„Dominují především základní dovednosti bez dostatečného podílu kritického uvažování
nad informacemi v textu i nízká míra jejich zobecňování. Přetrvává také spíše negativní
postoj žáků ke čtení. Opět se potvrdilo, že dívky dosahují o něco vyšší úrovně čtenářské
gramotnosti než chlapci, přičemž celkové výsledky byly jak u základních, tak u středních
škol znovu pod očekávanou úrovní,“ píšou autoři Tematické zprávy ČŠI. Přinášíme Shrnutí hlavních zjištění.
Test čtenářské gramotnosti obsahující shodné otázky byl určen žákům 9. ročníku ZŠ a žákům
na úrovni 2. ročníku SŠ (včetně víceletých gymnázií). Minimální očekávaná úspěšnost
činila 60 %. Nejenže průměrná úspěšnost žáků 9. ročníku činila jen 45 %, ale 40 % žáků
dosáhlo pouze slabého výsledku (vyřešili správně méně než dvě pětiny otázek), naopak jen
18 % žáků zodpovědělo správně více než tři pětiny otázek a pouze 1 % pak dosáhlo výborného
výsledku (více než čtyři pětiny správných odpovědí). Také průměrná úspěšnost žáků 2. ročníku
byla nedostačující: 56 %. Slabého výsledku dosáhlo 19 % středoškoláků, 44 % vyřešilo více
než tři pětiny otázek a 6 % mělo výborný výsledek. A zatímco minimální očekávané úspěšnosti
dosáhly ve 23 % SŠ alespoň dvě třetiny žáků, v případě ZŠ to nebyla ani jedna škola (ve 12 %
ZŠ a v 7 % SŠ sledovaných vybraných minimálních výstupů RVP nedosáhl ani jediný žák).
Dívky byly úspěšnější než chlapci na ZŠ v průměru o 2,4 procentního bodu a na SŠ
o 1,3 procentního bodu.
Podle předpokladu měli v případě SŠ nejvyšší úspěšnost (67 %) žáci gymnázií, kteří tak
dohromady jako jediní překročili hranici očekávané minimální úspěšnosti. Naopak nejhůře
na tom byli žáci nematuritních oborů (34 %). Překvapivě druhého nejhoršího výsledku dosáhli
žáci společenskovědních oborů (49 %), před nimiž se umístili žáci technických (53 %),
uměleckých nebo přírodovědných oborů (55 %).
Nejlépe řešili jak žáci 9. ročníku ZŠ, tak žíci 2. ročníku SŠ úlohy vyžadující nalezení
a porozumění informaci v textu (průměrná úspěšnost na otázku 54 % u žáků ZŠ a 63 % u žáků
SŠ). Méně úspěšní byli žáci v otázkách vyžadujících odvození odpovědi na základě vlastního
úsudku s využitím informací v daném textu (v ZŠ 43 %, v SŠ 52 % ). Největší problémy měli
žáci při posouzení pravdivosti konkrétního tvrzení vůči obsahu textu (v ZŠ 20 %, v SŠ 26 %).
Průměrné úspěšnosti žáků veřejných a neveřejných (církevních a soukromých) škol byly
v případě ZŠ prakticky totožné, ovšem u SŠ byl již v průměrné úspěšnosti zaznamenán
podstatný rozdíl jedenácti procentních bodů ve prospěch škol veřejných (žáci 2. ročníku
neveřejných SŠ dosáhli pouze obdobné průměrné úspěšnosti jako žáci 9. ročníku ZŠ). Školy
s větším počtem žáků dopadly o něco lépe než školy s menším počtem žáků, u SŠ ovšem
převažuje vliv odlišné struktury oborů v malých a velkých školách. Velikost obcí, v nichž se
navštívené školy nacházejí, hrála v průměrné úspěšnosti žáků jen malou roli, nicméně o něco
málo hůře si vedli žáci škol v menších obcích. V rámci regionálního srovnání nejhoršího
výsledku dosáhli v případě ZŠ žáci škol v Ústeckém kraj a u SŠ žáci v Královéhradeckém kraji;
naopak nejlépe si vedli žáci ve Zlínském kraji (ZŠ) a v Libereckém kraji (SŠ).
Výsledky zadaného testu vybraných aspektů čtenářské gramotnosti byly v dobrém souladu
s klasifikací v českém jazyce a literatuře – žáci s lepší známkou z českého jazyka dosáhli
zpravidla i vyšší průměrné úspěšnosti v testu.
Základní i střední školy, jejichž žáci byli v daném testu úspěšnější, se vykázaly vyšší mírou
aprobované výuky než méně úspěšné školy. To se týkalo zejména aprobovanosti výuky českého
jazyka a literatury (94 % jak v ZŠ, tak i v SŠ), ovšem celkově byla zaznamenaná aprobovanost
jen na úrovni 84 %. Vyšší aprobovanost pedagogů korelovala například s častější prací se
čtenářskými cíli výuky (ve více než čtvrtině navštívených hodin českého jazyka nebyly
nicméně čtenářské cíle výuky a učení vůbec formulovány). Aprobovaní učitelé také v hodině
využívali podstatně více čtenářských činností než učitelé neaprobovaní, a to včetně hodnocení
obsahu a formy textu. To, že je aprobovanost pro kvalitní výuku a rozvoj čtenářské gramotnosti
významná, potvrzuje i zjištění, že aprobovanost svým vlivem převýšila například délku
pedagogické praxe (posouzení vlivu na četnost práce se čtenářskými cíli, na rozsah činností
vztahujících se k práci žáka s textem, na míru podpory poskytované žákům apod.).
