Podle předsedkyně Asociace ředitelů základních škol ČR Hany Stýblové by změna zákona mohla pomoct řešit současný nedostatek učitelů, kdy navíc velké množství z nich odchází do důchodu, a nových nepřibývá tak rychle. Na základních školách chybí podle Stýblové hlavně učitelé matematiky, fyziky, informatiky či chemie, mezi regiony jsou ale rozdíly. "My návrh ministerstva v současné době cítíme jako řešení stávající situace a legalizaci toho, co někde už na školách v současnosti je," uvedla Stýblová pro ČTK. Podobně se vyjádřila i předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová.
Celý text naleznete zde
Ředitelé škol k novele zákona o pedagogických pracovnících: Otevřít školy nepedagogům je nutné, chybí kantoři
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
21 komentářů:
Cože? Ředitelé škol hodili kvalifikované učitele přes palubu?! Jak potom chtějí mít kvalitní školy? S pracovníky bez pedagogického vzdělání to nemohou zvládnout...
https://www.pedagogicka-komora.cz/2019/02/pedagogicka-komora-protestuje-proti.html
tak se konečně dočkají,budou jako skuteční usa bossové :
"nelíbí se vám? můžete jít! "
"...je odpovědností ředitele školy, aby posoudil, kdo může učit konkrétní předměty na druhém stupni ZŠ či na střední škole. "Pochybuji, že se sníží prestiž tím, že bude učit kvalitní odborník, když už nyní máme situaci, že na školách učí řada nekvalitních učitelů," podotkl Zajíček. Dodal, že kantoři někdy v současnosti učí i předměty, na které nejsou specializovaní a zákon to umožňuje."
S tímto názorem se dá souhlasit. Je jen otázka, zda ten pan ředitel nebo paní ředitelka toho v budoucnu nebude nějak zneužívat, bez ohledu na kvalitu výuky. Je to ale všechno o lidech, což už jsem psal mnohokrát.
PetrK
Je to ale všechno o lidech, což už jsem psal mnohokrát.
Ano. Vždycky je to o lidech především.
Otázka, kterou je třeba si zákonitě položit.
Jsou všichni ředitelé tak kvalitní?
Když víme, že minimálně část z nich je dosazena nikoliv na základě svých schopností a vlastností, ale na základě politické tlačenky, nebo kamarádství se starostou?
Máme k dispozici nástroje, jak špatného ředitele odstavit od funkce, dříve něž mu skončí šestileté funkční období? I když neporuší zákon?
"Máme k dispozici nástroje, jak špatného ředitele odstavit od funkce, dříve něž mu skončí šestileté funkční období? I když neporuší zákon?"
Ano, už se to stalo, např. "vzpoura učitelů" v jednom nejmenovaném jihomoravském gymnáziu (2018).
Ale zase opačný případ - ředitele odvolaného jmk, demonstrace žáků, rodičů, učitelů, medializace celého případu a ejhle, po vyhlášení konkurzu je pan ředitel zpět (2014/2015)
Teď je otázka, co je špatný ředitel? Osobně beru jen jedinou odpověď: ve škole rapidně ubývají žáci a u maturity stoupá počet neúspěšných (včetně nepřipuštěných).
V případě ZŠ to asi není tak jednoduché, to nedokážu posoudit, na ZŠ jsem nikdy nepůsobil.
PetrK
Na základních školách s dnešní osekanou náplní výuky zvládne učit i libovolný maturant s vojenským výcvikem, aby udržel kázeň. :-)
Ale vážně; problém je hlavně na středních školách a tam odborník z praxe bude nejspíš lepší než učitel-teoretik, nehledě k tomu, že lidé mimo školu jsou zvyklí na méně byrokracie a servítků. Školství to prospěje.
Jsou lidé, kteří jsou dobří s malými dětmi, pak jsou lidé, kteří jsou dobří s puberťáky a pak jsou lidé, kteří jsou dobří s mladými dospělými. Nejde o papír, ale o to, aby se právě ti lidé, kterým nejvíce vyhovuje to či ono věkové rozmezí, dostali právě tam. S papírem nebo bez.
Ředitelé budou dále zaměstnávat známé, učit budou špatní i dobří kvalifikovaní a nekvalifikovaní. Dokud nebudou peníze a kvalitní učitelé a sylabus na ped fakultách, nic se nezmění. Už dnes pracuje odhadem několik tisíc učitelů ve stavu krajní nouze, nebo na půl úvazek. A co? A nic. Učí se dál a díky bohu za ně.
Přesně tajnej. Třeba já mám neocenitelné zkušenosti s osmnáctiletými děvčaty. Prostě, každému podle jeho koštu, že jo. Doufám, že nepůjdou učit literaturu vybraní kněží s láskou k dětem.
