„V posledních zhruba dvaceti letech je však vidět jednoznačný trend, že maturanti odborných škol, kteří dříve většinou po ukončení střední školy vstupovali na trh práce, odcházejí na vysoké školy. A zde často studují specializace, které nejsou shodné s oborem vystudovaným na střední škole. Bylo by rozumné posunout oborovou specializaci až do bakalářského stupně vysoké školy, což Svaz průmyslu a dopravy také vnímá jako vhodný cílový stav. Bohužel profesně orientovaných bakalářských programů s výrazným podílem odborné praxe – jak je to běžné v zahraničí – je zatím velmi málo,“ říká v rozhovoru pro MF DNES viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
Radek Špicar (spcr.cz) |
Podmínkou přenesení kvalifikačního vzdělávání do bakalářského stupně je vytvoření soustavy profesních programů. Do té doby si nedokážeme představit rušení oborové soustavy na středních školách. Poté by ve středním školství neměla být posilována jen gymnaziální větev, ale spíše obecně odborné vzdělávání typu lycea – technického, přírodovědného, zdravotnického, ekonomického nebo pedagogického. Pokud jde o učební obory, bude nutno zachovat možnost nástavbového studia k získání maturity, nicméně závěrečná zkouška učňů by měla spíše směřovat k „tovaryšské“ a následně „mistrovské“ zkoušce.
Celý rozhovor naleznete v MF DNES
1 komentářů:
Nadpis je opet trochu prilis velka zkratka… Tak su zvedavy, co z toho budou zas varit experti.
Podmínkou přenesení kvalifikačního vzdělávání do bakalářského stupně je vytvoření soustavy profesních programů. Do té doby si nedokážeme představit rušení oborové soustavy na středních školách.
Pravda, ale... Dvacet let tu bezi ten Bolonsky system. Jak vypada struktura bakalarskych programu? Kolik bakalaru nepokracuje v dalsim studiu? Jak primejeme nase autonomni VS k nejake zmene stavu, jakou naznacuje Spicar?
A je to mnozstvi prumyslovaku, kteri studuji jiny obor na VS dano jen tim, ze se "pozde najdou"? Nebo spis velkou nabidkou ze stran VS a malou motivaci jit na trh prace?
Okomentovat