jasné, o co jde, “ líčí Markéta. „Jestli to je kvůli škole, tak přehlaste jen dítě, sebe nemusíte,“ radila mi. „Nic dalšího jsme měnit nemuseli a hned po zápisu jsme svoje dítě přihlásili zase zpátky domů, škola to dál nijak neřeší,“ dodává maminka Toničky.
Princip spádovosti platí i v jiných zemích. Například ve Francii jsou nemovitosti v okolí vyhlášených základních škol až o dvacet procent dražší než jinde. V USA je běžné se do spádové oblasti kvalitní školy přestěhovat. Naopak třeba ve Finsku jsou rodiče v klidu, úroveň škol zde nekolísá a přesunem jinam – reálným ani fiktivním – tedy rodič nic zásadního nezíská.
Mnohaleté zkušenosti s takzvanou zápisovou turistikou má i Martin Ševčík, ředitel ZŠ Londýnská. Vyhlášená alternativní státní škola na pražských Vinohradech má spádovou oblast čítající jen několik ulic v okolí. Počet dětí, které přijdou k zápisu, by se měly dát velmi přesně odhadnout podle registru obyvatel. Jenže každý rok se zčistajasna k zápisu dostaví i velmi čerství občánci Prahy 2.
Celý text naleznete zde
16 komentářů:
"Vyhlášená alternativní státní škola na pražských Vinohradech"
státní škola nemůže být alternativní,musí být tátní se státem zaručeným standardem (průměrem) pro všechny,na spádovém principu,máme li v ústavě,že stát zaručuje stejné podmínky vzdělání všem,a komu se státní standard,který je zadarmo a dostupný všem, nelíbí,má mít možnost volby soukromé školy,s nestandardním programem (např. montisorti) jako ona vinohradská
přestaňme si hrát na soukromé školy za státní peníze !
laimes
Obyvatelstvo ČR se určitým dílem podílí na prosperitě současnosti. Mnoho lidí má slušný příjem . Teoreticky je možné, že by skutečně vznikly soukromé školy, které by se obešly bez státního příspěvku. Otázkou je, kolik z těch současných by zaniklo.
1/mnoho lidí má slušný příjem a dát 5-10 000 měsíčně není problém
2/většina lidí má mizerný příjem a mnoho z nich obětuje 2000 měsíčně
-na takové škole kam chodili trojkaři a čtyřkaři jsem učil,rodiče platili za to,že jsme jejich dítka vydrilovali do života
3/soukromá škola automaticky neznamená,že musí vybírat školné
4/stát musí soukromé školy podporovat,což ovšem automaticky neznamemá posílat peníze: je zde možnost minimální daně,největší zátěží soukr škol jsou nájmy a stát má mnoho budov a neví co s nimi,apod formy pdpory mohou být různé
5/v ojedinělých případech stát spolufinancuji soukromou školu:např je ve státním zájmu aby nad státem nepadala letadla a je potřeba každý rok 30 mechaniků,provozovat školu je nesmírně drahé (kupte si do školní dílny kabinu airbusu či dva motory ) ,a proto se státu vyplatí dohoda s výrobcem letadel na provozování leteckého učiliště
Vážený pane nebo paní laimes,
přestaňte se vyjadřovat ke věcem, o kterých nic nevíte. Ta "vyhlášená alternativní" škola na Vinohradech je škola, kde již 20 let pracuji. Rozhodně si na nic za státní peníze nehrajeme a o alternativnosti se dá diskutovat. Ano učíme naše žáky tak, aby je to bavilo, aby byli úspěšní a aby se něco naučili. Rozhodně nejsme školou s programem "montisorti" jak uvádíte. Zkuste přemýšlet jak se to správně píše.
Tudíž ještě jednou Vás prosím, glosujte a komentujte jen to, co znáte.
Václav Nádvorník
PS. Úspěšnost našich žáků v přijetí na SŠ, srovnávacích testech atd. můžete vidět v našich výročních zprávách.
