Středoškolák rozjel byznys s doučováním: Studenti dokážou své vrstevníky doučovat lépe než učitelé

čtvrtek 14. února 2019 ·

Když jde osmnáctiletý student Luboš Spálenka ráno v Benešově u Prahy do školy, má spíš pocit, jako by šel do firmy. Někteří spolužáci z Přírodovědného lycea pro něj představují spíš než kamarády zaměstnance, kterým každý měsíc posílá výplatu. A projevuje se to už prý i ve vzájemných vztazích. „Je vidět, že mě spolužáci berou jinak, když jsem teď ten, kdo jim posílá výplatu,“ říká autor projektu Pětky do koše. „Kolegové“ ze školy pro něj pracují jako lektoři. Spálenka vymyslel byznys, jehož hlavní myšlenkou je, že studenti dokážou doučovat své vrstevníky lépe než učitelé. Reportáž přinášejí Hospodářské noviny.


Luboš Spálenka (linkedin.com)
Podobný program na doučování přitom v Česku dosud neexistoval. „Jde o to, že když student probíranou látku pochopí, umí to pak co nejjednodušeji předat dál bez zbytečné omáčky kolem,“ vysvětluje Spálenka.

Navíc se prý „jeho“ lektoři dokážou do svých vrstevníků vcítit lépe než učitelé. „Studenti mají pocit, že si jdou někam sednout s kamarádem, kdyby šli na doučování za učitelem, byla by to pro ně nuda,“ míní Spálenka. Věkový rozdíl mezi učitelem a žákem navíc podle něj často nedovolí žákům položit otázky, které je skutečně zajímají.


Celý text naleznete zde

7 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
14. února 2019 v 9:12  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
poste.restante řekl(a)...
14. února 2019 v 9:16  

Jak jinak.
Všichni přece dokáží učit, či doučovat lépe, nežli učitelé.

Ach ta novinářská "objektivita".
Ach ta učitelská "zapšklost" vůči médiím.

Já tomu mladému muži fandím.
Každý "šprt" mi potvrdí, že jedním z nejlepších způsobů, jak něco pochopit, je vysvětlovat to ostatním. A naopak ti žáci "z druhé strany známkovací škály" už často zjistili, že lépe učivo pochopí, když si je nechají vysvětlit od spolužáka.
A to už ani nemluvím o tom, že doučovat spolužačku může být někdy velice "podnětná" činnost. :-)

Jen trochu nerozumím tomu, že "Podobný program na doučování přitom v Česku dosud neexistoval." V čem spočívá ona inovativnost?
Tradice "dávání kondicí" tady přece byla už po staletí.


Ale zase se musím ptát.
Proč ten naprosto umělý konflikt?
Proč nejde celou věc stavět pozitivně? Jako doplněk, nástavbu školní výuky, o kterou ve skutečnosti vlastně také jde?
Proč je NEZBYTNÉ ostouzet ty, na jejichž ramenou někdo stojí?
Nebo snad všichni ti doučující spolužáci získali své znalosti, které nyní zúročují i finančně, nějakým vnuknutím, či zjevením ducha svatého?

Nebylo to náhodou alespoň z části ve škole díky činnostem nějakých těch učitelů, kteří "neumějí doučovat tak dobře jako spolužáci".

Je mi z toho čím dál více smutno.

Jiri Janecek řekl(a)...
14. února 2019 v 10:23  

"Spálenka vymyslel byznys, jehož hlavní myšlenkou je, že studenti dokážou doučovat své vrstevníky lépe než učitelé."

To zrejme stoji na nesmyslnem srovnani toho, co se skupina zaku nauci v povinne hodine s ucitelem a co se zak se zajmem o douceni se nauci pri individualnim doucovani…
Jen by mne zajimalo, jestli ten zajem o douceni prameni z te magicke vnitrni motivace, a nebo jestli se nejaky zak chce neco doucit jen proto, aby zvladnul nejaky nesmyslny test centralistickych cermatciku, kterym ho tito chcou poslat do montovny nebo na pracak.


---
"Proč ten naprosto umělý konflikt?"
Protoze novinari zamrzli v casech Kojzara a nejsou schopni a ochotni se naucit novym modernim pristupum… Potrebuji pozitivni dobro a negativni zlo.
Uz jsem to parkrat psal, meli bychom se dat dohromady a zalozit nejaky ZurnalIN, ktery by jim rekl, jak se to ma delat moderne… Prirozene respekt a ucta by nam strikala ze vsech poru...

laimes řekl(a)...
14. února 2019 v 11:42  

žáci gymplu by mnohli zaměnit učitele na zš

E.Kocourek řekl(a)...
14. února 2019 v 12:13  

Nevím, jak to funguje za úhradu, ale na dobrovolné bázi to opravdu funguje. Některé učební skupiny mají to štěstí, že se v nich vyskytne student, který látce rozumí více než ostatní, a je ochoten to nechápajícím vysvětlit. Nechápající studenti to opravdu přijímají lépe od studenta nežli od ("nudného", haha) učitele. ////

Paradoxní mi připadá, že tento postup s využitím ochotného studenta se osvědčuje i tehdy, když se ochotný student MÝLÍ nebo vysvětluje postup, dejme tomu, sub-optimální. Jde totiž hlavně o povzbuzení zájmu nechápajících studentů, aby se něco dověděli. ////

jir řekl(a)...
14. února 2019 v 17:15  

To mi připomnělo jedno doučování od spolužáka na zkoušku z deskriptivní geometrie před mnoha a mnoha lety. Měl vypracovány všechny definice, věty a důkazy. Všechno do sebe zapadalo. Až u zkoušky se ukázalo, že v samotném základu byla drobounká chybička a celá pracně vybudovaná teorie byla mylná.

Brandtnerová řekl(a)...
16. února 2019 v 18:58  

Přijde mi neetické někde studovat a zároveň toto prostředí využívat pro podnikání. Nemůže to být v rozporu se zákonem?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.