Očekávám, že do škol se pohrnou spíše neuplatnitelní absolventi genderových studií než odborníci...
Proč se aktivistická Pedagogická komora rozčiluje, že stát už nechce podporovat Pedagogickou černou díru v resortu MŠMT?
"Cože? Ředitelé škol hodili kvalifikované učitele přes palubu?!" rozčiluje se prezident tzv. Pedagogické komory v diskusi pod zprávou "Ředitelé škol k novele zákona o pedagogických pracovnících: Otevřít školy nepedagogům je nutné, chybí kantoři". Ředitelé, zřizovatelé škol, zaměstnavatelé a stát, myslím, spíš dávají najevo, že už nechtějí podporovat Pedagogickou černou díru v resortu MŠMT:
Jestli budou Pedagogické fakulty i nadále zanedbávat didaktiku a produkovat tolik absolventů, kteří ani nenastoupí do školy, nebo z ní po nástupu brzy utečou, nelze se divit, že se odpovědní a zodpovědní lidé a stát starají i o to, aby učitelé do škol přicházeli také odjinud než Pedagogických fakult.
Nouzový stav, do kterého se české školství dostalo, je výsledek dosavadní ŠKOLSKÉ (PEDAGOGIKÉ a DIDAKTICKÉ) DEMENCE státu zahrnující jak pofinancování, tak i mizerné koncipování, organizování a kontrolu školského resortu. Hysterií aktivistů z podivného spolku Pedagogická komora se tento nouzový stav nenapraví.
Škola je podle podle školského zákona (s ohledem na Ústavu ČR a s ohledem na Listinu základních práv a svobod) státem autorizované VZDĚLÁVACÍ ZAŘÍZENÍ. Probíhá v ní autorizované tzv. formální tj. ŠKOLNÍ vzdělávání, které se má řídit zásadami školní výuky, školního vzdělávání (DIDAKTIKOU). Nikoli především tzv. "pedagogikou", jak aktivisticky tvrdí například NÚV, některé Pedagogické fakulty a tzv. Pedagogická komora, která učitele aktivisticky nazývá pedagogy (vychovateli). V širším slova smyslu vzdělávají bez státní autorizace i mnozí další. Například rodiče, příbuzní, známí i neznámí lidé, školy, zaměstnavatelé, vládní i nevládní organizace. Děje-li se to DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ v nějaké neautorizované organizaci, jde o NEFORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Děje-li se další vzdělávání mezi neorganizovanými lidmi nebo třeba i samostudiem, jde o tzv. INFORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Veškeré vzděláváni se nazývá CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ.
Podle Zákona 179/2006 Sb. o uznávání výsledků dalšího vzdělávání, který navazuje na ČR akceptované mezinárodní úmluvy (např. Evropský rámec kvalifikací (EQF)), může občan požádat státem autorizovanou osobu (například školu) o přezkoušení a složí-li příslušnou zkoušku, dostane vysvědčení rovnocenné vysvědčení školnímu. Při uplatnění tohoto zákona by výuky (didaktiky) znalí odborníci odjinud nemuseli absolvovat ani ten 250 hodinový kurs.
Selhaly-li Pedagogické fakulty, není divu, že stát pověří pedagogickým respektive didaktickým vzděláváním další autorizované osoby.
Postup současného MŠMT v této věci odpovídá požadavkům ředitelů škol, požadavkům ředitelů a zřizovatelů škol, požadavkům zaměstnavatelů a veřejnému zájmu České republiky. Aktivistická tzv. Pedagogická komora dosud neodpověděla na otázku:
Proč by se měli učitelé vzdělávat zrovna v Pedagogických fakultách, když některé z nich v posledních dvou desetiletích pedagogicky a didakticky "zhlouply" natolik, že namísto toho, aby se řádně věnovaly vzdělávání učitelů (didaktiků), spíše "vychovávají" pedagogy (vychovatele), když mnozí jejich absolventi do škol ani nenastoupí nebo z nich brzy utíkají?
Viz např.
TORNÁDO KAT A VLÁDNÍ JADERNÝ VÝBUCH
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290
ZVLČILOST MŠMT ČR a POŽADAVKY HEJTMANŮ
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/hejtmani-chceme-zmenu-ve-skolstvi-at.html
DIDAKTICKÁ DEMENCE NÚV a MŠMT PŘI REVIZI RVP
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/ladka-ortova-deklarace-konzervativniho.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/04/k-utokum-na-hejneho-metodu-se-vyjadrila.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/radek-sarkozi-ucit-bude-moci-kazdy.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/radek-sarkozi-k-novele-zakona-o.html
J.Týř
laimes, od prvního jsem registrovaná na pracáku, a i kdyby přede mnou klečeli na kolenou a prosili, abych šla ještě někam učit, momentálně ani náhodou. Přišla vytoužená svoboda a já už nechci snášet ty neustálé tlaky zhůry. Ani za soudruhů jsem snad nezažila takový bossing, který vyvíjejí nadřízení na své "poddané". Samotní se necítí jistí v kramflecích, a tak jinak než bossováním neumí řídit a vést své podřízené. Nejsou to zralé osobnosti, pouze kariéristi bez zkušeností.