PPS. Jestli chcete naši školu poznat, zvu Vás k její návštěvě.
"Vyhlášená alternativní státní škola na pražských Vinohradech.......
padla nám do oka montessori třída jedné státní školy......
já sama jsem na škole absolvovala základní montessori kurz pro rodiče."
-výše uvedené jsou citace z článku,ne má tvorba,evidentně tady montessori školou jste a provozujete to za státní (obecní) peníze jako ostatní
-o úspěšnosti vašich žáků nepochybuji
-jde mně o princip,chcete li alternativní formy výuky,provozujte je jako soukromý subjekt,
Vážená paní,
nyní jste mne přesvědčila o tom, že se s Vámi asi nedá diskutovat. Děkuji. Zajisté víte, proč má článek odstavce. Že citace z jednoho odstavce se rozhodně nemusí týkat informací v odstavci jiném.
Také uznávám, že dokážete určit, jaké metody se na škole, kde pracuji jako zástupce ředitele, využíváme. Určitě víte lépe než já že "jsme montesori školou".
Gratuluji.
Co se týká metod, striktně se řídíme RVPZV a pracujeme podle něj. Žádná alternativa k němu neexistuje. U našich dětí rozvíjíme klíčové kompetence, naše děti naplňují očekávané výstupy a rozhodně se zabýváme i učivem. Jakou metodu k výuce používáme je jen naší věcí. (Rozhodně to není koncept montesori)
Prosím opět o jednu jedinou věc, vyjadřujte se jen k tomu, čemu rozumíte, nebo o čem máte ověřené informace.
V. Nádvorník
p.s, nevím z čeho jste nabyl dojmu ,že jsem snad dáma,laimes jest příjmení cizí,můj pradědeček pocházel z panství laudonů -totzen,a do čech se dostal coby puclek generála laudona a po úspěšném vyrabování pruského trénu se usadil v olomouci a provozoval sedlářství...
původ slova laimes může být dvojí:1/lotyššský=strašák 2/německý=podfukář
takže první a poslední odstavec nemají žádnou souvislost,chápu správně ?
ještě mně prosím upřesněte z posledního odstavce, zda ona "ZŠ Londýnská" z první věty nějak souvisí s "Vyhlášená alternativní státní škola na pražských Vinohradech" z druhé věty a jestliže ne,na které z nich tedy působíte
děkuji za trpělivost,nejsem pražák
DObrý den,
1) omlouvám se za oslovení Výžená paní. Již chápu, jste muž. Holt se ne vše dá z přezdívky či příjmení poznat.
Tedy Vážený pane,
Článek je tvořen vyjádřením různých lidí, kdy v každém odstavci se mluví o jiné škole.
V odstavci, který se týká naší školy, je uvedeno: "Mnohaleté zkušenosti s takzvanou zápisovou turistikou má i Martin Ševčík, ředitel ZŠ Londýnská. Vyhlášená alternativní státní škola na pražských Vinohradech má spádovou oblast čítající jen několik ulic v okolí." Předpokládám, že každý člověk, který pozorně čte, pochopí, že autor článku tvrdí - "vyhlášená alternetivní státní škola..." je ZŠ Londýnská.
Opět jediné asi na závěr, až budete mít cestu do Prahy, zastavte se u nás, uvidíte v čem spočívá "naše alternativnost". Máme "nálepku" alternativní školy, ale je to jen nálepka. Učíme děti a snažíme se to dělat jak nejlépe můžeme. Asi jsou s naším způsobem většinově spokojené a tak se stáváme vyhlášenou s velkým přebytkem zájmu o školu. Rozhodně to není zvýšenou porodností v centru Prahy.
