„To přece nemá nic společného s tím, jestli ty děti rozumí rodné řeči a umí ji používat. To je normální češtinářský teror.“ Určování vidu, rodu a třídy slovesa, větněčlenská platnost výrazu, jednočlenná věta, vedlejší věta příslovečná příčinná (důvodová)… Mojí ženě, jinak po dlouhá léta češtinářce na venkovské škole, kde se snažila, aby děti bavilo čtení a psaní, máloco zvedne mandle tak spolehlivě jako test v nejmenovaném deníku, který měsíční sérii vzdělávacích lekcí a opakovacích testů k přijímačkám uvedl titulkem: Co vás čeká a nemine,“ píše Tomáš Feřtek pro Respekt.
Tomáš Feřtek (eduin.cz) |
V tomto případě nejde o testy Cermatu, i když i v těch dnes převažuje jednoznačně mluvnice a gramatika nad praktickým užíváním jazyka. Tohle jsou testy firmy, která vydělává na rodičovském strachu z přijímaček organizováním přípravných kurzů. Má v té oblasti slušnou pověst a rozhodně existují i horší. Tak v čem je problém? Co je špatného na tom, že dítě umí určit… Vždyť to opravdu je učivo předepsané základním školám a leccos z toho opravdu v přijímačkách bude.
Problém to je. Nejde totiž o to, zda někdo umí, nebo neumí něco určit a pojmenovat lingvistickým termínem, ale co se díky pilování téhle pro většinu populace neužitečné znalosti nenaučí. Čas na výuku je omezený a zrovna dílny čtení nebo psaní jsou časově náročná činnost. Jenže zajímá někoho, zda dítě, které chce jít na maturitní střední školu, umí přesně číst a přesně psát? Což by tam mimochodem opravdu užilo...
V tomto smyslu jsou testy Cermatu, a ještě víc to platí o přípravkách, zbraní hromadného ničení vzdělanosti. Rodiče a učitelé z nich čtou jako z orákula příští osudy svých dětí a žáků. A co tam vidí? Co požadují bohové vzdělávání? Žádná schopnost vyjádřit písemně zajímavé myšlenky, žádná schopnost přesně interpretovat text; jen češtinářský teror jako falešný obraz toho, co to znamená „umět češtinu“.
Celý text naleznete zde
6 komentářů:
Co k tomu dodat.
Slovní druhy i větný rozbor se těžko dělá, když dotyčný nerozumí psanému textu.
Úroveň hodnocení v čj není hodnotící článek o české politické scéně.
Pokud student má studovat CIZÍ jazyk na přiměřené úrovni, MUSÍ umět ty gramatické podrobnosti, které panu Feřtekovi a jeho manželce češtinářce zjevně nevoní. ////
Z hlediskaa studia cizích jazyků je lhostejné, zda student ty gramatické jevy umí pojmenovat (a ROZPOZNAT!) v českém textu nebo třeba v textu latinském. Ale umět pojmenovat a rozpoznat je musí. A připadá mi pro toho studenta snazší, když se to naučí v češtině. ////
Ta úloha s Čedokem byla opravdu nekvalitní, ale nijak se netýká Cermatu, nýbrž firmy, která se danou úlohou prezentuje. Alespoň teď čtenáři vědí, které firmě se vyhnout... ;-)
Zajímavé, z Respektu tu pan Komárek sdílí kdeco, od pana Feřteka rovněž. Ale můj zásadní komentář o dění kolem inkluze z MF DNES se na Českou školu nedostal... Tak ho sem vkládám alespoň takto. :-)
Tento způsob inkluze zdá se mi poněkud nešťastným
https://sarkozi.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=701972
"Ale umět pojmenovat a rozpoznat je musí."
Rozpoznat a snad i použít ano. Pojmenovat nikoli.
Pojmenovat nikoli. Tohle jsem už slyšel tolikrát ... myslíte-li to vážně, Tajnej, tak jste v lepším případě blázen. ////
Dám úplně triviální případ. Angličtina má přesný a pevný slovosled. Pokud student tento slovosled nedodrží, a zná terminologii, vysvětlím mu "musíte dát předmět před příslovečné určení". ////
Pokud student terminologii nezná, mám mu vysvětlovat, že musí dát jedno slovíčko před druhé ... protože proč? Jako u blbejch, že? Jdi tam, nevím kam, a přines to, nevím co. ////
Potěšitelné na tom je, že pan Tajný Učitel je jedním z mála zdejších obdivovatelů pana Lippmanna. ////
Okomentovat