Pouze třetina ZŠ a pětina SŠ má vytvořenu vlastní psanou strategii rozvoje čtenářské
gramotnosti nebo má problematiku rozvoje čtenářské gramotnosti zpracovánu v některém
obecnějším školním strategickém dokumentu (dále jen „písemná strategie“). Podobné podíly
se týkají také školních vzdělávacích programů, v nichž byly cíle čtenářské gramotnosti
komplexně zapracovány do všech, nebo alespoň do části vzdělávacích oborů. V 7 % škol se
ovšem ve školním vzdělávacím programu cíle vztahující se ke čtenářské gramotnosti
nevyskytly vůbec.
Dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v tématech souvisejících s rozvojem čtenářské
gramotnosti se nikdy nezúčastnilo 15 % dotázaných učitelů ZŠ a 30 % dotázaných učitelů SŠ.
Důvodem je zejména to, že 35 % učitelů ZŠ a 41 % učitelů SŠ nepovažuje nabídku dalšího
vzdělávání za optimální. Konkrétně jde o nízký počet vhodných akcí (20 % učitelů),
jejich nevyhovující tematické zaměření (9 %), finanční či časovou náročnost (8 %) a nízkou
kvalitu (6 %), zejména malý důraz na samotnou praxi rozvoje čtenářské gramotnosti (příliš
teoretický obsah).
Kromě pochopitelně dominujícího českého jazyka a literatury byla častější práce s texty
pozorována také ve výuce cizího jazyka a výchovy k občanství. Naopak méně byla
zaznamenána v matematice, fyzice, chemii, zeměpise nebo v dějepise. Ke koordinaci podpory
čtenářské gramotnosti ve více vzdělávacích oborech dochází také jen zhruba v polovině škol.
Vytváření příležitostí k práci s textem, ať již v učebnici (častěji ZŠ) nebo z jiných zdrojů (více
SŠ), bylo zaznamenáno téměř ve všech hospitovaných hodinách (ukázalo se, že zatímco žáci
ZŠ s lepšími výsledky v testu pracovali častěji se sadami různých textů, žáci s horšími
dosaženými výsledky využívali ve výuce více texty z učebnice nebo čítanky).
Nejčastěji se z pohledu rozvoje čtenářských dovedností žáci věnovali vyhledání informace
v textu (84 % hospitovaných hodin s prací s textem), identifikaci hlavního sdělení textu (73 %)
a odvození informace, která není v textu přímo uvedena (68 %), přičemž tyto podíly byly téměř
shodné v ZŠ i SŠ. Naopak nejméně často se v hodinách objevilo porovnávání dvou či více textů
a hledání shod nebo rozdílů mezi nimi (15 %), formulace vlastní reakce na text (15 %) či
žákovské stanovení si účelu čtení (21 %). Také převyprávění děje přečteného textu vlastními
slovy byl věnován poměrně malý prostor (23 % hospitovaných hodin s prací s textem).
Učitelé základních i středních škol shodně označují za nejvýznamnější překážku účinnějšího
rozvoje čtenářské gramotnosti nezájem žáků o vlastní vzdělávání, který bývá spojen s nízkou
oblíbeností českého jazyka a literatury. Hned za tím učitelé poukazují na nedostatek času
ve výuce, a to kvůli obsahové předimenzovanosti rámcových a následně pak i školních
vzdělávacích programů. Učitelé také zmiňovali problémy se slovní zásobou žáků, zpříčiněné
jednak tím, že žáci málo čtou, jednak dominující elektronickou komunikací (SMS, sociální
sítě), případně si stěžovali na velký počet žáků ve třídě a na komplikace v práci s žáky
se speciálními vzdělávacími potřebami.
Sami žáci základních i středních škol se v hodinách českého jazyka cítí většinou dobře
(přibližně 60 % žáků) a zhruba dvě pětiny žáků se na ně dokonce těší. Zároveň ale téměř dvě
pětiny žáků výuka tohoto předmětu nebaví. Méně ho mají rádi chlapci než dívky a v případě
SŠ žáci technických maturitních oborů a nematuritních oborů oproti zejména žákům gymnázií.
Dobře fungující knihovna se nacházela ani ne ve dvou třetinách navštívených škol. V těch
dalších byly zjištěny různé nedostatky, jako např. malá nabídka titulů nebo omezený přístup
žáků k nim. Týkalo se to častěji středních škol než škol základních a také častěji škol
soukromých než škol veřejných. Pouze na necelé třetině škol měli žáci k dispozici zvláště
vyčleněné a vybavené místo k četbě nabízených knih a časopisů. Přitom byla pozorována
souvislost lepších výsledků v testu čtenářské gramotnosti s přítomností takových čtenářských
koutků v základních školách.
Celá zpráva je ke stažení zde
Tematická zpráva ČŠI Rozvoj čtenářské gramotnosti: Školáci mají problémy s porozuměním textu
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
1 komentářů:
Tento problém se záhy projeví v ostatních předmětech. A potom se divíme, že žáci nejsou schopni vyřešit běžné slovní úlohy v matematice, fyzice,...
Okomentovat