-jako nepražák netuším,kde jsou Vinohrady ,natož že je v nich Londýnská ul. či zš
-jestli jste vyhlášení svou "alternativností" tak něčím k někomu zřejmě alternativní budete
-a tady se dostávám opět k tomu,co stále tvrdím,že má být jednoduchý a jasný systém škol státních s jednotnýni standardy a škol nestandardních-alternativních-soukromých a rodič má mít právo výběru,vše bude jasné a přehledné
-za pozvání děkuji,bohužel jsem se musel spokojit s virtuální prohlídkou
-školu máte pěnou,jste velmi kvalitní velkoměstská škola,být rodičem v praze jistě bych se k vám snažil své dítko dostat,pokud tam jste 20 let je za vámi vidět kus poctivé práce,můžete býti dávani za vzor ostatním v současném systému (pojetí) vzdělávání, se kterým ovšem já bytostně nesouhlasím,důvody uvádět nebudu,jen jeden konkkrétní,týkající se vás,to, co poskytujete vy,zcela jistě nemohou poskytovat jinde,jiní,jiným....
Asi by to chtělo upřesnit některé pojmy. Pro školu je důležitý její zřizovatel. Označení "státní škola" asi není moc dobré, protože základní školy převážně zřizují obce (městské části). Stát ovšem stanoví RVP.
Škola má své kurikulum (ŠVP) ve kterém blíže specifikuje, jak cíle vzdělávání naplňuje. U nás existuje silný proud tradičního způsobu vzdělávání, označme ho třeba jako konzervativní. Více než 100 let však existují různé alternativy k tradiční výuce (Montessori, Waldorf, Dalton ...). Vše začalo tzv. hnutím nové výchovy z přelomu 19. a 20. století.
Dnes u nás řada škol používá různé didaktické inovace pocházející z reformních pedagogických koncepcí. Když jsem kdysi v Londýnské byl, moc se mi tam líbilo.
Do spádové oblasti dobré školy jsou rodiče ochotni se přestěhovat.
Proč se stát nesnaží, aby všechny školy byly kvalitní, tzn. inovativní (alternativní - ke konzervativní tradici)? Ovšem - chtěli by to učitelé a rodiče?
1/stát nemůže zajistitvšem všechno super a nej,to byla mantra 68 a 89
2/stát má zajisti státu i žákům potřebný standard, zadarmo všem, kteří
o to projeví zájem
3/pro zájemce o nadstandart mají být školy soukromé
4/stát provozuje vzdělávání na dluh
5/"Ovšem - chtěli by to učitelé a rodiče?" samozřejmě,že nechtěli,všichni jsou spokojeni,čím později však reforma příjde,tím bude bolestivější
To laimes 17:19
Ad 1) Na řízení státu se podílejí ministři úředníci ... všichni absolventi převážně zdejších škol.
Ad 2) Všechny školy stejně kvalitní. Dobrá inspirace ve Finsku.
Ad 3) Nadstandard by mohl znamenat určitou exkluzivitu, z hlediska poskytnutí kvalitního vzdělávání ve všech školách však nadbytečnou (tedy i zvlášť zaplacenou).
Ad 5) Těší mě představa, že reforma je nutná. Její oddalování se prodraží.
"Proč se stát nesnaží, aby všechny školy byly kvalitní, tzn. inovativní (alternativní - ke konzervativní tradici)? Ovšem - chtěli by to učitelé a rodiče?"
Zkuste mi - pokud možno stručně - popsat, jaké konkrétní kroky by musel stát udělat, aby směřoval k tomu, aby všechny školy inovativní...
Pane Janečku,
určitě něco bude ve Strategii vzdělávací politiky ČR 2030+.
Z konkrétních věcí bych zdůraznil zaměření pozornosti na tzv. fakultní školy, kde by studentky a studenti učitelství měli možnost naučit se učitelským dovednostem. Statut fakultní školy s inovativním kurikulem (ŠVP) by nebylo těžké připravit. Příkladů je dost - třeba iniciativa "Učitel naživo".
Okomentovat