Kde jsou ti slavní manageři? Proč se nehrnou do školství? Školám chybí především kvalitní vedení. Ředitelé si vůbec neumí vybrat kvalitní učitele. A když už nějaké mají, bossingem je ze škol vypudí. Nepanuje ve školách žádný zdravý duch. Inspekci ani moc nezajímá kvalita výuky jako papíry, papíry a papíry.
Chybí učitelé, lékaři, zubaři, řemeslníci, atd. Chybí lidé, kteří by učili studenty těmto profesím. To, co navrhujete řeší, a to ještě blbě, jen jeden z mnoha problémů, a to bych se ještě vsadil, že se ani po změně legislativy žádní odborníci do škol nepohrnou.
žádní lidé nikde nechybí,jsou tam kde mají v tržní společnosti být=tam kde si vydělají
Laimes, než jsem mohla zahájit před 41 lety studium na VŠ, prošla má přihláška schválením na okrese, že to, co vystuduji, bude v místě mého bydliště potřebný obor. Dnes se tomu všichni vysmívají, ale možná tajně pláčou, že už to tak nefunguje.
Nikoho moc nezajímá demografický vývoj, stárnutí populace a prodlužování věku odchodu do důchodu v době průmyslu 4.0 a 5.0 atd.
Takže dostat vyhazov z práce v 60 letech dnes je o živoření před důchodem nebo o zatěžování státního rozpočtu odchody do předčasného důchodu, což jste si také zažil na vlastní kůži.
Nikdo o lidi, kteří jsou těsně před cílem, už nestojí (hlásila jsem se už asi na 50 míst a nic). Nezájem ze strany zaměstnavatelů. Pak že nejsou lidi!
Nejsou. Zaměstnavatelé hledají pouze zaměstnance za minimální mzdu. Práci za alespoň celostátní průměr neseženete.
Dokonce jsem se ucházela i o práci na ÚP, ale ani tam jsem neuspěla. Nikdo mi nenapíše, že jsem pro ně neperspektivní, neboť by to byla diskriminace. Ale je nám to oběma stranám jasné.
BP/ já jsem se od školství definitivně odstřihl,nejprve jsem si dva roky odpočinul,vyladil své pošramocené zdraví na úroveň "únosné",ačkoliv nic nedělám,čas letí jako bláznivý....posedím si u inernetu,něco dobrého si uvařím,třídím svou velkou knihovnu,přitom čtu knihy na které jsem dříve neměl čas...prostě chce to se naladit do pohody
Myslím že tím stanoviskem ředitelé škol, podobně jako předtím např. hejtmani krajů, vystavili Pedagogickým fakultám a Pedagogické komoře a vlastně i ČŠI, NÚV a bezzubým školským odborům vysvědčení, na kterém se vyskytuje nedostatečná (úroveň vzdělávání učitelů a péče o učitele).
Tleskám MŠMT a Menšinové vládě, že se k tomuto dílčímu výchovnému gestu vůči těmto organizacím a k počátku racionálního řešení problému nedostatku kvalifikovaných učitelů odhodlala. Doufám, že to současný ministr školství ministr pochopí a bude pokračovat ve spolupráci s těmi, kteří žádají rozhodnější opatření pro zlepšení kvality výuky v ZŠ a SŠ.
Viz argumentace výše 2. února 2019 15:02
J.Týř
Někdo stále nepochopil.
Stěžejním úkolem ředitele spoustu let bylo a stále je uhlídat finance. Tedy ušetřit a pokud to jde čerpat fondy na projekty. Kvalita výuky nikoho nezajímala. Jen státní maturita to pokazila. Takže stačí jen zrušit státní maturitu a učitele můžeme nahradit kýmkoliv. Z ekonomického hlediska(z toho krátkozrakého u nás hodně propagovaného) je problém vyřešen. Děti pohlídány, finance ušetřeny. Děti zbohatlíků si zaplatí zahraniční školy a zbytek se může jít pást do supermarketů. Blbec nepozná, že je blbcem. Když dostane chléb a hry, bude spokojen.
