„Před časem ministr Plaga vyjádřil své pochybnosti k nastavení vyhlášky o složení konkurzních komisí, které doporučují municipalitám vhodného kandidáta na post ředitele školy. Tyto pochybnosti sdílím. Ředitel školy je jejím motorem. Přichází s vizí, nalévá do školy energii, vytváří její kulturu i rámec, v kterém se život školy odvíjí. Může být zdrojem pohybu, velkou inspirací a také žábou na prameni, která rozvoj školy na mnoho let zabrzdí,“ píše Roman Král na svém blogu.
Roman Král (eduin.cz) |
Z rychlého průzkumu, který proběhl v rámci jednoho pražského běhu kvalifikačního studia pro ředitele škol, vyplynulo, že mezi řediteli v oblastech řízení jednoznačně převažují provozáci a ekonomové. Pedagogové tvořili sotva 10 procent.
Tak to také na školách většinou vypadá. Rozvoj školy se zaměňuje za nová okna a nové počítače. Provozní a ekonomická témata jsou úhelným kamenem, podle kterých se škola snadno hodnotí...
Je chybným východiskem, zvláště v české klientelistické kotlině, ponechat na zřizovateli zodpovědnost za kvalitu školského segmentu, tedy oblasti, jejíž úroveň určují odborné pedagogické kompetence, profesní smýšlení ředitele, nikoli pouze dovednosti manažerské, správní nebo politické.
Takto nastavený klíč formuluje, co zřizovatel očekává. Úspěchem je, když je na škole tzv. „klid“ a když dopadnou dobře všechny kontroly. Nikdy jsem se ze strany zřizovatele nesetkal s ambicióznějším pojmenováním cíle, s jakýmkoli jednoznačným zadáním. Takovýto systém naše školství spíše konzervuje a nevytváří příznivé východisko pro dlouhodobý rozvoj škol, pro nastartování změny myšlení učitelů i rodičů, pro skutečnou myšlenkovou modernizaci českého školství.
Složení komise by mělo být co nejvíce odborné (na což obce nikdy nepřistoupí: škola = mnoho voličů). Měli by zde být zastoupeni ti nejlepší z nejlepších: úspěšní pedagogové, učitelé, kteří publikují, jsou členy profesních asociací, jsou aktivní. Další ředitelé by měli být z jiných krajů, za zřizovatele by stačil jeden zástupce. A vůbec bych se nebál zvát pedagogy ze zahraničí. Stojatý český rybníček nám totiž zapáchá víc a víc.
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
státní školy se musí vrátit pod kontrolu státu,nastavit systém mšmt-okresní školský úřad-škola a pak jen nastavit pravidla pro funkci ředitele: 10 let praxe, mgr pedagogické vš + minimálně bc marketingu(managementu), období funkce pětiketé max 2 období po sobě,ředitele jmenuje komise: mšmt+čši+škol úřad ze seznamu žadatelů čekatelů,plat ředitele =dvojnásobek učitelského.....a je po problémech s kamaáčoftama a destrukcí školství!
u škol soukromých zákl pravidla (tj. věk a vzdělání)stejná pouze si majitel jmenuje koho chce ,na dobu jakou chce za podmínek ,které chce
Takovýto systém naše školství spíše konzervuje a nevytváří příznivé východisko pro dlouhodobý rozvoj škol, pro nastartování změny myšlení učitelů i rodičů, pro skutečnou myšlenkovou modernizaci českého školství. -- Máme tu jakýsi manifest pokrokářů. Kdybych byl učitelem, kterému se zaměstnavatel snaží vnutit změnu myšlení, sabotoval bych to a s pobaveným zájmem bych sledoval, kterak zaměstnavatel pozná, co si myslím. ////
Odhaduji, že pokrokářema vzývaná myšlenková modernizace, pokud k ní opravdu dojde, skončí katastrofou. Ale v současném super-centralizovaném systému má Ministerstvo zhůvěřilé právo to vynucovat. Ale nikdo, ani Ministerstvo, ani pokrokáři, nemá právo vynucovat změnu myšlení rodičů. ////
Ad laimes: státní školy musí přestat být státními. Stát neumí řídit nic, natožpak školství, což za těch pár desítek let prokázal mimo jakoukoli pochybnost. ////
Okresy a obce možná také (zkraje) nedokážou řídit svoje školy, ale vytvoří se podmínky pro rozmanitost. Včetně rozmanité kvality. ////
není lepší systémový vlastník nežli stát či korporace,ideálně kompinace obého,viz babiš "řídím stát jako korporaci", což znamená , že ponechám systém státu,jen používám korporátních (rychlejších,jednodušších,efektivnějších) metod, obec jako malý,nesystémový útvar bez vlastníka nemůže pořádně řídit nic a vytváří pouze podmínky pro rozmanitost= chaos
musíme mít školství rozdělené na školy státní a soukromé,přičemž ty obecní musí patřit do kategorie soukromé,
zájmem a pvinností státu je zabezpečit profese pro chod státu a poskytnout možnost vzdělání pro většinu obyvatel v montovnách,pro sféru služeb jsou pak primárně předurčeny školy soukromé,kde je místo pro rozmanitost a kreativitu
Okomentovat