„Je to jako další otočení kliky flašinetu. Přijde vysvědčení a v médiích se objeví další porce polemiky, zda je lepší známka, či slovní hodnocení. Ti konzervativnější učitelé a rodiče zopakují, že známky mají tradici a jsou pro rodiče srozumitelné, protistrana argumentuje, že číslice nese minimum informací a zbytečně děti nutí učit se nikoli proto, aby něco věděly, ale „pro jedničku“,“ píše Tomáš Feřtek pro Respekt.cz.
Tomáš Feřtek (eduin.cz) |
V tom, co děti potřebují, má Klaus naprostou pravdu. Jenže nejspíš nevnímá, že právě tohle je nejsilnější argument proti známkování. Pro dítě je důležitá co nejčastější zpětná vazba, informace o tom, co se mu daří, a co ne. Ideálně v každé hodině. K tomu se zrovna známky příliš nehodí. Trojka z písemky mi obvykle neřekne moc přesně, co umím a v čem potřebuji přidat. To musí doříct učitel a vysvětlit, kde mám slabé místo. Navíc je u písemky obvykle už trochu pozdě. Ideální je dozvědět se to přímo v hodině.
Je něco takového uskutečnitelné? Zrušení či omezení známek rozhodně neznamená zrušení hodnocení a zpětné vazby. Naopak. To, že se děti a rodiče nefixují na číslice s hvězdičkou či bez ní, uvolní prostor pro přesnější informování během práce.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Chápu to správně tak, že pan Feřtek se domnívá, že ví (jako Feřtek) o vzdělávání víc, nežli o vzdělávání ví VK jr. ? ////
Okomentovat