BP / neklesejte na mysli,až se o vás pokusí depka po návštěvě úp ,
dejte vědět,mám za dva roky spousty žertovných historek z návštěv pracáku,rád se podělím: laimes@email.cz
Stěžejním úkolem ředitele spoustu let bylo a stále je uhlídat finance. Tedy ušetřit a pokud to jde čerpat fondy na projekty. Kvalita výuky nikoho nezajímala. Jen státní maturita to pokazila. Takže stačí jen zrušit státní maturitu a učitele můžeme nahradit kýmkoliv. Z ekonomického hlediska (z toho krátkozrakého u nás hodně propagovaného) je problém vyřešen. Děti pohlídány, finance ušetřeny. Děti zbohatlíků si zaplatí zahraniční školy a zbytek se může jít pást do supermarketů. Blbec nepozná, že je blbcem. Když dostane chléb a hry, bude spokojen. Napsal v této diskusi pan Vaněk.
Toto "peklo na zdi" jej již různými vládními a nevládními aktivisty namalováno. Jeho jednotliví čerti mnohde už i tvrdě "úřadují". Jedněmi z těch čertů či "pedagogických vlků v rouše beránčím" jsou, myslím, aktivistické organizace ČŠI, NÚV, Pedagogické fakulty a Pedagogická komora.
Viz argumentace výše 2. února 2019 15:02
Přes 30 tisíc vysokoškoláků do 50 let bez pedagogického vzdělání vážně zvažuje kariéru učitele
pondělí 11. února 2019 ...
Zhruba 3 % vysokoškoláků do 50 let bez pedagogického vzdělání vážně zvažují kariéru pedagoga, dalších přibližně 8 % o učitelství uvažuje. Motivací pro vstup do učitelské profese je pro ně chuť předávat své znalosti a zkušenosti. Obávají se hlavně psychické náročnosti profese a nízkého finančního ohodnocení. Vyřešit některé obavy spojené se vstupem do profese může unikátní výcvik.
Zdroj: Tisková zpráva Učitele naživo 29. 1. 2019
Pro zájemce o učitelství otevírá Učitel naživo další ročník akreditovaného výcviku. Hlásit se do něj je možné až do 28. února.
Výborně.
Pedagogické fakulty, ministerské organizace ČŠI, NÚV, NIDV a takzvaná Pedagogická komora, myslím, selhaly "na celé čáře", když učitele nazývají pedagogy, když didaktiku nahrazují pedagogikou a když postupně v rozporu s Ústavou ČR, s Listinou základních práv a svobod i v rozporu se školským zákonem mění školy ze zařízení vzdělávacích na zařízení (pře)výchovná. Není divu, že stát pověřil pedagogickým respektive didaktickým vzděláváním UČIELŮ, kteří chtéjí učit, další autorizované osoby.
Stát se tomu z přirozených životně důležitých praktických důvodů brání a tak povéřil i jiné organizace než Pedagogické fakulty přípravou učitelů, kteří védí, že učitel je učitel a nikoli pedagog a že ve škole se má primàrně vzdělávat. Viz argumentace 2. února 2019 15:02 v této diskusi výše
POZNÁMKA K POJMŮM AUTORIZACE A AKREDITACE
AUTORIZACE je v pojetí MŠMT udělení oprávnění pro vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání:
Autorizovaná osoba je osoba, která má oprávnění ověřovat způsobem vymezeným v příslušném hodnoticím standardu dosažení odborné způsobilosti uchazeče – tedy oprávnění zkoušet a vydávat osvědčení o uznání profesní kvalifikace. Autorizovanou osobou se může stát jakákoli fyzická, fyzická podnikající nebo právnická osoba, která vyhoví podmínkám stanoveným zákonem.
http://www.msmt.cz/vzdelavani/dalsi-vzdelavani/pro-zadatele-o-autorizaci
AKREDITACE je v pojetí MŠMT udělení oprávnění instituce, například vysoké školy, přijímat studenty, vyučovat a vydávat veřejně uznané diplomy v určitém oboru. Smyslem je zajištění přijatelné kvality výuky, kvalifikace učitelů atd. Akreditaci vysokoškolských studijních programů vydávalo v ČR Ministerstvo školství na základě závazného stanoviska Akreditační komise;[1] od roku 2016 v této oblasti působí samostatný Akreditační úřad.
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Akreditace
Národní soustava kvalifikací není, na rozdíl od některých SŠ kvalifikovaných profesí, prozatím dopracována pro VŠ kvalifikované profese. Proto se získávání VŠ kvalifikací uskutečňuje formálním vzděláváním v organizaci akreditované Akreditačním úřadem.
Stát pověřil pedagogickým respektive didaktickým vzděláváním UČITELŮ, kteří chtějí učit, i další AKREDITOVANÉ osoby než jen Pedagogické fakulty.
Okomentovat